המעוז האחרון של השוק החופשי

הנתק המר בין הגורמים הפעילים בשוק המט"ח לגורמים שאמורים לפקח עליהם

בשבוע שעבר נערך ראיון מקיף עם החשב הכללי באוצר שוקי אורן. אורן נחשב לאחד מאנשי המקצוע הטובים ביותר בצמרת האוצר ודווקא בשל כך צריכות להדאיג התבטאויותיו בכל הקשור לאסטרטגיות הפעולה של בנק ישראל בכלל ולשוק המט"ח בפרט. אורן תקף באלגנטיות את העלייה ביתרות המט"ח של ישראל בעקבות רכישות הבנק המרכזי, אולם לא מצאתי בדבריו שום רמז לדעתו לגבי ההיקף של יתרות המטבע של מדינה בעלת מאפיינים כמדינת ישראל בעיתות משבר כלכלי עולמי.

לגבי שוק המט"ח דווקא אמר אורן דברים ברורים - שלאחר בירור עם בנק ישראל לא נמצאה עדות לפעילות ספקולטיבית בשוק. אני חייכתי לעצמי, חברי בבנקים צחקו בקול רם ונציגי הבנקים הזרים וקרנות הגידור הפועלות באמצעותם, שפשפו את כפות ידיהם בהנאה צרופה.

אני לא יודע מה גורם לאורן לומר את הדברים שאמר: האם זה הקרע שנוצר בין האוצר ובנק ישראל באחרונה, האם מתוך נאיביות וחוסר היכרות עם הגורמים הפועלים בשוק המט"ח או אולי הגורם לכך הוא גישת "MY WAY OR NO WAY"- היא שמונעת ממקבלי החלטות כמותו להיות קשובים לנתונים ולדרכי פעולה שלא תואמים את משנתם.

בשנה החולפת נתקלתי בהרבה דוגמאות המעידות על הנתק בין שוק המט"ח לבין הגורמים האמורים לפקח עליו. לפני שבנק ישראל החל להתערב בשוק, בעקבות מה שכינו אנשיו "זיהוי כשלי שוק", היו נוהגים נציגיו להתקשר לחדרי העסקות בבנקים על מנת לברר את פשרן של הצניחות בשער הדולר. את התשובה שהבנקים הזרים מוכרים, סירבו לקבל.

לבסוף כינו זאת כשל שוק והחלו להתערב. שיחות שערכתי עם גורמים באוצר לימדו אותי עד כמה שטחית היכרותם עם שוק המט"ח בן זמננו. כשפגשתי את אורן בוועידת ישראל לעסקים בדצמבר שעבר ושאלתי אותו מדוע כאשר יש רצון מצד כל הגורמים במערכת להחליש את השקל, גובה מס הכנסה מאות מיליוני דולרים מחברות זרות בשקלים (בעקבות פעולת HP), מה שיוצר אפקט הפוך של התחזקות השקל, לא קיבלתי אוזן קשבת.

שוקי אורן וחבריו באוצר לא צריכים לפנות לבנק ישראל בשאלה האם יש פעילות ספקולטיבית חריגה בישראל. לא צריך להיות דוקטור למתמטיקה על מנת לבדוק את טיבן של המרות הענק שבוצעו כאן בשנתיים האחרונות על ידי גופים זרים ולאחרונה גם על ידי מקומיים (שלפחות,כך אני מקווה, משלמים מס על רווחיהם). המחזורים בבורסה ידועים, נתח הפעילות של הזרים ידוע, רכישות נכסים ריאליים בידי זרים ידועות גם כן וכל השאר הוא חשבון פשוט.

אני טורח לחזור ולומר את הדברים הללו, בעקבות דברי שר האוצר האמריקאי גייטנר בסוף השבוע בדבר הצורך ברגולציה, פיקוח וצמצום חופש הפעולה של קרנות הגידור. דבריו מצטרפים למה שאמר וורן באפט לפני מספר שבועות בדבר הסכנות האורבות כתוצאה מחופש הפעולה של קרנות הגידור.

הם מצטרפים למה שאמר גם אלן גרינשפאן שהודה כי לא הבין את המשמעויות המסוכנות של מינופי היתר שהובילו למשבר הסאב פריים. הם מצטרפים לפעולות מניעת השורט שנעשו במדינות שונות ולדיבורים בבריטניה ובגוש היורו על צמצום ופיקוח. מה שמוביל אותי למסקנה שמדינת ישראל מתקדמת בדרך "הבטוחה" להפוך להיות מעוזה האחרון של הכלכלה החופשית, שאפשר לכנות אותה אולי "הכלכלה הפרוצה".

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

  1. Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עימי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו.