ברננקי בקונגרס: "מנענו התמוטטות של המערכת; האינפלציה תישאר נמוכה"

(עדכון) - יו"ר ה'פד' מגן על המדיניות האגרסיבית בה נקט: "השווקים מתפקדים היום בצורה נורמלית" ■ "ההתאוששות צפויה להיות מתונה ב-2010 ותואץ ב-2011" ■ מעריך כי האבטלה תגיע לשיא בסוף השנה

לאחר שפירסם מאמר בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" בו הוא מפרט את אסטרטגיית היציאה של ה'פד' מההתערבות בשווקים, הגיע בן ברננקי, יו"ר הפדרל ריזרב, לקונגרס כחלק מעדות מתוכננת מראש בפני ועדת השירותים הפיננסיים של הקונגרס, שתימשך גם מחר (ד').

"יש ביכולתנו להעלות את הריבית אם נידרש לכך", אמר ברננקי בנאום שהכין מראש. יו"ר ה'פד', אשר חתך את הריבית באגרסיביות ל-0%-0.25% והזרים כטריליון דולר לשווקים, הגן על מדיניותו ואמר כי "המדיניות המוניטרית האגרסיבית בה נקטנו בסתיו שעבר מנעה ככל הנראה התמוטטות של המערכת הפיננסית".

ברננקי לא רמז כי יש בכוונתו להעלות את הריבית. נהפוך הוא - יו"ר ה'פד' חזר על עמדתו כי על הריבית להישאר ברמה אפסית למשך תקופה ממושכת, עד שתגיע ההתאוששות הכלכלית. "ההידרדרות הכלכלית מתמתנת", הוא הדגיש.

ברננקי הוסיף כי שיעור האבטלה צפוי להגיע לשיא בסוף השנה ולמי שחושש מהתפרצות אינפלציונית, ברננקי משדר מסר ברור: "האינפלציה תישאר נמוכה בשנים הבאות". הוא הדגיש כי ל'פד' יש את היכולת לשנות את המדיניות המוניטרית בצורה חלקה ובתזמון המתאים. כמו כן, ברננקי ניצל את המעמד וביקש מחברי הקונגרס לדחות הצעת חוק שתגביר את הפיקוח על פעילות ה'פד' ותגביל את עצמאותו.

ברננקי יורד להגנה

לאחר דברי הפתיחה של ברננקי הגיע שלב השאלות. כריסטופר דוד, יו"ר הוועדה, פנה לברננקי ופירט את שורת ההתערבויות בשווקים שהוביל ה'פד' בשנה האחרונה וגם את תכניות התמרוץ הפיסקאליות שהעביר הקונגרס לבקשת ממשל אובמה. הוא השתמש במילים "התערבות חסרת תקדים", וחברים אחרים בוועדה שהשתתפו בדיון הביעו חשש מפני התפרצות אינפלציונית. דוד, אגב, הוא חבר קונגרס דמוקרט הידוע בביקורתו כלפי ברננקי.

ברננקי האזין לדברים בפנים חמורות. לרגע נראה יו"ר ה'פד' כמי שעומד על דוכן הנאשמים, והוא מתגונן ומגן על המדיניות המוניטרית שלו שנועדה להציל את המערכת הפיננסית ואת הכלכלה האמריקנית בתקופה הקשה ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30.

אך ברננקי לא נשאר חייב והזכיר לחברי הוועדה את התנאים הכלכליים הקשים ששררו ועדיין שוררים בארה"ב: החל מהטלטלה בשווקים הפיננסים והקיפאון בשוקי האשראי וכלה בעליית האבטלה.

"השווקים מתפקדים היום בצורה נורמלית", אמר ברננקי. "הנזילות עלתה. השיפורים הושגו הודות למדיניות המוניטרית של הפדרל ריזרב. רכישת ני"ע מגובי המשכנתאות סייעה בהורדת הריביות על המשכנתאות. מבחני הלחץ שערכנו למוסדות הפיננסיים ואשר תוצאותיהן פורסמו במאי נועדו להגביר את האמון במערכת הפיננסית".

ברננקי הדגיש כי "ההתאוששות הכלכלית צפויה להיות מתונה ב-2010 ותואץ ב-2011", וכי האבטלה תמשיך להיות גבוהה יחסית גם לאחר שההתאוששות הכלכלית תגיע. הוא הזהיר גם מירידה בצריכה הפרטית, אשר מהווה כ-70% מהצמיחה הכלכלית בארה"ב.

בהמשך פירט ברננקי את הכלים העומדים לרשות ה'פד', ובראשם כלי הריבית. ברננקי למעשה חזר על הדברים אותם כתב במאמרו ב"וול סטריט ג'ורנל", והדגיש כי כאשר יגיע הזמן הנכון - ה'פד' יפעיל את הכלים הללו ויהדק את המדיניות המוניטרית כדי למנוע עלייה באינפלציה.