שוב חוזר הניגון: הבורסה מבטלת עסקה נוספת בתעודות סל

כפי שקרה לאחרונה מספר פעמים לא קטן, הודיעה הבורסה ביום א' האחרון על ביטול עסקה בתעודת סל, והפעם עסקה שנעשתה בתעודת סל של קסם. במהלך מסחר הנעילה הזרים לקוח פקודה למכירת תעודת קסם טורקיה בשער של אגורה אחת, למרות ששווייה ההוגן עמד על כ-14 שקלים. היקף העסקה עמד על פחות מ-30 אלף שקל, והיא גרמה לנפילה של 99% בשער התעודה. כיוון שמדובר בשער כה נמוך לעומת השווי ההוגן ובעסקה שלא נעשתה דרך חדר המסחר של קסם, מיד הובן כי מדובר בטעות.

בבורסה נימקו כי "על פי תקנון הבורסה, מנכ"ל הבורסה החליטה לבטל את 3 העסקאות שנוצרו מאותה פקודה, לאור ההשפעה שהייתה להן על תוצאות המסחר".

גורמים בענף תעודות הסל, המודעים לכך שבמקרה זה קסם לא הייתה צד לעסקה, בכל זאת העלו את השאלה האם אין היא אחראית, כעושת שוק בתעודות שלה, לספק ציטוטים של מחירי מכירה וקנייה בתעודות. מצד שני, חשוב להזכיר שבימי ראשון חברות תעודות הסל לא עושות שוק בתעודות על מדדים זרים, כיוון שלא מתנהל מסחר בנכסי הבסיס בבורסות בעולם.

מדוע התקיימה עסקה בנעילה?

שאלה נוספת שעולה בעקבות המקרה נוגעת לעסקה עצמה. לא ברור מדוע המשקיע בחר לבצע במסחר נעילה עסקה בתעודה שלא היה בה מסחר לאורך היום. הדבר מעורר את התהייה, האם אכן הייתה זו טעות אנוש או שהיה בה כדי להשפיע שלא כדין על שער התעודה.

כאמור זו אינה העסקה הראשונה בתעודות סל שהבורסה מבטלת. רק לפני כחודש, קסם שבבעלות אקסלנס, ובראשות רוי רגב, ביצעה מכירה של מניות ישראמקו בהיקף של כ-10 מליון שקל, מה שהוביל את המנייה לצניחה של כ-19%. לאחר שנסגר המסחר קיבלה קסם את אישור הבורסה, וביטלה את העסקאות.

תפקידה של הבורסה הוא לשמור על מהלך תקין של המסחר. ברור כי מצב בו יהיו מרוויחים ומפסידים כתוצאה מטעויות אינו נסבל. מנגנון ביטול העסקאות של הבורסה קובע כי הן יבוטלו כאשר הנזק גבוה מ-50 אלף שקל, או בהתאם לשיקול דעתו של דירקטוריון הבורסה. אולם כאשר מתבטלת עסקה מהטעם השני, הבורסה אינה מפרטת את הנסיבות שהביאו לכך, ואין כל רישום פומבי אודות הביטולים. גורמים בענף מצפים כי ההליך האמור יתבצע בשקיפות, מתוך חשש שמא ביטולי העסקאות החוזרים ונשנים ישדרו לשוק מסר של "יד קלה על ההדק", שעלול להביא את חברות תעודות הסל להקפיד פחות על תקינות המסחר.