ברקליס: "הגירעון התקציבי יחרוג מהיעד ויעמוד על 7.8% תמ"ג"

כך מעריכים בבנק הבריטי לגבי תקציב ממשלת ישראל ל-2009 ■ מורגן סטנלי: "ישנם אתגרים בחזית הפוליטית שיקשו על קובעי המדיניות ועל הטמעת המדיניות הפיסקאלית" ■ מעריכים כי היקף הנפקות האג"ח הממשלתיות ימשיך להיות גבוה גם ב-2010

בבנק הבריטי ברקליס מביטים על ישראל מעיניים של משקיעים זרים. ככזו, ישראל נתפסת כמעניינת - אחרי הכל, מדובר בכלכלה הראשונה באזור ה-EEMEA (מדינות אירופה המתפתחות, אפריקה והמזרח התיכון) בה ניתן יהיה לבחון את התקציב הממשלתי ל-2010. "אנו מעריכים כי הגירעון התקציבי יעמוד על 7.8% השנה ו-4.5% ב-2010", נכתב בסקירה מיום שישי. מדובר ביעד גבוה יותר מזה שהציבה הממשלה עצמה השנה (6% מהתוצר המקומי הגולמי בלבד) אך נמוך יותר מהיעד הממשלתי ב-2010 - 5.5% מהתוצר.

בבנק מוסיפים לתמוך בהשקעה בישראל: "אנו רואים צמצום מתמיד בגירעון הסחר, שביחד עם הטפטוף של הון לתוך המדינה (כפי שבא לידי ביטוי בגידול של 2.4 מיליארד דולר ביתרות המט"ח של בנק ישראל ביוני) מהווה סימן חיובי להמלצתנו על השקל".

"ישנם סימנים של אתגרים מתעוררים, במיוחד בחזית הפוליטית - שיקשו על קובעי המדיניות ועל הטמעת המדיניות הפיסקאלית", ציינו ביום שישי בבנק ההשקעות מורגן סטנלי. לפיכך, הגירעון התקציבי שעשוי להיגזר מכך מביא את כלכלני מורגן סטנלי לצפות כי "היקף הנפקות האג"ח הממשלתיות בשוק המקומי יוותרו ברמות גבוהות ב-2009 וב-2010".

דווקא יעד תקרת הגירעון - 6% מהתמ"ג כאמור, 44.8 מיליארד שקל - נתפסת בעיני כלכלני בנק ההשקעות כ"בר השגה". הגירעון, כזכור, עמד על 6.9 מיליארד שקל ביוני, גבוה ב-78% מהגירעון בסוף יוני אשתקד - אז הסתיימה מחצית השנה הראשונה עדיין בעודף תקציבי של 2.1 מיליארד שקל. בינתיים, הם מציינים, נראה כי הירידה בהכנסות ממסים וגידול בהוצאה הממשלתית מחקות את המצב ברחבי העולם.

מה יכול להוות סכנה לעמידה ביעד זה? ביטול הטלת המע"מ על פירות וירקות, "מה שככל הנראה ייצור גירעון בהשגת יעד התקציב השנתי", לדבריהם. המהלך היה אמור לתרום 1.8 מיליארד שקל להכנסות המדינה ממסים, שווה-ערך ל-0.25% מהתמ"ג. המע"מ, עצמו, נזכיר, הועלה לשיעור של 16.5% (עלייה של אחוז) עד סוף השנה הבאה - מה שצפוי להניב הכנסות של 2.4 מיליארד שקל השנה וסכום כפול מזה ב-2010 לתקציב.

בינתיים, כדי לקזז את השפעת ביטול הטלת המע"מ על פירות וירקות, החליטה הממשלה לבטל את ההורדה באחוז של הטלת מס החברות לשיעור של 25%, אלא להסתפק באותה הורדה המתוכננת לתחילת 2010 - אז יורד גם השיעור המירבי על מס הכנסה באחוז, ל-45%.