קוסטה ריקה בראש מדד המדינות המאושרות; ישראל באמצע

המדד מדרג מדינות שמשלבות חיים מאושרים וארוכים של התושבים עם נזק סביבתי מוגבל - ארה"ב בתחתית הרשימה

קוסטה ריקה, שאוכלוסייתה מונה פחות מ-5 מיליון בני אדם, ניצבת בראש הדירוג העולמי החדש של מדינות שמשלבות חיים מאושרים וארוכים עם נזק סביבתי מוגבל.

מדד כדור הארץ המאושר Happy Planet Index - HPI משלב אומדנים של תוחלת חיים, אושר וטביעת אצבע אקולוגית, כדי להעריך את יכולת הצמיחה ב-143 מדינות.

המיזוג בין משרד האנרגיה למשרד לאיכות הסביבה של קוסטה ריקה חולל מהפך בתהליך השמדת היערות וסייע למדינה להפיק 99% מהאנרגיה שלה ממקורות מתחדשים. כמו כן זוכה קוסטה ריקה לציונים גבוהים בסקרי העוני, חופש העיתונות והדמוקרטיה.

העובדה שאמריקה הלטינית חולשת על העשירייה הפותחת ברשימה עשויה לעורר תימהון מסוים, מכיוון שבמערב ידוע חלק עולם זה בזכות שכונות העוני שלו, חוסר השוויון וההפיכות הצבאיות. אך מדינות אמריקה הלטינית זכו לציונים גבוהים הודות לשאיפותיהן הלא-חומריות ולהון החברתי שנוצר בזכות ידידים וקרובי משפחה.

עושר לעומת אושר

הביצועים הגרועים של מדינות העולם המפותח עשויים לעורר ספקות בקרב תושבי המערב בכל הנוגע לאמינות הדו"ח. בקרב המדינות העשירות, המדינה שהעפילה למקום הגבוה ביותר היא הולנד, שהצליחה להגיע למקום ה-43 בלבד. בריטניה נמצאת בערך במחצית הרשימה, במקום ה-74, במקום נמוך יותר מגרמניה, מאיטליה ומצרפת, אך גבוה בהרבה מיפן ומאירלנד. ארה"ב רשמה ביצועים גרועים במיוחד, והגיעה למקום ה-114.

במדינות המערב יש תוחלת חיים ארוכה והתושבים מאושרים במידה סבירה, אך דירוגן נפגע בגלל טביעת האצבע האקולוגית שלהן, שמשקפת רמות צריכה גבוהות. לדברי הדו"ח, האתגר שעמו צריך להתמודד המערב אינו הגדלת ההכנסה אלא הבטחת חיים משמעותיים יותר וקשרים חברתיים חזקים יותר.

תלוי איך מודדים

ייתכן שמדובר במעבר חד מדי בכל הנוגע לטווח הקצר, אך המדד התפרסם בדיוק כאשר קובעי המדיניות בוחנים קני מידה רחבים יותר להתקדמות מאשר הגדלת הצמיחה. הוועדה לאומדן הביצוע הכלכלי וההתקדמות החברתית שמינה נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, צפויה לדווח בקרוב.

מבקריהם של קני מידה ומדדים תמציתיים כאלה טוענים שהם מבוססים על נתונים וחישובים שרירותיים , אך מרבית המבקרים מקדמים בברכה את תרומתם של מדדים אלה לדיון הפוליטי.

"HPI נמנה עם כמה ניסיונות ללכת אל מעבר ל-GDP", אמר הסטטיסטיקאי הראשי של הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ולפיתוח (OECD). עם זאת, הוסיף הכלכלן "לא ניתן לאמוד באמצעות מדד אחד את מורכבותה של החברה שלנו".