בית בגליל או דירה בגבעתיים?

פתיחת הקטע הצפוני של כביש 6 היא אשליה לזוגות צעירים. ראו הוזהרתם

צהלות הפריפריה, או לכל הפחות של תומכי הפריפריה הפופוליסטים, נשמעו למרחוק. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, חגג בעצמו את קירוב הפריפריה למרכז, בעקבות פתיחת המקטע הצפוני בכביש 6. "היום, בזכות כביש 6", אמר נתניהו, "זוג צעיר יכול לגור בבית צמוד קרקע בגליל ולהגיע מהר למרכז".

גם ברשות לפיתוח הגליל פונים לשיקול הכלכלי של הרוכשים: "מחירו של בית צמוד קרקע ממוצע בגליל הוא כמיליון שקל", כותבים באתר הרשות. "בסכום זה ניתן לרכוש כיום דירת שלושה חדרים במרכז הארץ. משפחה ממוצעת עם שני ילדים יכולה למכור את דירת חמשת החדרים שלה במרכז, לרכוש בית על חצי דונם בגליל ולהישאר עם כסף בכיס להגשמת חלומות נוספים".

אנחנו כאן כדי להזהיר את אותו זוג שמדובר בסיפור מאוד יקר.

לפני שנתיים החליטה משפחת ישראלי לעבור לגליל. משפחת ישראלי אינה לבד. בשנת 2008 נקלטו בגליל אלף משפחות, גידול של 25% לעומת השנה הקודמת. באפריל ומאי לפי דיווחי הרשות, רכשו עוד 158 משפחות מגרשים לבנייה בגליל.

במקום לשלם עבור דירת 3 חדרים בגבעתיים יותר ממיליון שקל, החליטה גם משפחת ישראלי כאמור להגשים את החלום ולעבור לצפון הארץ. שם, עבור אותו סכום - מעט יותר ממיליון שקל, הם יכולים לקנות מגרש של חצי דונם, לבנות עליו את בית חלומותיהם וגם יישאר להם מספיק כסף לקנות אוטו שני (מצרך חיוני כשגרים בסוף העולם). כך לפחות הבטיחו להם בתשדירים ובפרסומות ששכנעו אותם לעבור לגליל בשביל "איכות חיים".

ומה עם זה שהעבודה של אחד מבני הזוג ישראלי נמצאת בתל אביב? בשביל זה (ראו הצהרת נתניהו) סללה בשבילם המדינה את כביש חוצה ישראל. תוך שעה וחצי מגיעים למשרד - זמן בכלל לא משמעותי בסטנדרטיים בינלאומיים ("גם מניו ג'רזי למנהטן לוקח יותר משעה").

החודש אמורה היתה משפחת ישראלי לחייך מאוזן לאוזן. כביש 6 נפתח צפונה, והם סוף סוף יוכלו להיות במשרד תוך שעה וחצי. אבל החודש, בזמן שבעבודה שלהם חותכים משכורות "בגלל המצב", גילתה המשפחה מהגליל שההוצאות השוטפות שלה מטפסות ביותר מאלף שקלים, בכל חודש.

השקיית הגינה הירוקה שבגללה הם עברו לארץ הגליל - תעלה להם כל חודש עוד כ-500 שקל, בעקבות ההמצאה האחרונה של נתניהו - "מס בצורת". הדלק - משאב בסיסי למי שמבלה שעות בנסיעה על הכבישים - התייקר בחודשיים האחרונים ב-90 אג' לליטר, בגלל שלל סיבות כמו העלאת המס על הדלק, העלאת המע"מ וההתייקרות העולמית.

קטע 18 בכביש 6, הבשורה החדשה שאמורה לחבר את הפריפריה למרכז, יעלה להם - בהנחה שרק רכב אחד נוסע לאזור מרכז בכל יום - באגרה נוספת בסך 10 שקלים (נוסף ל-39 שקלים על הקטעים האחרים, וזה למי שמחזיק במנוי מוזל של פסקל).

מה זה אומר? שמי שחושב על איכות החיים בבית הפרטי בגליל חייב לפחות לדעת שלא מעט משפחות בפריפריה נקברות מדי חודש, ודאי מהחודש הקרוב, תחת כובד משקלן של ההוצאות השוטפות. המשוואה שמציגה את הבית בגליל מול הדירה בפתח תקווה או בגבעתיים שוכחת בדרך כלל להזכיר להם גם את עלויות המחייה השוטפות בכל בחירה.

לא מדובר רק על איכות החיים כמו זמן הנסיעה מהעבודה לבית, היצע העבודה בסביבה, אפשרויות הבילוי ועוד, אלא גם ואולי בעיקר על הפרמטריים הפיננסיים - מחיר הנסיעה מהעבודה לבית, רמת המחירים בסביבה, עלויות אחזקה של בית פרטי ורכב נוסף.

לאור זאת, ולמרות מתק השפתיים של ראש הממשלה אתמול, צר לנו לבשר לתושבי ישראל שהממשלה רק הרחיקה בחודש האחרון את הזוגות הצעירים מחלומם לקנות, ובעיקר להחזיק מדי חודש, בית בגליל. לפי שעה, חרף המחירים הגבוהים, לזוג המתפרנס מעבודה במרכז הארץ (איפה עוד יש מקומות עבודה?) הרבה יותר זול לגור בגבעתיים או בקרית אונו.