תנובה מוכרת את עסקי הדגים למעדני מיקי תמורת 3 מיליון שקל

העסקה כוללת את פעילות סלטי הדגים והדגים המעושנים ■ תנובה תמשיך לשווק דגים קפואים ■ ההחלטה היא חלק מהאסטרטגיה של תנובה לארגן מחדש את כל פעילותה מחוץ לתשלובת החלב ולהתמקד במותגי הליבה

קבוצת תנובה, בבעלות אייפקס ומבטח שמיר , מוכרת את פעילות עסקי הדגים למעדני מיקי, בבעלות האחים משה וארי קאופטיל - כך נודע ל"גלובס". בהתאם למסמך ההבנות שגובש בין הצדדים, תמכור תנובה את פעילות עסקי סלטי הדגים ופעילות הדגים המעושנים למעדני מיקי, תמורת כ-3 מיליון שקל. העסקה אינה כוללת את פעילות תנובה בתחום הדגים הקפואים, שתנובה תמשיך להפעיל ללא שינוי.

"אני מקווה שתהיה עסקה טובה שתוביל אותנו להמשך הובלה בקטגוריית הדגים המעושנים וסלטי הדגים ושתאפשר לנו להרחיב את פעילותנו לתחומי ייצור חדשים", אומר בתגובה ל"גלובס" משה קאופטיל.

ההחלטה למכור את עסקי הדגים היא חלק מהאסטרטגיה של תנובה לארגן מחדש את כל פעילותה מחוץ לתשלובת החלב - המתנהלת באמצעות תשלובת המזון - ולהתמקד במותגי הליבה ובקטגוריות הצומחות. הסיבה: מדובר בתחומים בעלי שיעור רווחיות נמוך, לרוב לא ממותגים, ושאין יכולת לגבות עליהם פרמיה.

תשלובת המזון שבראשה עומד דוד לרון, כוללת, בין היתר, את החברות הבנות סנפרוסט, טירת צבי, מאמא עוף, דגי תנובה, אוליביה, חטיבת הביצים וחטיבת הבשר. נראה כי עסקי הדגים הם חלק קטן משינוי רחב היקף שבדעת תנובה לערוך: כפי שנחשף ב"גלובס", תנובה מעוניינת למכור גם את עסקי הביצים, ובאחרונה היא גם הודיעה על רצונה למחוק את חברת סנפרוסט מהבורסה בתל אביב.

עסקי הדגים של תנובה מנוהלים באמצעות מפעל בבית שמש המעסיק כ-80 עובדים, ושמחזור המכירות שלו עומד על כ-70 מיליון שקל בשנה. פעילות סלטי הדגים אחראית לכ-40% מהמחזור ואילו פעילות הדגים הקפואים ל-60% מהמחזור. תנובה אינה עוסקת בשיווק דגים טריים.

למרות התפיסה הבריאותית, הדגים נחשבים למוצר יקר, ולכן שתי הקטגוריות מאופיינות באחוזי צמיחה קטנים הנתונים להשפעה ישירה של המיתון. כמו כן, התחום הוא בעל שיעור רווחיות נמוך יחסית שאינו עולה על 10%.

בקטגוריית הדגים הקפואים, הקטגוריה הפחות רווחית מבין השניים, תנובה משווקת את המוצרים הן לרשתות השיווק והן לשוק המוסדי. יצוין כי לא רק שמדובר בחומר גלם שקשה לגבות עליו פרמיה, אלא שהשוק המוסדי הוא גם מוטה מחיר.

תנובה מובילה את קטגוריית סלטי הדגים הכוללת גם דגים כבושים ומעושנים, עם נתח כספי של כ-34%. סלטי מיקי, שמחזיקה בנתח כספי של כ-15% מהקטגוריה, היא השחקנית השלישית בגודלה, ולכן רכישת פעילותה של תנובה תהפוך אותה למובילת הקטגוריה. היקף מכר הקטגוריה כולה בשוק המבורקד הסתכם ב-2008 ב-107 מיליון שקל.