אהובי מכר מניותיו במדיקל סנטר למשפחת לנדאו

קופ"ח כללית הפכה לבעלת הבית בפועל יחד עם משפחת לנדאו היקף העסקה 16 מיליון דולר ■ הרוכשים: בניו של ראש העיר הרצליה לשעבר

יגאל אהובי, בעל השליטה במדיקל סנטר, מכר את מלוא אחזקותיו למשפחת לנדאו (אלי, יורם ויאיר), שהחזיקה עד היום חלק קטן ממניות המוסד. כך הופכת משפחת לנדאו לבעלים של 40% מהאחזקות, הכללית עם 40% דומים והיתר מוחזקים על ידי פרופ' יצחק סוארי, אבנר כהן וחיים כהן. על פי הערכות, אהובי מכר את אחזקותיו למשפחת לנדאו תמורת כ-16 מיליון דולר - בדיוק אותו סכום ששילמה לו הכללית. אהובי קנה את המדיקל סנטר ב-2006.

כמה עסקים פרטיים

אלי לנדאו מוכר יותר מהתקופה בה כיהן כראש העיר הרצלייה (1983-1998), ומשתי הקדנציות בהן כיהן כיו"ר דירקטוריון חברת החשמל בין השנים 1998-2004. לנדאו, שנחשב לאחר ממקורביו של רה"מ לשעבר, אריאל שרון, סיים את תפקידו בחברת החשמל בעקבות היחסים המעורערים בינו לבין שר התשתיות דאז, יוסף פריצקי.

לאחר מכן היה לנדאו מועמד לתפקיד יו"ר רשות השידור, אולם המינוי לא יצא אל הפועל לאחר שנפתחה נגדו חקירה בחשד לאי סדרים במכרזי חברת החשמל והעדפת מקורבים. מקורביו טענו אז כי החקירה נועדה לסכל את מינויו של לנדאו לתפקיד. ביולי 2007 החליטה הפרקליטות לסגור את התיק נגדו בשל חוסר אשמה.

משפחת לנדאו מעורבת כיום בכמה עסקים פרטיים, וככל הידוע, גם בתחום הנדל"ן. אשתו של אלי לנדאו, ליאורה לנדאו, היתה בעבר אחת מבעלי המניות בקבוצת שידורי עדן שהתמודדה במכרז על ערוץ 10. מאוחר יותר התמזגה הקבוצה עם ישראל 10 שבבעלות יוסי מימן, וחלקה דולל ל-1%.

משרדי הבריאות והאוצר התעקשו שלא לאפשר לשירותי בריאות כללית לרכוש שליטה בבית חולים פרטי, ולכן התירו בעבר לקופה לרכוש רק 40% מהמוסד. ואולם, ל"גלובס" נודע כי במסגרת העסקה, שהושלמה סופית אתמול (ג'), הפך מבנה הבעלות במדיקל לכזה שאינו כולל עוד גרעין שליטה, ובכך הופך את הכללית לבעלת הבית לכל דבר. בדיוק מזה חששו בעבר גורמים במשרד הבריאות, אולם לא היתה מניעה משפטית למהלך.

תחרות בכל הכוח

למעשה, הכללית הופכת לבעלים במדיקל סנטר באופן שווה עם משפחת לנדאו, ובכך הסירוס שניסו לעשות לה במשרדי הבריאות והאוצר לא ממש צלח. הדבר מאפשר לה לצאת למשימה הגדולה ביותר שהעמידה לעצמה: להתחרות בכל הכוח ברשת בתי החולים "אסותא", של המתחרה הגדולה מכבי. רק לאחרונה השיקה אסותא את בית החולים הענק ברמת החייל שבתל אביב, ובכללית מובילים כעת מהלך להרחיב משמעותית את הפעילות של המדיקל סנטר - בין היתר באמצעות איתור קרקע לבניית שלוחה נוספת.

שינוי מבנה הבעלות עוד קודם לאישור העסקה עם הכללית, חייב את אישור משרדי האוצר והבריאות. האישור הזה ניתן כאמור אתמול, לאחר שהובהר כי הכללית בכל מקרה לא מגדילה את אחזקותיה ואינה הופכת לבעלת שיעור המניות הגבוה ביותר. כבר בפברואר האחרון אישרו עקרונית השרים לשעבר רוני בר-און ויעקב בן-יזרי את הרכישה מצד הכללית, זאת לאחר שהובטח כי המדיקל סנטר תעביר דיווידנד אל קופת החולים. בכך, למעשה, הובטח לכאורה כי הרפואה הפרטית תממן את הרפואה הציבורית - ולא להיפך.