עידן הכלכלה הדרוויניסטית

אנו בעיצומו של שלב חיפוש החברה השורדת

בניגוד לטענה הרווחת, דרווין מעולם לא גרס כי 'החזק שורד', אלא שהמתאים לסביבה שורד. יחד עם זאת, יש לציין, כי לעתים הסביבה משתנה במהירות גדולה מדי מהיכולת של היצורים להשתנות, ובמקרה שכזה אותם יצורים ייכחדו".

העולם העסקי עובר משבר משמעותי שניתן לחוש בו בכל ענף ובכל תחום. עולם הפרסום, כמובן, נמצא בחזית המשבר. הכי קל לעצור, להשהות או להקטין את תקציב הפרסום. אם נשליך את תורת האבולוציה על העולם העסקי נבין שבדיוק כרגע אנחנו נמצאים בנקודה הזו של החיפוש אחרי חברות שורדות, שמתאימות בצורה הטובה ביותר למצב החדש שנוצר.

כנראה שלא מספיק להיות גדול (ראינו כמה דוגמאות לחברות גדולות שקרסו), זה כנראה עוד פחות מתאים להיות קטן (כל יושבי המרפסות - כפי שמכונים הפרילנסרים - חשים את זה חזק מאוד בכיסם), כנראה שאין ממש מבנה שניתן להצביע עליו כמבנה הנכון כרגע.

המודלים הכלכליים נמצאים בבחינה מחודשת כיוון שהם אינם מתאימים למבנה של הכלכלה הנוכחית. השירותים אותם מציאות חברות הפרסום ללקוחותיהם, ובכלל פירמות בתחומים שונים, נבחנים מידי עם השינויים הטכנולוגים והשינויים בהעדפות הצרכנים.

לגבי עובדה אחת אין עוררין - חברות אשר יתאימו את עצמן בצורה הטובה ביותר והמהירה ביותר לסיטואציה העסקית החדשה ישרדו את המשבר הכלכלי וישגשגו אחריו. כנראה שלחברות שאינן קטנות מידי ומצד שני אינן גדולות מידי יש יתרון משמעותי על פני שני הסוגים האחרים. יש להן מערכות, אמצעים, כוח אדם ולקוחות ובנוסף הן אינן מסורבלות מידי וגמישות די הצורך על מנת להתאים את עצמן לשינוי הגדול של השוק ולשינוי אותו הן נדרשות לעשות כדי להתמודד עם השוק המשתנה.

מסיבה זו אני מכנה את התקופה הנוכחית "עידן הכלכלה הדרוויניסטית". בהחלט מעניין לעקוב אחרי השינוי הזה בעולם הפרסום ועוד יותר מעניין יהיה לראות בעוד מספר שנים מי הם הארגונים שהתאימו את עצמם בצורה הטובה ביותר לעידן הכלכלי הנוכחי.

* הכותב הוא מנכ"ל אידיאולוג'יק, ישתתף בדיון בנושא "טוויטרינג: חוקי המשחק מאחורי הבאזז וורדז", שייערך בוועידת תקשורת ונתח שוק 2009.