בדיקת "גלובס": מבצעי סוף העונה ברשתות האופנה עדיין לא בשיאם

מי שרוצה לחכות שהמחירים יירדו עוד צריך לקחת בחשבון כי לא בהכרח ימצא את המידה או הדגם המבוקשים ■ "גלובס" בדק היכן אפשר ליהנות ממבצעים שווים, כיצד ניתן למקסם את ההנחות, ומה כדאי לחפש בחנויות עודפים

שלטים המבשרים על מבצעי סוף העונה מתנוססים בימים אלה על מרבית חנויות האופנה. הסייל כבר כאן אולם עדיין לא בשיאו - שיבוא לידי ביטוי בהנחות בשיעורים גבוהים יותר וללא התניה במבצעי כמות. ובסייל כמו בסייל - ככל שיחלוף הזמן יתדלדלו המלאים והיצע הפריטים ולכן יריית הפתיחה, כשפריטי סוף העונה עדיין לא נראים כערימת סמרטוטים בפינה נידחת בחנות - מהווה זמן טוב להתחדש.

זאת ועוד, לפי תחזית השירות המטאורולוגי בגדי הקיץ ישמשו אותנו עד אוקטובר לפחות, במהלכו נתחיל להרגיש (בתקווה) ימים קרירים יותר. עד אז - קיץ, ושיאו עוד לפנינו.

ברוב החנויות, טווח ההנחות עדיין נמוך באופן גורף מ-50% - ההנחה ה"אידיאלית" בסייל, ועומד על 30% (פומה, ריפליי) או 40% (פוקס). מבצעים אחרים מתנים מבצעי כמות בסגנון 1 1 בהם קרייזי ליין, שילב והוניגמן, ו-2 2 (בלו בירד יאנג), או הנחה על פריט שני ואילך (קוקאי, רנואר, ונדום).

במקום להתפשר על בחירת הפריטים (מה שעשוי לקרות מהפריט השלישי ואילך), מבצעים כמותיים אפשר לממש ברכישה משותפת עם חבר/ה, בעיקר בקניות בהן כדי לממש הנחה של 50% הנחה תיאלצו לרכוש 4 פריטים.

חוקי הסייל מעמיקים את ההנחה בחלוף הימים - בפוקס למשל ההנחה ההתחלתית שכללה פריט שני ב-20 שקל הומרה ל-40% הנחה שיש להניח שיתפחו בהמשך. גם הנחות שתחומות בזמן, למשך שבוע או לסופ"ש בלבד, כנראה שעוד ישובו - לא נראה שהמשווקים ומעצבי האופנה יוכלו לחמוק מהקיץ הזה ללא הנחות של ממש.

חפשו את המילה "עד"

המילה "עד" מופיעה בדרך כלל באותיות זעירות ומשמעותה מתבררת לאחר כניסתכם לחנות, כך שלפעמים שיעור ההנחה המפתה מתייחס לפריטים בודדים או לקולקציות מסוימות. בבגיר למשל ההנחה מסתעפת: 30% על הקולקציה המחויטת, 1+1 על קולקציית הקז'ואל ו-50% על קולקציית סיימון קרטר. מבולבלים? גם אנחנו.

מעצבים

את האות למכירות סוף העונה נותנות בדרך-כלל הרשתות, והמעצבים העצמאיים נאלצים לרוב ליישר קו. אלה המשתתפים בשוק מעצבי העיר שייערך ב-15-13 באוגוסט, יצטרכו לחכות עד אז עם מבצעים מעמיקים, אולם מעצבים שלא צריכים להמתין למועד זה, מקדימים את ההנחות ותופסים עמדת יתרון זמנית. גם ההנחות ההתחלתיות בחנויות המעצבים, צפויות להעמיק.

ילדים

בענף בגדי הילדים משתלם לחכות להנחות השיא, שעוד לפנינו, במיוחד לילדים בגיל בו עדיין עדכוני האופנה אינם בראש מעיינם - אז אפשר לעשות קנייה מושכלת גם לעונה הבאה. לא רק בסוף עונה - מציאות לילדים מחכות לקונים בחנויות העודפים הרבות הפזורות בארץ (ראו תיבה).

מועדון לקוחות

לצד עדכונים מראש וימי מכירה ייעודיים, חברי המועדון נהנים מהעמקת ההנחות, למשל 20% הנחה נוספת במשביר, 10% הנחה נוספים לחברי מועדון קדס קידס. בקסטרו, שהשיקה לאחרונה את "תוכנית הנאמנות" לפיה צוברים 10% מערך הקנייה למימוש עתידי, צבירת הנקודות תקפה גם במהלך סוף העונה וכך גם מימושן.

השאיפה - להתנקות ממלאי הקיץ

עינת פורטוגלי, סמנכ"ל השיווק של רשת פוקס, מזכירה כי ההנחות על קולקציית הקיץ מתחילות במהלך יוני, מעמיקות במהלך החודש ומגיעות לשיא בסיומו. המועד המדויק נקבע לדבריה משילוב של כמה גורמים: מזג האוויר, רמת המלאים, הלך השוק וכמובן התנהלות המתחרים. "אין תחרות מי יהיה הראשון שיניף את דגל ההנחות ואין תיאום פורמלי, אבל רוב הרשתות לא יתמהמהו ברגע שאצל מתחרות מתחילות ההנחות".

