תקדים: אין להגביל שביתת עובדים המבקשים מו"מ ראשוני על הסכם קיבוצי

ביה"ד הארצי קבע בפסיקה תקדימית כי רק בנסיבות חריגות תוגבל שביתה של עובדים על רקע מו"מ לכריתת הסכם קיבוצי ראשון ■ ביטל צווי מניעה נגד שיבושים של עובדי הסינמטק במאבקם להסדרת תנאיהם בהסכם קיבוצי

בית הדין הארצי לעבודה קבע, בפסיקה תקדימית, כי רק בנסיבות חריגות תוגבל שביתה של עובדים על רקע התארגנות לכריתת הסכם קיבוצי ראשון.

כן נפסק כי במפעל עם ארגון עובדים יציג, המעסיק מחוייב לדון בתום-לב במשא-ומתן קיבוצי בכל הנושאים לגביהם ניתן לכרות הסכם קיבוצי.

בית הדין, בראשות הנשיא סטיב אדלר, ביטל צווי מניעה נגד שיבושי עבודה של עובדי הסינמטק, במסגרת מאבקם להסדרת תנאי העסקתם בהסכם קיבוצי.

בפברואר הודיע ארגון "כוח לעובדים" להנהלת הסינמטק כי רוב העובדים הצטרפו לשורותיו, באופן המקנה לו מעמד של ארגון עובדים יציג. הארגון דרש משא-ומתן להסכם קיבוצי. ישיבות ומגעים שהתקיימו מאז כשלו, ולפיכך פתחו העובדים במחאה עם שיבושי עבודה חלקיים, ביטול הקרנות סרטים ומשמרות מחאה.

לבקשת הסינמטק, בית הדין האזורי בירושלים אסר עליהם לשבות עד לאחר פסטיבל הקולנוע הבינלאומי, והורה לצדדים לקיים משא-ומתן רצוף בתקופה זו. באמצעות עוה"ד ערן גולן ועמית גורביץ ערערו העובדים לבית הדין הארצי, שקבע כי השיבושים הם מידתיים ואין למונעם.

אדלר קבע כי שיבושי העבודה הם בגדר "שביתה כלכלית טהורה" (להבדיל משביתה פוליטית), שהפסיקה הטילה עליה הגבלות מועטות, ושהנזק לציבור - הן אורחי הסינמטק והן ספקי שירותים - "מצער ככל שיהא, אינו ממין הנזקים החמורים המצדיקים הגבלה של חירות השביתה הכלכלית, שבמקרה זה היא פגיעה ממשית בזכות ההתארגנות".

הדעות נחלקו סביב היקף חובת המעביד למשא-ומתן. אדלר ונציג העובדים שלום חבשוש (לשעבר בכיר בהסתדרות) סברו כי על המעסיק לנהל משא-ומתן במטרה לחתום על הסכם קיבוצי. "סירוב של מעסיק לחתום על הסכם קיבוצי עומד בסתירה למהותם של יחסי העבודה בארץ, המושתתים על קביעת נורמות בהסכם קיבוצי".

אדלר הדגיש כי המעסיק אינו מחוייב להיענות לדרישות הארגון או לחתום על הסכם המעגן אותן - אך הוא מחוייב לנהל משא-ומתן בתום-לב ש"אינו בגדר דיבורים בעלמא, ותכליתו עיגון ההסכמות שיושגו בהסכם קיבוצי".

השופט עמירם רבינוביץ ונציג המעבידים יצחק דויטש סברו כי המעסיק אינו חייב לנהל מראש משא-ומתן במטרה שיסתיים בהסכם קיבוצי. השופטת ורדה וירט-ליבנה סברה כי הוא נדרש לנהל משא-ומתן בתום-לב גם בנוגע לדרישת הארגון לחתום על הסכם קיבוצי.

נציג המעבידים דויטש סבר, בעמדת מיעוט, כי אין לבטל את צווי המניעה כיוון שהשביתה נעשתה בחוסר תום-לב. (עס"ק 64/09).