הפרסום ברשת צובר תאוצה

מדד המותגים משקף ירידה בכוח של המדיה המסורתית ועלייה בפרסום באינטרנט

המדיה המסורתית סובלת זמן רב מירידה בהכנסות. בעיתונות הכתובה, למשל, היו השנים האחרונות מהקשות ביותר. הגדולים והידועים שבעיתוני העולם נאבקו ונאבקים לשרוד ולמצוא מודל עסקי חדש. הירידה במכירות ובקוראים הובילה גם לירידה חדה בפרסומות (המהוות כשני שליש מהכנסות העיתונים), שהעצימה את הפגיעה.

במקביל לקשיים של המדיה המסורתית, שהוחרפו עקב המשבר הכלכלי, דרך כוכבם של אתרים המשמשים כפלטפורמות לפרסום ושיווק באינטרנט. האינטרנט על התוכן האינסופי המצוי בו, הבלוגים החדשותיים, אתרי החדשות החינמיים, לרבות אלה של העיתונים הכתובים, איפשרו לצרכן הסופי לא רק אופציה חינמית ונוחה, אלא גם התאמה מדויקת לטעמו האישי.

זאת ועוד, עם תחילת המשבר חברות רבות לא רק קיצצו בהוצאות הפרסום, אלא גם העבירו תקציבים רבים מהמדיה המסורתית לכיוון האינטרנט והתרכזו בשיווק ממוקד יותר שהאינטרנט מציע.

המעבר מפרסום באמצעי מדיה מסורתיים הינו מגמה שעתידה להתחזק בשנים הקרובות, לא רק בגלל המיתון אלא גם משום שהיא ניזונה מכמה מגה-טרנדים נוספים: מגה-טרנד החיבוריות (Connectivity), ששם את האינטרנט בהישג יד 24/7; ומגה-טרנד האינדיווידואליזם והצעת תכנים תפורים לכל פרט (customization), כדוגמת אלפי תחנות טלוויזיות ה-IPTV ותכניהם הממוקדים, שמרסקים את מה שנותר ממדורת השבט ומגדירים מחדש את הפרסום הממוקד שמציע בעיקר האינטרנט.

המגמה הבעייתית במודל העסקי הנוכחי של הטלוויזיה והעיתונות, ועליית השימוש בפלטפורמות פרסום, שיווק ומיתוג באינטרנט, משתקפת היטב במדד המותגים 2009.

רוב העיתונים כבר לא מופיעים בין 100 המותגים המובילים בישראל, ושווי המותגים הטלוויזיוניים נחלש. מצד שני, הנציג הבולט ביותר של הפרסום באינטרנט בימינו - גוגל, הגדיל את כוחו בצורה מהותית. אתרי אינטרנט אחרים בזירה הישראלית הגדילו אף הם את כוחם בצורה משמעותית, בין אם כבר הפכו למספיק גדולים כדי להיכלל במדד ובין אם לאו.

בהתאם לכך, אם בשנה שעברה היה נציג אחד במדד (רק גוגל) - השנה כבר יש שניים. אז מיהו מותג האינטרנט שהצטרף לגוגל במדד? החשיפה, עם פרסום המדד המלא בשבוע הבא.

* גלעד עוזיאלי הוא מנהל פרויקטים בחברת TEFEN. ברק סנדץ הוא יועץ בכיר בחברת TEFEN.