פייסבוק היא הרשת החברתית המובילה - אבל מה עם הכנסות?

המנכ"ל מארק צוקרברג מודה אמנם כי פייסבוק הופתעה מטוויטר, אך לדבריו לא מדובר בתופעה משמעותית ■ פייסבוק טרם הבינה איך לנצל את עושר המידע האישי של 225 מיליון משתמשיה וכיצד לייצר מכך רווחים

מארק צוקרברג (25) הציב מטרה גורפת לחברה הצעירה שייסד. לדברי המנכ"ל בעל הבייביפייס, מטרת קיומה של פייסבוק היא "לתת לאנשים את הכוח לשתף ולהפוך את העולם למקום פתוח ומחובר יותר".

אם זה נשמע כמו ציטוט מודע לעצמו מתוכניות ההתפשטות של חברת אינטרנט אחרת, צעירה ומפורסמת אף היא, אין זה רק צירוף מקרים.

לגוגל היתה בזמנה את עזות המצח לטעון שיום אחד היא "תארגן את מידע כל העולם ותהפוך אותו לנגיש באופן אוניברסלי". נדמה, שצוקרברג טוען שמצא דרך טובה יותר לעשות זאת - דרך שבמרכזה עומדים אנשים, לא אלגוריתמים.

עד לא מזמן היה נוח לפטור את השאיפות האלה כיוהרה ילדותית. אחרי הכול, צוקרברג ייסד את הרשת החברתית המקוונת לפני 5 שנים בלבד, והוא עשה זאת במגורי הסטודנטים באוניברסיטת הרווארד.

עד שנת 2006, יכלו להצטרף לאתר רק תלמידי תיכון וסטודנטים בקולג'. פייסבוק, שמאפשרת לאנשים לעקוב אחרי מעשי חבריהם, לא היתה הרשת החברתית הגדולה ביותר: למייספייס היו יותר משתמשים.

אתגרים לא קלים

אולם כעת, בעקבות שנה של צמיחה מהירה ביותר, עקפה פייסבוק את מייספייס בסיבוב והצטרפה לשורת האתרים הנהנים ממספר הביקורים הרב ביותר. באתר יש כיום יותר כניסות יומיות מאשר ביאהו, והחברה הגיעה לנקודה קריטית.

צוקרברג צריך להתמודד עם העובדה המפתיעה לפיה האתר שיצר הופך אט-אט מהמקום בו מבלים בני-נוער את שעותיהם הפנויות, לאחת הפלטפורמות הדומיננטיות באינטרנט, המהווה מקום אליו פונים מיליוני איש כנקודת הפתיחה לשיטוט ברשת.

"בנקודה הזו ממש מרגישים שזה עניין אוניברסלי", אומר צוקרברג, היושב על קצה הספה במשרדי החברה החדשים בעיר פאלו אלטו, קליפורניה, ומוסיף שפייסבוק כבר אינה אתר לבזבוז זמן לצעירים אלא כלי תקשורת רב-ערך לקהל משתנה - מזקנים בסקוטלנד ועד בעלי עסקים קטנים בסלובניה. "עם הזמן נוכל להמשיך לצמוח ולהגיע כמעט לכולם", הוא מוסיף.

השאיפה הזאת מעמידה בפני החברה אתגרים לא פשוטים. פייסבוק מצפה השנה להכנסות של כ-500 מיליון דולר, אך החברה תוציא סכום גבוה יותר לשם בניית נוכחות גלובלית. אפילו בתחזיותיה עצמה, ההכנסות לא יעלו על ההוצאות לפני השנה הבאה.

פייסבוק אף טרם מראה סימנים שהצליחה להבין כיצד לתרגם לכסף את עובדת הפיכתה למוקד פעילות אינטרנט כה ערה. פייסבוק, הרשת החברתית המקוונת הגדולה ביותר, מחזיקה בעושר של מידע אישי על כ-225 מיליון משתמשיה, כמון גם בגישה ייחודית לקשרים התומכים בחלק מהתקשורת ברשת.

פרסום ברשת באופנים המסורתיים אינו מתאים למידע האישי הרב באתר, ופייסבוק לא מצאה עדיין שיטה לנטילת מלוא הרווח מתפקידה הנכבד בחיי היומיום של המשתמשים.

יתרה מזאת, פייסבוק מנסה אמנם להרחיב את אופקיה ואת שליטתה ברשת, אך נדמה ששיטות חדשות לאינטראקציה מקוונת עשויות להופיע בן-לילה.

עלייתו הפתאומית של שירות המיקרו-בלוגינג טוויטר, מוכיחה שמשתמשי הרשת מוכנים עדיין לשנות את הרגליהם במהירות מפתיעה. הדבר מעורר את השאלה, אם פייסבוק - כמו אתרי הרישות האחרים אותם עקפה - תהיה בקרוב "פאסה".

צוקרברג מודה אמנם כי פייסבוק הופתעה מטוויטר, אך לדבריו אין מדובר בתופעה משמעותית. "כאשר טוויטר רק החל לצמוח, הסתכלתי עליהם וחשבתי שיש כמה דברים שהם עושים שהגיוני היה לאפשר לאנשים לעשות בפייסבוק", הוא אומר. "אבל ככל שבדקנו את הדברים יותר, הבנו כמה שונים השירותים".

