חברת החשמל תבקש לדחות את הלו"ז להפרטת תחנות הכוח

פיצול תחנות הכוח הוא חלק מרכזי ברפורמה ■ להערכת חברת החשמל, הפיכת תחנות הכוח למרכזי רווח עצמאיים תימשך לפחות עד 2014-2015 ■ בממשלה מעריכים שמדובר בעמדות פתיחה לקראת החזרה למו"מ

חברת החשמל צפויה לבקש מהממשלה לדחות את לוח הזמנים להפרטת חברות ייצור החשמל (תחנות הכוח) במסגרת הרפורמה בחברה. כך נודע ל"גלובס".

בישיבה סגורה שהתקיימה באחרונה בהשתתפות יו"ר החברה, מוטי פרידמן, העריכה ההנהלה כי פיצול מקטע הייצור יהיה הרבה יותר מסובך מההערכות הקודמות, ויחייב את שינוי לו"ז המתוכנן במסגרת הרפורמה.

המועד אינו ריאלי

פיצול תחנות הכוח ל-4-6 חברות בנות הוא חלק מרכזי ברפורמה. בדיונים שהתקיימו בעבר בין המדינה לחברה והעובדים נקבע כי פיצול מקטע הייצור לחברות בנות והנפקתן בבורסה יושלמו עד 2014-2015. ואולם בחברת החשמל מעריכים כי המועד אינו ריאלי.

בחברת החשמל מעריכים כי קודם להפרטה תידרש חטיבת הייצור בחברה לעבור שינוי ארגוני מקיף. להערכת חברת החשמל, הפיכת תחנות הכוח למרכזי רווח עצמאיים תימשך לפחות עד 2014-2015, ורק לאחר מכן ניתן יהיה להתחיל בהקמת החברות הבנות.

בחברת החשמל מעוניינים עוד כי 4 חברות הייצור החדשות יתבססו על תחנות הכוח הפחמיות הקיימות (אורות רבין בחדרה ורוטנברג באשקלון) וכן על 2 תחנות הפחמיות העתידיות (פרויקט D ו-E).

תמהיל שווה

לפי ההצעה, עד להקמת תחנות הכוח הפחמיות חברות הייצור יתקשרו בהסכמים לרכישת חשמל מחברות הייצור שכבר הוקמו ויוכלו לסחור בחשמל.

באופן לא פורמלי חברת החשמל כבר הציגה את עמדתה בפני הממשלה. במשרדי האוצר והתשתיות מעריכים כי מדובר בעמדת פתיחה למו"מ בלבד.

יצוין כי במשרד האוצר תכננו בעבר כי הקמת חברות הייצור תתבסס על תמהיל שווה של תחנות כוח המופעלות בגז ופחם, ואולם בחברת החשמל התנגדו בתוקף להצעה מאחר והיא מחייבת פיצול של תחנות הכוח הפחמיות לשתי יחידות ייצור נפרדות. בחברת החשמל טענו אז כי פיצול התחנות הפחמיות מנוגד לכל הגיון כלכלי ואינו מעשי מבחינה טכנית.

המו"מ ליישום הרפורמה בחברת החשמל אמור להתחדש עד סוף החודש, וזאת בהמשך לסיכום שהושג באחרונה בין יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, הממונה על השכר, אילן לוין, וראשי החברה, בנוגע להשבת חריגות השכר. דירקטוריון חברת החשמל האריך את המועד להשלמת המו"מ עם העובדים עד ערב ראש השנה.

בחברת החשמל סרבו להגיב.