איתות שלילי לטבע: בלעדיות של 12 שנים לתרופה ביולוגית

ועדה של הסנאט קבעה כי בתקופה זו לא תתאפשר כניסת תרופות ביוגנריות לשוק ■ בתרופות גנריות רגילות תקופת הבלעדיות היא 5 שנים ■ לא מדובר בהחלטה סופית

המועד בו תתקבל החקיקה הביוגנרית בארה"ב הולך ומתקרב, ואם בתחילה נדמה היה שהיא תהיה פרו-גנרית, כעת זה כבר לא בטוח. ועדה של הסנאט קבעה שתקופת הבלעדיות של חברות הביוטק תימשך 12 שנים, ובתקופה זו לא תתאפשר כניסת תרופות ביוגנריות לשוק. זאת, לעומת תקופת בלעדיות של 5-8 שנים עליה דובר קודם לכן, ולעומת 5 שנים של בלעדיות במקרה של תרופה גנרית "רגילה".

תחום הביוגנריקה עוסק בפיתוח תרופות גנריות לתרופות ביולוגיות, והחקיקה שתסדיר אותו אמורה להתקבל השנה. בטבע מתייחסים לתחום כאל מנוע צמיחה חשוב.

למרות החלטת הוועדה, שהתקבלה ברוב של 16 נגד 7, עדיין לא מדובר בסוף פסוק והנושא צפוי לעלות להצבעה בסנאט. יצרניות תרופות המקור דורשות כי תינתן להן תקופת בלעדיות של 14 שנים, בעוד שהחברות הגנריות (שטבע היא הגדולה בהן) מבקשות לצמצם את התקופה כמה שאפשר. ממשל אובמה, שמעוניין להפחית את עלויות הבריאות, תומך בתקופת בלעדיות בת 7 שנים.

נשיאת איגוד החברות הגנריות (GPhA), קתלין ג'אגר, הגיבה להחלטת הוועדה ואמרה כי אם היא תעבור בחקיקה, לחברות הגנריות לא יהיה תמריץ להשקיע בפיתוח תרופות ביוגנריות. שלא במפתיע, נשיא ארגון תעשיית הביוטכנולוגיה קבע שזהו "ניצחון למטופלים".