מבטחת האשראי הגדולה בעולם תפסיק לבטח עסקאות של צים

יולר הרמס הגרמנית חוששת מהמשבר בענף הספנות וממצבה הפיננסי של החברה ■ אף אחד מהספקים של צים לא צמצם את האשראי לחברה

עוד סימן למצבה הלא מזהיר של חברות הספנות צים, מקבוצת החברה לישראל , שבשליטת סמי ועידן עופר. ענקית הביטוח הגרמנית, יולר הרמס, הודיעה בחודש שעבר לספקים כי תפסיק לבטח עסקאות עם החברה הישראלית. וזאת על רקע המשבר בענף הספנות ומצבה הפיננסי של החברה.

מדובר בעיקר בעסקאות לאספקת דלקים לצים. עיתון הספנות הלונדוני 'לוידס' דיווח כי בין החברות אליהן פנתה הרמס, ניתן למנות את BP של, שברון-טקסקו ועוד. הרמס, שבשליטת קונצרן הביטוח הגרמני אליאנס, היא חברת ביטוח האשראי הגדולה בעולם.

יש לציין כי העמדת ביטוח האשראי אינה תנאי לביצוע עסקאות לאספקת דלקים בענף הספנות, אולם ההחלטה של הרמס מבטאת עלייה ברמת הסיכון של צים וצפויה להגביר את הלחץ על החברה.

מקורות בענף ציינו כי הרמס החליטה לצמצם את האשראי לכלל ענף הספנות הנמצא במשבר כאשר צים היא רק מקרה ספציפי. לדבריהם, לנוכח הגיבוי של הבעלים (משפחת עופר) והחברה לישראל, צים נמצאת עדיין במצב טוב בהשוואה למתחרותיה.

צים מסרה בתגובה ללוידס כי "למיטב ידיעת החברה לנוכח התנאים הכלכליים בענף הספנות, הרמס בוחנת מחדש את כל תעשיית הספנות. יש להדגיש כי מעבר לכך אף אחד מהספקים של צים לא צמצם את האשראי לחברה".

בצים הוסיפו כי "החברה נוקטת וממשיכה ליישם אסטרטגיה וצעדים שיבטיחו שהיא תוכל לצלוח את התנאים הכלכליים המאתגרים בענף, ובאופן שיאפשר לחברה להיות במצב של צמיחה וגידול כאשר תנאי השוק ישתנו".

הפסדיה של צים ברבעון הראשון גדלו פי 4.1 ברבעון הראשון לעומת הרבעון המקביל ב-2008 ל-119 מיליון דולר. ההכנסות קטנו ב-40% ל-622 מיליון דולר, בעיקר מירידה בכמויות, ירידה בדמי ההובלה ומירידה בהכנסות מחברות הבנות.

על רקע ההפסדים, בשבוע שעבר הודיעה החברה לישראל כי סיימה להזרים 100 מיליון דולר לצים. מדובר בהלוואה לטווח ארוך בסכום מסגרת של 150 מיליון דולר במהלך 2009 שחלקה הראשון הוזרם כבר בשלהי נובמבר.

לצים התחייבויות בסך 2.14 מיליארד דולר ובפברואר האחרון הורידה חברת דירוג האשראי P&S מעלות ל-"+BB" מ-"A", שניהם בתחזית דירוג שלילית.

צים, נזכיר, חורגת מאמות המידה הפיננסיות להן התחייבה מול הבנקים, מה שתיאורטית עשוי להביא את הבנקים להעמיד את ההלוואות לפירעון מיידי - כך שההזרמה הנוכחית של הבעלים עשויה למנוע זאת.

במקביל, ממשיכה צים במו"מ מול הבנקים והמספנות בניסיון להגיע להסכם לדחיית ההצטיידות באוניות החדשות שהזמינה בהיקף של כ-1.4 מיליארד דולר.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", צים, בניהולו של רפי דניאלי, ממשיכה בינתיים במסע הקיצוצים, והגיע להסכם עם איגוד קציני הים על פרישה של 23 עובדים וותיקים. בנוסף, סוכם על קיצוץ גם בתנאי העסקת שאר קציני הים שיוותרו על תוספות ותק והצמדת המשכורות למדד, השי לחג יצומצם וכך גם השתתפות החברה בתווי קנייה.

בבנק השוויצרי UBS המשילו באחרונה את צים, המוערכת על-ידם בכ-1.19 מיליארד שקל, למשקולת על צווארה של החברה לישראל. זאת, על רקע חולשה הניכרת מדו"חות חברות מתחרות בענף במהלך החודש הקודם, המביא אותם ל"תחזית זהירה" לגבי 2009 - מה שתרם להורדת ההמלצה למניית החברה לישראל ל"נייטרלי".