דו"ח: שוק המשרדים בלונדון מתאושש ברבעון השני

מדובר בעלייה של 58% בהיקף העסקאות בין היתר בעקבות רכישות של חברות ישראליות ■ ברבעון השני הושקעו 1.3 מיליארד ליש"ט ברכישות נדל"ן מניב - 43% מהעסקאות הגיעו מהמזרח התיכון

שוק המשרדים בלונדון התאושש ברבעון השני של 2009 עם עלייה בהיקף עסקאות רכישת המשרדים, בין היתר הודות למגוון רוכשים בינלאומיים, בהם ישראלים וגרמנים. כך עולה מדו"ח של פירמת ייעוץ הנדל"ן העולמית ג'ונס לאנג לאסל (JLL), שאמור להתפרסם בימים הקרובים.

מנהל המחלקה המטפלת בווסט אנד של לונדון ב-JLL, דמיאן קורבט, מציין בדו"ח כי היקף עסקאות הרכישה בענף המשרדים במרכז לונדון גדל ברבעון האחרון בפעם הראשונה מזה 15 חודשים. "נרשמה עלייה של 58% בהיקף העסקאות ברבעון השני, כך שהושקעו 1.3 מיליארד ליש"ט".

לדברי קורבט, "במהלך הרבעון השני היה מגוון גדול של רוכשים בינלאומיים כש-43% מההשקעות הגיעו מהמזרח התיכון, אבל היו גם רכישות בולטות מצד ישראלים וגרמנים".

בהתייחסו לישראלים מתכוון קורבט לעסקאות כמו זו של הראל ביטוח וכלל ביטוח בחודש מאי, במסגרתה רכשו השתיים בניין משרדים המושכר לממשלת בריטניה במרכז לונדון תמורת 40 מיליון ליש"ט. הבניין נרכש מידי קרן השקעות הנדל"ן הבריטית Land Securities. עסקה נוספת אליה התכוונו מחברי הדו"ח היא עסקה בפרברים של לונדון, שביצעו חברת רבד וחברת בלנהיים, שבשליטת יגאל אהובי, בחודש מאי, במסגרתה רכשו מתחם משרדים בהאמפשייר תמורת 55.5 מיליון ליש"ט.

הישראלים נוהרים ללונדון

לאחרונה קיימת התעניינות ערה של ישראלים בנדל"ן המניב של לונדון. בחודשים האחרונים בוחנת אי.די.בי. שבשליטת נוחי דנקנר השקעה של מאות מיליוני שקלים בענף הנדל"ן בעיר ולפני חודש היא ניהלה מגעים יחד עם חברת הביטוח הראל, לכניסה לשותפות של 50% במתחם Boradgate תמורת כ-145 מיליון ליש"ט. בינתיים דווח בשבוע שעבר כי המגעים בוטלו.

עד 2012 שווי הנכסים יעלה

בנוסף, יזם ישראלי בשם גיל לוי יקים שני מגדלים מהגבוהים בלונדון ברחוב בלאקפרייארס. האחד הוא מגדל משרדים בן 23 קומות והשני הוא מגדל מגורים בן 42 קומות. לפי הערכות בשוק, בניית הפרויקט אמורה להסתכם ב-405 מיליון ליש"ט.

ראש מחלקת המחקר בתחום המשרדים ב-JLL, ביל פייג', ציין בדו"ח כי "למרות כמה סיכוני תשואה בטווח הקצר, התחזית לתחום המשרדים בלונדון בטווח הבינוני טובה מאוד. עד 2012 עליית השכירות ועליית שווי הנכסים צפויה לשלב ביצועים טובים ביותר בתשואות הכוללות. משקיעים שייכנסו לשוק של לונדון השנה, בהנחה שהירידה בשכירויות המשרדים עד כה מסמנת את רוב הביצועים השליליים של 2009, ייהנו מפעילות מצוינת שתונע מתשואות ב-2012 ו-2013". *