קליפורניה מאותתת לקרנות ההון סיכון: צמצמו את דמי הניהול

היקף דמי הניהול ומענקי ההצלחה נחשבו תקופה ארוכה לטאבו ■ השבוע, סיפק חשב מדינת קליפורניה, ג'ון צ'יינג, הצהרה מפתיעה שמסמנת תנאי חדש למימון מצד קרנות הפנסיה הגדולות ■ מה חושבים על כך בישראל?

למרות התקופה הקשה לקרנות ההון סיכון, הדיון על דמי הניהול (2% מהקרן) ומענקי ההצלחה (כ-20% מהעסקאות) שמקבלות הקרנות, נשאר עד היום כמעט טאבו.

בסוף השבוע האחרון עלה הנושא בדיון שנערך בארה"ב, ובהתחשב בזהות המשתתפים, יש להניח שמעתה ואילך הוא יתפוס מקום מכובד בדיון על פעילות הקרנות.

מועדון צ'רצ'יל, שמארגן פורומים בעמק הסיליקון שכוללים מנהלים בכירים בתחום ההיי-טק, אירח הפעם את מייק מוריץ, משקיע מוערך ומנהל בקרן סקויה, ואת החשב של מדינת קליפורניה, ג'ון צ'יינג.

מוריץ חוזר לעיתונות

מוריץ, עיתונאי בעברו, ראיין את צ'יינג לגבי מצבה הפיננסי הבעייתי של מדינת קליפורניה וכן לגבי האופציות שפתוחות לחברות ההיי-טק ולקרנות במדינה.

במסגרת הדיון עלו על הפרק גם שתי קרנות הפנסיה הבולטות בקליפורניה - CalPERS, של עובדי המדינה; ו-CalSTRS, ושל המורים במדינה. שתי אלו נחשבות לגופים הגדולים בעולם בתחום ההשקעה האלטרנטיבי.

בתחילה שוחחו השניים על המחיקות הגדולות של שתי קרנות הפנסיה, ששווי נכסיהן הכולל צנח מיותר מ-400 מיליארד דולר בשיא לכ-300 מיליארד דולר היום.

לאחר-מכן הקשה מוריץ כששאל את צ'יינג: "מתוך ההשקעות שלכם, לכמה סירבתם לעמוד בהתחייבויות"? כאן הפתיע האחרון כשענה: "לא סירבנו, אבל אנחנו מנהלים לגבי זה מו"מ.

"מנקודת ראותנו, זו דווקא יכולה להיות התפתחות בריאה. היו הרבה השקעות לא איכותיות. המחיקות מאפשרות לנו לנהל מו"מ לגבי התגמול של הקרנות. זה נעשה סטנדרט שהמנהלים בקרנות מקבלים תגמולים של 2%, ומענקי הצלחה של 20%, אבל אנשים שם לא ראויים לסכומים האלה".

"דמי הניהול בישראל לא יירדו בשיעור גבוה"

מוריץ, שהקרן שלו הודיעה לפני מספר שנים שלא תגייס כספים מקרנות הפנסיה הציבוריות, שמחויבות בדיווח, עצר בנקודה זו את הדיון ופנה לשאלות מהקהל. הדברים של צ'יינג עשויים להיות רלוונטיים לקרנות רבות, כולל אלו שפועלות בישראל.

קאלפרס השקיעה עד היום כ-125 מיליון דולר בקרנות ההון סיכון הישראליות כרמל, ג'מיני, יזראל סיד, JVP, אייפקס ישראל, גיזה ופיטנגו וכן במרקסטון. כמו-כן, השקיעה קאלסטרס כ-45 מיליון דולר בשתי קרנות של גיזה.

יורם אורון, מייסד ושותף בקרן ורטקס, לא הופתע היום מהדברים. לדבריו, "אפשר לראות שקרנות בארה"ב, שמגייסות קרנות חדשות, מפחיתות את דמי הניהול. זה לא מפתיע, כי גם קרנות גידור, נאמנות ופרייבט אקוויטי מורידות את שיעורי דמי הניהול".

לדבריו, זה קורה במטרה לעודד מוסדיים להשקיע בקרנות החדשות. "אין הפחתה בדמי הניהול באופן רטרואקטיבי. גם ההפחתה שנעשית בקרנות החדשות, אינה עצומה. מדובר בירידה מ-2%-2.5% לשיעור של 1.5%-2% מגודל הקרן".

אורון טוען שדווקא בדמי ההצלחה נראה שאין כוונה לצמצם. "מדובר בגידור של אלמנט ההצלחה. גם למשקיעים בקרנות אין סיבה לקצץ בסעיף הזה".

*התופעה תזלוג לקרנות הישראליות?

אורון: "בוודאי. בקרנות ישראליות שייצאו לגייס קרנות, יהיה קיצוץ בדמי הניהול. יש תחרות על הכסף, וקרנות ירצו לעודד משקיעים לבחור בהן".

אהרון מנקובסקי, היו"ר החדש של איגוד קרנות ההון סיכון (ה-IVA), אמר היום כי אמירתו של צ'יינג, אינה בבחינת חדשות מסעירות. "זה לא הנושא על הפרק. גם אם דמי הניהול יירדו, זה לא יהיה בשיעורי ענק".

*כמה מזה יגיע גם אלינו?

"בשנים האחרונות התעשייה הישראלית התכווצה באופן טבעי. מ-80 קרנות בשנת 2000 יש כיום פחות מ-25. נראה שבזה הקדמנו את ארה"ב".