הסלולרי שומר על ילדי הגן

ביפן נעזרים בטלפון הסלולרי שיודע לזהות מצבי מצוקה של ילדים ולהתריע עליהם

מחקר עולמי, שפורסם השבוע, מצביע על כך שהעולם הולך ומזדקן וכי בעוד כמה עשרות שנים ייטה מאזן הגילאים לטובת האוכלוסייה המבוגרת. מנקודת מבט טכנולוגית-עסקית פירוש הדבר, שרבים בעולם עתידים להתייחס לילדים ולצעירים בכלל כאל "משאב נדיר" ולהשקיע הרבה מאד כסף בטכנולוגיות מתקדמות להגנה עליו ועל בטיחותו.

במגמה הזו אפשר להבחין כיום בצורה הבולטת ביותר ביפן העשירה והמאפירה, ששיעור הילודה בה הוא מהנמוכים מבין המדינות המפותחות בעולם. ביפן הילד הוא המלך ולמרות ששיעור הפשיעה במדינה נחשב נמוך מאוד באופן יחסי, הילדים והנוער זוכים להגנה צמודה כראוי למי שמחזיקים את עתיד המדינה בידיהם.

הטלפון כמכשיר אבטחה נייד

מי שכבר עושה כסף גדול מהמגמה הן מפעילות הסלולר ומשווקי הטלפונים ביפן. שוק "הטלפונים לילדים". מחקרים עדכניים מגלים, שלכ-43% מכלל תלמידי בתי-הספר היסודיים ביפן יש מכשיר סלולרי, והחדירה מתרחבת בקצב של כ-9% בשנה.

הגיל ההתחלתי הממוצע לרכישת מכשיר ביפן הוא כיתה ג'. הבעיה היא, שהטלפון מתחיל להיתפס כיום במערכת החינוך היפנית כגורם אנטי-חינוכי, ובתי-ספר רבים שוקלים לאסור על הפעלתו בתחומם. לפיכך, ממצבים כיום המפעילים את הטלפונים לילדים לא רק בתור מכשירי בידור אופנתיים ומעודדי פטפוט עם צבעים בוהקים אלא בעיקר בתור מכשירי אבטחה ניידים, שמעניקים שלוות נפש להורים.

חברת NTT דוקומו היפנית, למשל, השיקה בשנה שעברה טלפון ייעודי לילדים, שכולל 3 פונקציות אבטחה אישית זמינות להפעלה מיידית: לחצן מצוקה, שמפעיל אזעקה קולנית בלחיצת כפתור, מקש נפרד ובולט לחיוג מהיר למספר שמתוכנת מראש ומערכת GPS שמאתרת את הטלפון של הילד דרך הרשת ושולחת את מיקומו לטלפון או לדואר האלקטרוני של ההורה מיד עם הפעלת לחצן המצוקה, או כאשר ההורה בוחר בכך. מאז התחיל שיווק המכשיר בשנה שעברה מכרה דוקומו כבר למעלה מ-600 אלף יחידות כאלה ביפן.

חלק מהמתחרים בשוק, כגון המפעילה סופטבנק מנצלים גם את יכולות הצילום המתקדמות של הטלפונים ומתכנתים אותם לשדר אוטומטית בעת מצוקה גם תמונות סטילס ואפילו וידיאו עם פס קול של סביבתו של הילד, שנקלטים באמצעות הטלפון שלו. המידע משודר בזמן אמת דרך רשת הדור השלישי לדואר אלקטרוני נייח או נייד שנמצא במחשב או בטלפון של ההורה.

משווקי הסלולר מודעים היטב לכך, שהשימושים בטלפון הולכים ומשתנים ככל שהילד מתבגר וכי אין אחידות בהגבלות, שמטילות משפחות שונות על השימוש בטלפון על-ידי הילד. לפיכך, הם נוקטים בגישת "בקרת הורים מודולרית".

באמצעות ממשק נוח להפעלה ההורה יכול לנעול ולשחרר פונקציות שונות בטלפון, כמו למשל חסימת התקשרות לשירותים טלפוניים מפוקפקים ואפילו חסימה סלקטיבית של הגישה לאתרים מסויימים באינטרנט הרגיל או הסלולרי. בדרך זו אפשר לשדרג בהדרגה את יכולות הטלפון של הילד ככל שהוא עולה מכיתה לכיתה.

השלב הבא, שכיום עובדים על פיתוחו, כולל שימוש בחיישני תנועה כחלק ממערך האבטחה של הטלפון. פונקציות כאלה כבר קיימות כיום במכשירי קשר אישיים שמיועדים לאנשי ביטחון והם מסוגלים לשלוח התרעה אוטומטית ומידע על מיקום כאשר החיישנים מעידים על נפילה ללא תזוזה של מחזיק הטלפון או שמאובחנת "תלישה" של הטלפון מבעליו או תנועה מהירה מאוד שלו, ברכב למשל, למרות שמחזיק הטלפון אמור להיות נייח.

כחלק מהגישה של בטיחות הילדים והנוער, מפתחים כיום היפנים אמצעי פיקוח, שיגנו מבעוד מועד על הילד ועל סביבתו מפני פעילויות אנטי-חברתיות ומפני עבירות, שאופייניות לגיל ההתבגרות. הרעיון הוא למנוע מפעילות כזו מלהיווצר בכלל לפני שיהיה צורך להפעיל את מערכת האכיפה הציבורית.

גם כאן אפשר למצוא בשימוש טכנולוגיות מתקדמות מאוד שחלקן לקוחות היישר מתחום האבטחה וביטחון הפנים. כך, למשל, החלו היפנים לבצע לאחרונה ניסוי בטכנולוגיה ששמה "אזעקת יתוש" כדי למנוע התגודדויות ליליות וקולניות של נערים בפארקים ציבוריים, שנוטות להיות מלוות בפעילויות כמו עישון, שתייה, נזק לרכוש ציבורי והפרעה למנוחתם של השכנים המבוגרים.

המערכת משמיעה זמזום בתדר גבוה של 17.6 קילו-הרץ שמסוגל לגרום כאב ראש לשומעים אותו בתוך מספר דקות. המערכת מתבססת על כך, שיכולת השמיעה של התדרים הגבוהים פוחתת עם הגיל ולפיכך האזעקה הספציפית הזו אפקטיבית רק לצעירים בני 20 ומטה, והיא אינה מפריעה את מנוחת הלילה של המבוגרים, שגרים בסמוך.

עוד טכנולוגיה מעניינת היא שימוש במצלמות וידיאו ובתוכנה לניתוח דפוסי פעילות אנושית כדי להתריע מבעוד מועד על כוונות לבצע גניבת מוצרים מחנויות - עיסוק שכיח במיוחד בגילאים צעירים.

החברה היפנית, שפיתחה את המערכת, ביצעה מחקר שדגם 50 דפוסי התנהגות חשודים, שאופייניים לגנבי חנויות, כמו למשל תזוזות ראש עצבניות, כריעה בין המעברים וכדומה. כאשר המערכת החכמה מבחינה בפעילויות כאלה, על סמך הדפוסים המתוכנתים בה, היא משגרת אוטומטית אזעקה שקטה על מסכי בעל החנות ומאפשרת לשלוח עובד חנות למקום כדי להרתיע את מבצעי העבירה הצעירים עוד לפני שהתרחשה.

צעצועים רציניים

גם הצעצועים הופכים להיות מכשירים בעלי פוטנציאל אבטחה. הגרסה האחרונה של הכלב-רובוט "אייבו", שייצורו הופסק זה מכבר, צוידה בזמנו במצלמת וידיאו שיכלה לשדר תמונות, באמצעות הרשת האלחוטית הביתית, לדואר האלקטרוני של ההורה ולשמש בתור שמרטף.

בינתיים חלה אבולוציה מהירה של טכנולוגיית החישה וביריד הצעצועים של טוקיו, שהתקיים בשבוע שעבר, הציגה BANDAI רובוט המוגדר ב"חבר אישי", שמעוצב על בסיס דמות אנימציה פופולרית ביפן.

הרובוט שנראה כמו צעצוע ידידותי מצויד בחיישנים לזיהוי וניתוח קול, שיכולים להבחין בין דוברים שונים, חיישן טמפרטורה, שיכול להתריע על שינויים חדים כמו קור או חום, חיישן מגע ועוד.

את אלה הוא מתרגם לשיחה באמצעות מאגר מילים מתוכנת מראש, שכולל כ-1,300 מושגים ומילות קישור, אבל הפוטנציאל ברור: "האח הגדול" לא פוסח על ילדים קטנים.