המעמד המקופח

מעמד הביניים אינו זוכה לייצוג בממשלה וגם חלקו בעוגת התקציב מתכווץ והולך

תקציב 2009-2010 אושר בשבוע שעבר ועימו בשורה קשה למעמד הביניים הישראלי. הממשלה ההטרוגנית שהרכיב ראש הממשלה נתניהו דאגה לחלק ניכר משכבות האוכלוסייה אך לא לזו שנושאת בעיקר הנטל מעמד הביניים.

עיקר המאבקים בתוך הקואליציה ומול האופוזיציה נעשה עבור השכבות החלשות והמגזרים בעלי הכוח הפוליטי מערכת הביטחון ועובדי המדינה. אני סבור שתקציב לא מאוזן ותחושה של חוסר שוויון בקרב מעמד הביניים שאינו מיוצג עשויים לערער את הכלכלה והחברה הישראלית. עצימת העיניים של הממשלה כלפי מעמד הביניים עלולה גם להניע תהליך שיביא לערעור יציבותה.

להלן מספר דוגמאות לאופן טיפול הממשלה בתקציב 2009-2010:

עגבניות, ירקות / צלם רויטרס
סאגת המע"מ

הפוליטיקאים האופורטוניסטים הגיבו מהר לגזרת האוצר להטלת מע"מ על הפירות והירקות והפכו בין יום לדון קישוטים דה למנשה בפותחם במאבק חסר פשרות מול משרד האוצר עבור העניים. תקשורת אוהדת, מגזר שלישי תומך ומספר כתבות צבע לגבי מצב העוני המחמיר בישראל הצליחו להפוך את הקערה על פיה.

כך נוצר הישג פוליטי מקצה לקצה שכן ש"ס, העבודה ומורדי הליכוד התאחדו כולם עבור מטרה נעלה זו. אך אף לרגע לא הרהר איש במחיר העלאת המע"מ באחוז אחד עבור רוב הציבור. המע"מ הינו המס הכי קלגס לא יחסי ולא פרוגרסיבי - ובאמצעותו מכניסה המדינה את ידה ללא הבחנה לכיסם של בעלי העסקים והצרכנים. לכאורה אחוז אחד אינו משמעותי, אך אין זה המקרה עבור בעלי עסקים קטנים.

לדוגמא כעת שהמע"מ עלה, מסעדה, שגבתה עבור מנת המבורגר 50 שקלים לא תעדכן מחירים באופן מיידי, ולכן יספגו בעלי העסקים את ההפרש והכנסותיהם ייפגעו, וזאת כאשר מתח הרווח הינו נמוך ממילא.

מכונית מכוניות רכב / צלם: מאיר פרטוש
התייקרות הדלק

העלת המס על דלק עד 35 אגורות יעלה לציבור בעלי המכוניות כמיליארד שקל בשנה.
יעילות כלכלית בעולם נמדדת גם על פי יעילות התחבורה במדינה, כאשר ברוב המדינות המפותחות מרכיב התחבורה הציבורית תופס חלק משמעותי. לרוע המזל, אחוז הנסיעות המתבצעות בתחבורה הציבורית בארצנו הוא כעשרים אחוזים בלבד.

הסיבה לכך טמונה בעובדה שתחבורה ציבורית עירונית ובינעירונית יעילה אינה בנמצא. הכבדת המס על ציבור בעלי הרכבים, במצב בו חלק גדול מאנשי מעמד הביניים מחזיקים שני רכבים, תהווה נטל גדול. יתרה מזאת, לאור העובדה שרשת הרכבות בישראל נמצאת בחיתוליה, הרי שהובלת רובן המכריע של הסחורות מתבצעת במשאיות, כך שהעלאה במחיר הדלק תוביל להעלאת מחירי הסחורות ותגולל בסופו של יום על הצרכנים.



חוק המטפלת

נשים עובדות תקבלנה תוספת שכר של 58 עד 394 שקלים בדרגות שכר שבין 7,000 עד 50,000 שקלים באופן פרוגרסיבי עבור ילד ועד שני ילדים עד גיל חמש. סך כל תקצוב התוספת של משרד האוצר עבור מס הכנסה שלילי בשנת 2010 יהיה 75 מיליון שקלים. יינתן תיקצוב נוסף בהיקף של 320 מיליון שקלים עבור בניית מעונות וצהרונים ועם תוספות נוספות יגיע התקצוב השנתי הכולל לנושא זה ל - 600 מיליון שקלים.

תוספת תקציב זו מיועדת למשפחות בהן הנשים עובדות היא הטבה שעיקרה מכוון למעמד הביניים. אולם מתברר שהממשלה קיבלה החלטה זו בהמשך להחלטת בית המשפט ובעקבות לחץ של יו"ר הוועדה למעמד האישה, ח"כ חוטובלי, וסיוע של ארגונים התומכים בקידום מעמד האישה. דוגמא זו ממחישה כי הממשלה אמנם הטיבה עם מעמד הביניים, אך זאת לא ביוזמת אף שר מתוכה.

תחושתי היא שממשלה זו תמשיך לפעול עבור מגזרים וקבוצות לחץ סקטוריאליות שיצליחו להשפיע עליה כאשר הרוב השקט ייוותר מחוץ לעוגת התקציב.

  1. אורי שרון עוסק בגיוס הון ופיתוח עסקי, לשעבר יועץ למנכ"לי משרד התחבורה, משרד הבינוי והשיכון ומשרד הפנים
  2. לקשר במייל לתגובות ecotec.isr@gmail.com