זינוק בביקוש לעובדי תעשייה מסורתית באפריל-יוני

רינת בוגין, מנכ"לית וואלה ג'ובס: "צעירים מעדיפים הכשרה בהיי-טק על פני מקצועות תעשייה, ולכן ניכר בקושי במציאת עובדי תעשייה מקצועיים"

בכותרות שהורגלנו לקרוא בעיתונות אודות פיטורים נרחבים בתעשייה מאז פרוץ המשבר, טמון פרדוקס - מסתבר שיש ביקוש ער לעובדי תעשייה. כך עולה מנתוני פורטל הדרושים וואלה!Jobs , שהגיעו לידי "גלובס".

מבדיקה שערך הפורטל התברר שבחודש יוני נרשמה עלייה משמעותית בדרישה לעובדי תעשייה )חשמלאים, מסגרים, מכונאים, אלקטרונאים), בשיעור של47% לעומת חודש אפריל. מדובר בצמיחה מ-410 משרות פנויות באפריל ל-530 משרות במאי ול-602 משרות ביוני.

רינת בוגין, מנכ"לית הפורטל, מציינת כי באפריל אשתקד לא נרשמה כזאת צמיחה בביקוש לעובדי תעשייה ולכן לדבריה לא נראה שמדובר פה בנתון עונתי. בחודש יוני נרשמה עלייה מתונה יותר, של 13%, לעומת החודש הקודם בביקוש לעובדי תעשייה. "לא רואים פער כזה היום במקצועות אחרים. זה פער שהיה קיים פעם במקצועות ההיי-טק, והיום לא רואים כמוהו בשום תחום אחר", אומרת בוגין.

הסיבה לכך שיש מחסור בעובדי תעשייה נובע להערכתה מכך שהצעירים היום מעדיפים לימודים והכשרה במקצועות ניהול והיי-טק על פני מקצועות תעשייה, ולכן ניכר בקושי במציאת עובדי תעשייה מקצועיים.

"מי היום הולך להיות מסגר? - נכון, המכונות עברו שידרוג ואנחנו חיים היום בעולם של מחשבים, אבל עדיין צריך אנשי מקצוע", אומרת בוגין, "ההיצע מאוד נמוך ולכן הדרישה גבוהה".

לדבריה, יש דרישה גבוהה לעובדים ממקצועות כמו חשמלאים, מסגרים, מכונאים וטכנאי אלקטרוניקה (אלקטרונאים). "שם מצאנו את הפער הגדול ביותר בין היצע לביקוש. רואים מטוטלת מאוד גדולה בכל המקצועות, אבל במקצועות האלה הייתה נפילה מאוד חדה בביקושים בסביבות אוגוסט 2008, ואז פתאום התעוררה עלייה הדרגתית שבחודשים האחרונים רואים אותה הרבה יותר בחדות", אומרת בוגין.

לדבריה, הרבה מהביקושים הם באזור המרכז, אך המועמדים שרואים במסדי הנתונים הם יותר מהפריפריה. "זאת תופעה מעניינת", היא אומרת, "התחלתי לדבר עם מועמדים, וגיליתי שהדרישה הרבה ביותר היא למכונאים. הם ברובם אנשים מבוגרים, חלקם עולים מבריה"מ לשעבר, שבעברם היו מכונאים והיום מחפשים עבודה בתחום כדי לא לשבת מובטלים בבית.

תחום של מבוגרים

"היום כבר לא מלמדים את המקצוע הזה. זה לא טריוויאלי שאנשים מצליחים למצוא עבודה בגיל 50 ו-60. מכונאים מצליחים. הצעירים לא רוצים ללמוד מקצועות כאלה - הם הולכים ללמוד הנדסאות, והולכים למפעלים גדולים למסלול ניהולי", מציינת בוגין.

"גם מהנדסי מכונות הולכים למסלול ניהולי, וחסרים אנשי מקצוע שיתפעלו מכונות. מדובר במשכורות מאוד נמוכות, בסביבות ה-6,000-7,000 שקל ברוטו לחודש. לכן גם קשה למצוא היצע כזה במרכז, היכן שהמחיה יותר יקרה", היא מוסיפה.

בנוסף, "זה גם מקצוע שאין בו אפשרויות קידום", מציינת בוגין, "רואים יותר קורסים מקצועיים והכשרות בתחום החשמלאות, אולי בגלל שיש בו יותר עבודה באופן פרטי. אבל מכונאי לא יעבוד כעצמאי. אלקטרונאים הם ברמה אחת מעל המכונאים ובשכר יותר גבוה".

האם המחסור בעובדים צפוי להשפיע על סוגיית השכר הנמוך במקצועות התעשייה המסורתית? ימים יגידו. בכל אופן, בוגין צופה שבאוגוסט שוב תירשם קפיצה בדרישה לעובדי תעשייה מסורתית לקראת החגים.