הפניקס יוצאת להנפקת זכויות בהיקף של 126 מיליון שקל

מחיר המימוש נקבע על כ-7.9 שקלים ■ בעלי השליטה יצחק תשובה וקבוצת מאיר ישתתפו בהנפקה

חברת הביטוח הפניקס מתכננת לגייס 126 מיליון שקל בהנפקת זכויות, בה מתכוונים להשתתף גם בעלי השליטה יצחק תשובה וקבוצת מאיר. יחס הזכויות הינו 1 ל-8, כאשר כל זכות היא למניה אחת ומחיר המימוש נקבע על כ-7.9 שקלים, כלומר כ-6% מתחת למחיר השוק כיום. המסחר בזכויות יתקיים ב-2 באוגוסט.

רק בעלי המניות הקיימים יכולים להשתתף בהנפקת זכויות, מתוך רצון לחזק את הפוזיציה שלהם בחברה. בעוד שהנפקת מניות ציבורית מדללת את כל בעלי המניות הקיימים באותה המידה, הנפקת הזכויות, בה משתתפים רק בעלי המניות המעוניינים בכך, מחזקת את כוחם באופן יחסי.

מטרת ההנפקה היא לחזק את מבנה ההון של החברה, וזאת לצורך "הרחבת היקף העסקים של הקבוצה", כפי שאומר המנכ"ל אייל לפידות. "הגיוס מבוצע במקביל להצגת עודפי הון בדוחות הכספיים של הפניקס ביטוח. עודפי הון אלו מכסים כמעט את מלוא דרישות השלמת ההון של האוצר לסוף שנת 2011, אשר נקבעו לחברת הביטוח במסגרת יישום תקנות ה-Solvency II".

כאמור, קבוצת מאיר וקבוצת דלק ישתתפו בהנפקה והתחייבו לרכוש כ-75% מהזכויות שיונפקו. "צעד זה מהווה הבעת אמון של בעלת השליטה בקבוצה", מוסיף לפידות.

הנפקת הזכויות של הפניקס הינה כחלק מהיערכות חברות הביטוח ליישום הדירקטיבה Solvency II בשנים 2012-2013 בישראל, במקביל ליישומן במדינות האיחוד האירופי ובישראל. יישום הדירקטיבה באיחוד האירופי צפוי במחצית השנייה של 2012. דירקטיבת ה- Solvency II המוצעת כוללת בחינה מקיפה של הסיכונים להם חשופות חברות ביטוח וקביעת סטנדרטים לניהולם ומדידתם, תוך מתן ביטוי בהקצאת ההון לסיכונים הגלומים בפעילותן. לבד מההיבטים הכמותיים, הדירקטיבה המוצעת מתמקדת גם בפעילויות פיקוח ובקרה פנימיים וכן במשמעת שוק, גילוי ודיווח. זאת לפי העיקרון המנחה את תקנות באזל 2 למערכת הבנקאות.

לפני כ-3 שבועות הגיש שר האוצר, יובל שטייניץ, לוועדת הכספים תקנות הון חדשות שמטרתן חיזוק חוסנן הפיננסי של חברות הביטוח, בהתאם לסיכונים להם הן חשופות ובייחוד סיכונים הגלומים בנכסי השקעה ובחשיפה לכושר הפירעון של מבטחי המשנה. במסגרת התקנות החדשות, דרישות ההון מחברות הביטוח בישראל יגדלו בצורה משמעותית ב-3 השנים הקרובות.

כבר חודשים שבשוק מדברים על הגדלת דרישות ההון מחברות הביטוח. בפברואר האחרון העריכו כלכלני לידר שוקי הון, כי דרישות מחברות הביטוח יגדלו ב-30%-50%, מה שיגרור גל גיוסים מצד החברות. בסקירה מיוחדת שפירסמו האנליסטים באשר לתקנות ההון החדשות, הם כתבו כי החברות הגדולות יסתדרו לעת עתה ללא גיוסים או הזרמות, אך בהמשך השנה המצב עלול להשתנות מבחינת כלל פיננסים , הפניקס ומנורה מבטחים.