עם זאת, פייסבוק העניקה בעבר שתי מחמאות גדולות לטוויטר: ראשית, ניסתה החברה לקנות את שירות המיקרו-בלוגינג, וכשזה דחה את הצעת הרכישה שלה, בסך 500 מיליון דולר, היא חיקתה כמה מהיבטי העיצוב והיישום של השירות.

"להגיע לכל מי שיש לו חשמל"

ביום ד' שעבר, ביצעה פייסבוק עוד מהלך נגד טוויטר, כשהודיעה שתעודד את משתמשיה לשתף יותר מידע אישי, כולל עדכוני סטטוס, עם שאר המשתמשים.

בעודו מתכוונן לאיומים האלו, צוקרברג מכוון עדיין להעמקת ההשפעה של פייסבוק והקשר של האתר עם משתמשיו. בכך, לפחות, הוא נהנה מכמה תוצאות מרשימות ביותר. מספר המשתמשים צומח במהרה - למעלה ממחציתם נרשמו בשנה האחרונה בלבד. האתר זמין בחמישים שפות וכמעט בכל מדינה בעולם. ומה שהכי חשוב, נדמה שמשתמשי פייסבוק מכורים - האתר "דביק". למעלה ממאה מיליון משתמשים נכנסים לפחות פעם ביום.

אחרים בחברה משרטטים לה תוכניות שאפתניות אפילו יותר בעתיד. לדברי חבר הדירקטוריון החדש שלה, מייסד נטסקייפ מארק אנדרסן, בטווח הקצר פייסבוק "הולכת על 500 מיליון, ואולי אף מיליארד משתמשים".

האתר יכול באופן פוטנציאלי להגיע לכל מי שנמצא בסביבה המקוונת. "בשלב מסוים נקבע את מספר המקסימום לפי כל מי שיש לו חשמל", הוא מוסיף.

עם זאת, אנדרסן ודאי מודע לכך שההגעה למספר משתמשים עצום איננה חזות הכול. נטסקייפ היתה הדפדפן המוביל בשחר עידן האינטרנט, אך אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט עקף אותה, והוא נמכר לבסוף ל-AOL, פורטל הרשת ששקע אף הוא מאז.

סדר חברתי חדש

השאלה החשובה יותר היא אם תשכיל פייסבוק להפוך את עצמה לכלי המרכזי לאופן שבו מנהלים המשתמשים את חייהם ברשת, והאם יספק לעסקים השונים אופן חדש ורב-ערך להגיע למשתמשים הללו.

ההימור של צוקרברג הוא שהאינטרנט הופך למקום חברתי יותר ויותר, ושהגרף החברתי שחברתו מפתחת - מפת הקשרים המחברים את המשתמשים באמצעות המשפחה והרשתות החברתיות והעסקיות - תהפוך להיות אחד האופנים המרכזיים בעזרתם מארגנים המשתמשים את חייהם המקוונים.

אתרים אחרים מחפשים כיום לחקות את אתרי הרישות החברתי ומוסיפים איפיונים המאפשרים למשתמשים לבנות פרופילים, להתחבר למשתמשים אחרים ולשתף תכנים.

טוויטר והשירות הדומה FriendFeed מציעים גרפים חברתיים מתחרים. גם לגוגל יש צוות העובד כעת על מוצרים חברתיים.

תומכי רעיון הרשת החברתית טוענים שהיא תעזור להפוך את האינטרנט למקום אישי יותר: במקום להיכנס לגוגל ניוז ולקבל מה שאלגוריתם ממוחשב החליט שהוא הסיפור המרכזי, המשתמש יכול לדפדף בלינקים לסיפורי החדשות שהעלו חבריו. עובדה זו כבר צוברת השפעה. בחודשים האחרונים החלה פייסבוק להפנות כמויות מרשימות של תנועת רשת למספר אתרים בולטים ברחבי האינטרנט. הלינקים בפייסבוק אחראיים ל-19% מהכניסות לאתר "האפינגטון פוסט", בלוג החדשות הפופולרי מוושינגטון. פייסבוק אחראית גם למירב התנועה לבלוג הרכילות של פרז הילטון.

אלה המבקשים להרוויח מתופעת פייסבוק משוכנעים ביכולות ההצלחה של האתר. "אם תבקש כיום מבן 20 לוותר על פייסבוק או על גוגל, הוא יוותר על גוגל", טוען מרק פינקוס, מנכ"ל זינגה, חברה המייצרת יישומים הרצים על-גבי פייסבוק, ומייסד טרייב נטוורקס, מראשוני האתרים לרישות חברתי. "הרשת החברתית אישית יותר ורלבנטית יותר", הוא אומר.

גוגל, לעומת זאת, פיצחה את הפוטנציאל הגלום ברשת באמצעים מכניים יותר, ובניגוד לפייסבוק אף הצליחה להוון את ההבנה הזו לעסק רווחי בצורה מדהימה. לא ברור גם אם אנשים מעוניינים לזנוח את הרשת כפי שאנו מכירים אותה כיום לטובת אינטרנט המבוסס על המלצות חברים בלבד.

