הרבעון שעבר היה קשה לגוגל וליאהו; התקווה - שזו התחתית

חברות האינטרנט יתחילו לפרסם בשבוע הבא את דו"חות הרבעון השני: ההערכות הן כי ברבעון השני תורגש התאוששות מסוימת ■ גוגל צפויה לדווח על עלייה של 6.4% בהכנסות, הרווח הנקי ירד קלות ל-1.42 מיליארד דולר

עונת הדו"חות לרבעון השני של 2009 בוול סטריט כבר החלה, וסקטור חברות האינטרנט ירכז את תשומת הלב בשבועיים הקרובים, עם פרסום התוצאות הכספיות של חברות ענק כמו גוגל , יאהו , מיקרוסופט ו-eBay .

הרבעון הראשון של השנה לא היה מוצלח, והביא את חברות האינטרנט לאזורים שלא היו מוכרים להן בימים שהכול צמח. כמו למשל גוגל, שהכנסותיה הרבעוניות ירדו ב-3% לראשונה בתולדותיה. או יאהו, שרווחיה צנחו בכמעט 80%.

"תוצאות לא זוהרות לגוגל"

ההערכות הן, כי ברבעון השני תורגש התאוששות מסוימת בקרב חברות האינטרנט. המשקיעים יחפשו לראות ברבעון סימן לכך שהרע מכל אכן כבר מאחורי הכלכלה האמריקנית. אל מעמד פרסום הדו"חות מגיעות חברות האינטרנט לאחר זינוק של עשרות אחוזים (ראו טבלה), ולכן כל פספוס - אם יהיה כזה - עשוי לגרום לתנודתיות רבה.

החברה הראשונה שתפרסם תוצאות כספיות היא ענקית החיפוש גוגל. היא איננה רק חברת אינטרנט, היא ברומטר גם לכלכלה האמריקנית ולתחום הפרסום באינטרנט.

קיימים ההבדלים די גדולים בין התחזיות השונות של האנליסטים מעבר לים, והסיבה היא הערכות שונות להפסדים שנגזרים לגוגל מאתר שיתוף קובצי הווידיאו יוטיוב, ולגבי מגמת השינוי בכמות הפעמים שגולשים הקליקו על מודעות בגוגל, על-פי מודל PPC (עלות פר קליק).

לפי בית ההשקעות אופנהיימר, תוצאות הרבעון השני של גוגל "לא יהיו זוהרות", וקיים חשש אמיתי שהחברה לא תעמוד בתחזית ההכנסות. יש גם אנליסטים שמצפים לירידה בהכנסות בהשוואה לרבעון הקודם, אך ברקליס קפיטל, למשל, סבור שגוגל דווקא תפתיע ותכה את התחזיות.

ההערכות הן כי היא תדווח על הכנסות של כ-4.1 מיליארד דולר, עלייה של 6.4% מהרבעון המקביל וכמעט ללא שינוי מהרבעון הראשון. הרווח הנקי ירד קלות ל-1.42 מיליארד דולר.

מלבד הנתונים הפיננסיים של גוגל, עיני המשקיעים יהיו נשואות לדבריו של אריק שמידט, מנכ"ל גוגל, שאמר רק לאחרונה כי הכלכלה האמריקנית מתחילה להתאושש, בציפייה להסיק מדבריו תחזית לחודשים הקרובים.

בבית ההשקעות ברנסטיין מעריכים שגוגל תהיה החברה האינטרנטית הראשונה המבוססת על פרסום שתצא מהמשבר, הודות למעמדה החזק בשוק החיפוש העולמי (62.5%). לגבי העתיד, אחד האיומים שעומדים בפני גוגל הוא מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט, בינג, שעלול להשפיע על מעמדה בשוק פרסום צמוד החיפוש.

שעת מבחן לבארטס

יאהו תפרסם דו"חות בתחילת שבוע הבא, ויהיה זה הרבעון השני אותו ניהלה המנכ"לית החדשה יחסית, קרול בארטס. בברקליס סבורים כי יאהו נמצאת על המסלול הנכון, והמינויים האחרונים שנעשו לאחרונה בחברה עשויים לסייע לה להתאושש מהתחרות הקשה שמציבות מיקרוסופט וגוגל, כמו גם ההתמקדות שלה במוצרי הליבה, ונטישת פרויקטים ניסיוניים שאינם משפיעים על זרם ההכנסות (דוגמת גיאוסיטיס).

האנליסטים מצפים להכנסות של 1.1 מיליארד דולר בממוצע ברבעון השני, ירידה של 5% מהרבעון הקודם. הרווח הנקי יהיה ברבעון 112.6 מיליון דולר, ירידה של 5%, לעומת הרבעון המקביל. עם זאת, זוהי התאוששות דרמטית, שכם ברבעון הקודם יאהו דיווחה על צניחה ברווחים ובהכנסות.

eBay, המפעילה אתר מכירות פומביות, תשפוך אף היא בשבוע הבא אור על היקפי הצריכה המקוונת, וממנה אפשר יהיה להבין אם המיתון ממשיך לפגוע גם בצריכה באינטרנט או שאתרי המסחר המקוון מתאוששים.

החברה סובלת בתקופה האחרונה מתחרות מוגברת - בעיקר מצד אמזון - שגורמת לשחיקה בהכנסותיה. עם זאת, תוצאות ההחלטה שלה לפיצול שירות שיחות האינטרנט סקייפ מפעילותה, שגרם לה למחוק כמיליארד דולר, יבואו לביטוי רק ברבעונים הבאים.

מיקרוסופט: ההמשך יהיה טוב

גם ענקית התוכנה מיקרוסופט תפרסם בשבוע הבא דו"חות, וההערכות הן כי היא תציג נתונים טובים באופן יחסי, לאחר שברבעון הקודם פספסה את התחזיות והציגה ירידה של 32% ברווח הנקי.

האנליסטים מצפים להכנסות של 14.4 מיליארד דולר, עלייה של 5.2% בהשוואה לרבעון הקודם, ולרווח נקי של 3.2 מיליארד דולר, נתון המשקף ירידה של 1.5% מהרבעון הקודם.

בית ההשקעות McAdams Wright Ragen סבור שמיקרוסופט תיהנה בחודשים הקרובים ממכירת מחשבים אישיים בהיקף גבוה מהצפוי, והיא עתידה להציג נתונים טובים ברבעונים שאחרי, גם לאור השקת מערכת ההפעלה חלונות 7, לצד שדרוג מנוע החיפוש שלה, בינג.

55