CIT זקוק ל-6 מיליארד דולר נוספים על מנת שלא לפשוט רגל

גלובס tv (עדכון) - היום לפנות בוקר הבנק אישר סופית כי הגיע להסכם לקבלת מימון חירום עם בעלי האג"ח, בהובלת חברת ההשקעות Centerbridge, בהיקף של 3 מיליארד דולר

בנק CIT אישר הערב את ההערכות כי הסדר החוב בהיקף של 3 מיליארד דולר עשוי לא להספיק בכדי למנוע מהבנק לפשוט רגל. ההזרמה הנוכחית משאירה לבנק להתמודד עם חוב של מיליארד דולר. כך הודיע הבנק לבורסה בניו יורק. ב-CIT הודיעו כי עליהם לגייס כ-4 מיליארד דולר בכדי להמשיך ולהפעיל את הבנק. המניה נפלה לאחר ההודעה בכ-24%.

CIT צפויה להפסיד 1.5 מיליארד דולר ברבעון השני של השנה. ההפסד לפני מס צפוי לכלול 693 מיליון דולר בהוצאות שאינן קשורות במישרין לנכסים של החברה, 500 מיליון של חובות בלתי מסופקים, והפסד של 185 מיליון דולר על 1 מיליארד דולר נכסים (חובות שחבים לעסק עבור שירותים או מוצרים שסיפק) שנמכרו לצורכי הספקת נזילות.

הבנק שהוקם לפני 101 שנה נקלע לקשיי נזילות לאחר שלקוחותיו שחוששים לכספם החלו למשוך בהמוניהם את הכספים המופקדים בו. הממשל האמריקני סירב לפי שעה לחלץ את הבנק שנמצא בקשיים, זאת, לאחר שזכה בעבר לסיוע של 2.3 מיליארד דולר מכספי הסיוע לבנקים. הבנק אחראי לקווי אשראי של כמיליון עסקים קטנים ובינוניים ולקריסתו עשויה להיות השפעה קשה על שוק העבודה האמריקני.

אנליסטים מעריכים כי החברה תזדקק למימון של כ-6 מיליארד דולר על מנת להימנע מפשיטת רגל.

ביום שני חתמה CIT על הסגר אג"ח שבו תשלם לבעליו 82.5 סנט לכל דולר אג"ח.

נראה כי מימון החירום בהיקף של 3 מיליארד דולר אותו הצליח בנק להשיג מבעלי האג"ח לא יציל את הבנק האמריקני מחוב בסך 10 מיליארד דולר שיגיע לפדיון במהלך שנה הבאה. נציין כי בבנק צופים להפסד של 1.5 מיליארד דולר.

היום לפנות בוקר הבנק אישר סופית כי הגיע להסכם לקבלת מימון חירום עם בעלי האג"ח בהובלת חברת ההשקעות Centerbridge בהיקף של 3 מיליארד דולר. העיסקה קיבלה את אישור דירקטוריון חברת האחזקות הבנקאית.

הסכום האמור יקל במעט על נטל החוב של CIT, ובתוך כך לחזק את הונו העצמי ולשכך מעט מהלחץ לפרוע חוב של מיליארד דולר בחודש הבא. סכום זה עשוי לשמר גם את הסיוע הממשלתי אותו קיבלה במסגרת תוכנית ה-TARP ("תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים", Troubled Asset Relief Program, א"ה) ממשרד האוצר, בסך 2.33 מיליארד דולר. לשם השוואה, מניות חברת האחזקות הבנקאיות נסחרו בבורסה בניו-יורק לפי שווי-שוק כולל של 272.23 מיליון דולר (נמוך בהרבה משורה של חברות ישראליות הנסחרות בוול סטריט), לאחר שזינקו ביום שישי ב-70.7%. בסוף השבוע ייפלטו המניות ממדד S&P 500 ובמקומן יצטרפו לו מניות חברת התוכנה Red Hat (סימול: RHT בבורסה בניו-יורק).

ההסכם אמור למנוע מהבנק האמריקני בהווה ומחברת האשראי הגדולה ביותר לעסקים קטנים בעבר הגשת בקשה לפשיטת-רגל ומארגון מחדש בחסות בית המשפט. הסכם זה מגיע לאחר שנפל ההסכם הקודם, למימון של 2 מיליארד דולר אותו יזרים הבנק האמריקני (והנושה) JP מורגן-צ'ייס . האחרון ביקש ביום חמישי בערב להעמיד את המימון בכפוף להגשת בקשה לפש"ר על-ידי CIT, מהלך עימו לא הרגישו נוח בבנק והעסקה קרסה למחרת בבוקר.

הדילמה - האם הממשל צריך לעזור ל-CIT?

המקרה של CIT מעניין, בשל העובדה שניכר כי רשויות הפיקוח בארה"ב נמנעו מלסייע לבנק הכושל - ולחלופין - מהווה עדות לכך שהון פרטי מסוגל להדביק את השברים במערכת הפיננסית האמריקנית. ועדיין, בחברה האם מקווים שהרגולטורים האמריקניים יראו בעין יפה מהלך של הסטת ההלוואות מחברת האחזקות לבנק שבבעלותה ביוטה; זאת, כיוון שבעוד שחברת האחזקות עצמה נקלעה לקשיי מימון, לבנק אפשרות לגייס פיקדונות מהציבור. זהו מהלך הטעון את אישורם של הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, וה-FDIC, תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדראלי.