לאן הלך הפחד?

כך קורה שהשווקים משקשקים ול-VIX זה לא מזיז ■ וגם: מצב ת"א 25 ומצב הדולר

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

מתחילת יוני, רוב שוקי המניות בעולם, כולל שלנו, יורדים או מדשדשים בירידה. למרות זאת, "מדדי הפחד" אינם מעידים על סימני חרדה כלשהם מצד המשקיעים המתוחכמים, דהיינו מאלה המשתתפים בשוקי הנגזרים, ובמיוחד בזירת האופציות.

במאמר קודם שבו סקרתי את מדד VIX, המציג בדרך חזותית את עלייתה או ירידתה של סטית התקן באופציות המדד האמריקאי, תיארתי את המצב כך: "ירידה במניות עם ירידה או דשדוש ב-VIX יבטאו בדרך כלל תיקון טכני או סיום מגמת ירידות."

מכאן עלינו להסיק שזה מה שקורה כעת: תיקון טכני ולא שינוי מגמה. הבה נתבונן על גרף יומי המציג את מדד ת"א 25 בשילוב ה-VIX על אופציות המעו"ף, כדי להבין טוב יותר את המתרחש אצלנו כעת:

משה שלום ויקס


בשיא המשבר (תקופה המסומנת ב-1 סגול), צפינו במדד מניות מתמוטט וב-VIX נוסק לגבהים באזור 60. אך מייד לאחר מכן, בסוף נובמבר ותחילת דצמבר 2008, שניהם עשו סיבוב פרסה, וחזרו להתנהגות הרבה יותר נורמלית: המדד נכנס לדשדוש מייצב אשר יצר בסופו של דבר את הבסיס לעליה הגדולה ואילו ה-VIX נפל דרמטית והגיע לאזור 30 (תקופה המסומנת ב-2 סגול).

למרות שבארה"ב נרשמה אז ירידה נוספת במדדים, ת"א 25 לא חצה שוב את התחתית של 590, ובתחילת מרץ, החלה העלייה המטאורית, שלוותה בירידה נוספת של ה-VIX (מסומן בגרף ב-3 סגול). למעשה, ה-VIX עצמו נמצא בדשדוש בין ערכי 25 ו-30 מאז תחילת העלייה, וגם לאחר חודש וחצי של איבוד גובה איטי (מתחילת יוני ועד עכשיו), הוא בתחום הדשדוש התחתון (24.60) שמסומן ב-5 סגול.

שחקני המעו"ף אופטימיים

כל זה מאותת על דבר אחד ברור: שחקני המעו"ף (הכוללים את המשקיעים המגדרים פוזיציות של נכס הבסיס) נשארו אופטימיים, הם אינם מאמינים שהירידות הנוכחיות מסכנות את התחזיות לעתיד טוב. הם מאמינים שהמשבר עומד בשלבי הסיום שלו ורואים בכל ירידה במדד (וכך ירידה של ה-CALLS ועלייה של ה-PUTS) הזדמנות לרכישת LONG ולא SHORT על השוק, כלומר נוקטים באסטרטגיות שפוטנציאל הרווח שלהן הוא בשוק עולה או מדשדש בתחום מחיר צר.

דעתי היא שככל שהתיקון הטכני יעמיק, יגדל הספק, והחשש מחידוש האווירה השלילית יתחיל לכרסם בכל זאת. מדד הפחד יטפס לרמות גבוהות יותר, היעד הראשון הוא האזור העליון של הדשדוש (30) ואולי קצת יותר.

ציירתי סרגל Fibonacci (בחום) המציג את התיקון העמוק מאוד שה-VIX עשה (78.6%) ומה הייתה פעילות בכל רמה ורמה. תחנות אלו היו פעילות בכיוון מטה, וכנראה יהיו פעילות גם בדרך חזרה מעלה. סיומו של התיקון הטכני וחידוש העליות (השלב האחרון של שלב גדול B במשבר), יתקיים כאשר ה"פחד" יחזור ישלוט שוב, לפחות במקצת.

עדכון מדד ת"א 25

משה שלום ת


  1. הניסיון לחזור מעלה באזור 870 לא צלח ומסתמנת תבנית ראש וכתפיים (3 סגול).

  2. אישור התבנית תתקבל עם חצייה מטה של בסיס התבנית (אזור 820-830). יעד התבנית כגודל הראש מהבסיס ולכן היעד הוא: 750.

  3. (910 מינוס 830 שווה: 80. 830 מינוס 80 שווה: 750). מעניין ששם נמצאת כבר רמת תמיכה די חזקה.

  4. התחלפות DI החיובי ב-DI שלילי (1 סגול), ותנועת המתנדים (2 סגול) מצביעים שניהם על תאוצה בירידות ועל סבירות גבוהה להמשך מגמה זו.

  5. ציירתי רמות תמיכה והתנגדות בצהוב וסרגל FIBONACCI בשחור לרמות אפשריות לעומק התיקון.

  6. הסבירות הגבוהה בעיניי עודנה נמצאת בתחום שבין 770-750.

עדכון דולר/שקל

משה שלום דולר


  1. למרות שהמטבעות בכלל, ומטבע זה בפרט, התנהגו בדשדוש מאוד מסובך לניתוח, הסבירות כעת היא להתחזקות הדולר בכל העולם ובכלל זה, גם כאן, בישראל.

  2. הספרור המסתמן הוא סיום חמישה תת-גלים של גל C מסדרה יורדת של ABC מאז תחילת מרץ, כאשר הזג היה ב-4.25.

  3. ה-DI והמתנדים מחזקים תנועה מעלה (1 ו-2 סגולים) ונותר לראות אם הזוג יצליח לצאת מגבולות התעלה היורדת שלו ולהתקרב לאזור ה-4 שקלים.

  4. זהו היעד המינימאלי שהוא צריך להשיג כדי שנתחיל להאמין בהתאוששות שלו. שבירה של 3.85 מטה, תדחה שוב את מועד התאוששות זו.


  1. ליצירת קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com

    משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.