המצאי, לדבריה, לא כולל מלאים גדולים מדי, ואת הדלדול על מדפי החנויות מתחילים להרגיש כבר עם פתיחת ההנחות. "התנהלות הסייל השנה, לנוכח ההאטה הכלכלית, אינה שונה מבשנים עברו, בהיבט המועד ועומק ההנחה", אומרת פורטוגלי.

גם יפעת קרני, סמנכ"ל שיווק בקסטרו, מדגישה כי אין שוני במועד החלת המכירות, אלא שהשנה ההנחות הותאמו לדרישות הלקוחות. "היום הצרכן מחושב יותר ורוצה לקבל הנחה מהפריט הראשון ולא בפורמט של מבצעים כמותיים".

"מכירות סוף העונה מפנות את החנות לבשורה האופנתית הבאה", אומרת קרני. עד אוגוסט, שאיפת החנויות היא להתנקות ממלאי הקיץ וכך, למרות שהטמפרטורות בחוץ ימשיכו כנראה לטפס, פריטי המעבר ישלטו על מרבית המדפים. אלה, כך מבטיחים יותאמו לאקלים הישראלי.בקסטרו, מסבירה קרני, הדגמים אינם משופעים במלאים גדולים מידי, במיוחד נוכח המדיניות להכניס פריטים חדשים לחנויות מדי שבוע - גם במהלך סוף העונה.

חנויות עודפים

במהלך אוגוסט מכירות סוף העונה הולכות ודועכות, ופריטים שלא יעברו בקופה, יעשו דרכם אל חנויות המפעל והעודפים, בהן ניתן למצוא פריטים מעונות קודמות לצד פריטים פגומים. אמנם חוויית הקנייה הופכת לעיתים לנבירה בין ערימות, אולם עם סבלנות ואורח רוח מובטח סיפוק הכולל פריטים מוצלחים במחירים מוצלחים אף יותר.

באתר מפה www.mapa.co.il ובאתר www.asimon.co.il ניתן למצוא רשימה הכוללת עשרות חנויות עודפים ברחבי הארץ: לדוגמה במרכז ביל"ו - ג'אמפ, דן קסידי (2 פריטים ב-50/100), בקניון העודפים בהרצליה - ורסאצ'ה, TNT, לי קופר, ML, נו ניים, סולוג, נעלי נמרוד ועוד.

באאוטלט עזריאלי אור-יהודה (לשעבר קנאור) חנויות עודפים בהן פוקס, קרייזי ליין, סולוג, לי קופר, אריסטו שמט, יופ, נעלי סקופ, הגרה ועוד. פאר נדיר, מנכ"ל קבוצת קניוני עזריאלי, מעריך עלייה של כ-20% במכירות באאוטלטים. "העלייה נובעת ראשית מצורכי הלקוחות לרכוש מותגים במחיר זול לאורך כל השנה - מה שמושפע כמובן גם מהמצב הכלכלי במשק. תופעה נוספת היא פנייה מואצת של רשתות האופנה לפתיחת חנויות עודפים".

לצד החנויות הרשמיות שווה לעקוב אחר מציאות בשוק בצלאל בו נמכרים "סטוקים" במחירים מגוחכים - שמלות אוילילי לילדות, בגדי-ים של ספידו וארנה, עודפים של נוליטה, RAER ועוד.

עודפי מעצבים: לא מעט חנויות מפעל מרוכזות באזור כלבו שלום בתל-אביב: אורלי גולן באחד העם 32, אפרת וטלי במוהליבר 18, טלי אימבר במוהליבר 28, רונית טאקו בקלישר 21 ועוד. עודפי מעצבים גם בבאנקר, ברחוב דיזינגוף 210.

חנויות עודפים אחרות של מבצעים תמצאו בבית טפר (תל-גיבורים 5 בתל-אביב): רונן חן, סיגל דקל, חגית טסה ו-FM (Gsus, Gaudi Pepe Jeans, Meltin'pot Desigual).

שווה לעקוב אחר מכירות מרוכזות של מעצבים המתרחשות בדרך-כלל בסופי שבוע. למשל ביום ו' (10 ביולי) בדיזנגוף-סנטר, ייערך יריד "לה בזאר" המארח 30 מעצבים צעירים להפנינג הנחות. במתחם האופנה בו ייערך היריד, יינתנו הנחות: מחירים ללא מע"מ ב-LEE באדידס ובביג טום, הנחות בחנות נייק ועוד.

עודפים לילדים: קונים-חונים בראשון-לציון וחנות המפעל ברחוב סלמה 48 תל-אביב - שם במחיר של 10 שקל לפריט תמצאו חגיגת מציאות לילדים. לא רחוק משם עודפי אביגדור, ו"עמק עודפים" ברחוב שלבים 16, הכוללת פריטים עד 20 שקל, בעיקר חולצות טי לבנים (עודפים גאפ, children's place וכד').

עודפי פוקס בקניון האאוטלט בהרצליה, בקניון אביה בבאר-שבע ועוד. עודפי סריגמיש ברמת-פולג, בחוצות געש, ועודפי קדס קידס בקניון סירקין בפתח-תקווה וביהודה הלוי בתל-אביב - לא רחוק מהחנויות "ברוך גרוס ופצפוני" המכילות שתיהן מציאות נהדרות לילדים.