אבל פייסבוק מהמרת על הרשת החברתית הזו, ואף מנסה לגבש את היתרון הראשוני. תוכניתה כוללת כמה שלבים. חלקם מכוונים לגרום למשתמשים לבלות יותר זמן באתר ולבצע יותר פעילות מקוונת באתר.

הגישה הסגורה

פייסבוק מקפידה להתחדש לאורך השנים. ב-2007 השיק האתר את Facebook Platform, בעזרתה יכולות חברות להשיק ולהפעיל יישומים כגון משחקים וחידונים. כיום מארחת הפלטפורמה למעלה מ-52,000 יישומים, וכמה מהם נהנים מיותר מעשרה מיליון משתמשים.

עוד יישום חדש: Facebook Connect, שהושק בשנה שעברה. המשתמשים יכולים להיכנס בעזרתו ליותר מ-10,000 אתרים חיצוניים בשימוש במין דרכון אינטרנטי.

לפייסבוק יש שאיפות להתמודד עם כמה מהחברות החזקות ברשת. "הרבה אנשים מתחרים על היכולת לשלוט במקום שבו אנשים מזדהים", אומר כריס מסינה, פעיל למען הרשת החברתית היושב במועצת המנהלים של קרן OpenID התומכת ברעיון הלוג-אין האוניברסלי - פרויקט הזהות האחידה, שמטרתו ליצור תקן אחיד לניהול ואימות זהויות באינטרנט, ולאפשר כניסה עם אותו שם משתמש ואותה סיסמה לכל אתר המותאם למערכת. בין התומכים ב-OpenIDנמצאות גוגל, AOL, מייספייס ויאהו. פייסבוק אינה תומכת ברעיון.

קווין מרקס, שניהל כמה מיזמים חברתיים בגוגל עד לחודש שעבר, טוען שייתכן שהגישה הסגורה הזאת תעלה לפייסבוק בעמדת ההובלה הראשונית שלה בתחום.

לדבריו, "בטווח הארוך הדברים החופשיים הם אלה שמנצחים, משום שהם חסינים לשינויים התאגידיים".

גם מי שעובדים עבור מתחרותיה מכירים בעמדת ההובלה של פייסבוק. לדברי מסינה, "מבין כל השחקנים, פייסבוק נהנית מהמומנטום החזק ביותר ויש לה את האנשים הנכונים. אם פייסבוק תבין איך לעשות את זה, תהיה לה השפעה מכרעת על צורתה העתידית של הרשת החברתית".

4 נקודות למחשבה על עתיד פייסבוק

1. כסף. פייסבוק צפוייה לרשום השנה הכנסות של 500 מיליון דולר, אך להוציא אף יותר.

החברה אף אינה מבטיחה להתאזן מבחינה כספית עד השנה הבאה. השקעה בסך 200 מיליון דולר מבית החברה הרוסית דיגיטל סקיי (Digital Sky Technologies) פתרה את החששות המיידיים בנושא הרשת החברתית, אך עליה עדיין להוכיח שהיא יכולה לתרגם לרווחים והכנסות את בסיס המשתמשים המרשים שלה.

2. תחרות. חברות אחרות ממהרות להקים שירותי רישות חברתי מקוון משל עצמן, שיביאו את החוויה החברתית לאינטרנט. טוויטר לדוגמה, יכולה לצמוח במהרה בשימוש בנוסחה הנכונה. כמה מחברות הגדולות ברשת עומדות כעת בדרכה של פייסבוק. קונסורציום הכולל את מייספייס וגוגל עומד מאחורי שירות שיאפשר למשתמשים להעביר עימם את הזהות שלהם בכל רחבי הרשת בלוג-אין יחיד.

3. פיקוח. פייסבוק עסוקה בבניית אחד ממאגרי המידע האישי הגדולים ברשת. עד כה נמנעה ממאבקים עם הרגולטורים בנושא, אך עם צמיחתה הגלובלית הדבר עשוי להשתנות. ועדה מייעצת לנציבות האירופית המליצה בחודש שעבר לפקח יותר על הגדרות הפרטיות ברשתות החברתיות, בניסיון להבטיח חוסר שימוש בלתי-הולם במידע אישי.

4. ניהול. האתגרים המיידיים העומדים בפני פייסבוק הם ניהול הצמיחה והרחבת השירות ללא ניכור המשתמשים הקיימים. בפברואר הצליח האתר לעצבן משתמשים רבים כאשר עדכן את תנאי השימוש באתר והכניס לשם סעיפים שמשתמשים שונים ראו בהם ניסיון השתלטות על תוכן הגולשים.

הדבר קרה בעבר גם ב-2007, אז הציג האתר יישום ששיתף בין המשתמשים באתר מידע על פעילויותיהם באתרים אחרים. הדבר עורר מהומה והשירות נגנז. המשתמשים אמנם מתעצבנים, אך לעת עתה הם אינם עוזבים את האתר.

גרף