מופע הקיץ של אריק קליין

אין מדבקה, אין עסקה, אין טכנולוגיה מבטיחה. אבל לפחות הרווחנו סיפור טוב

לפני כשבועיים הבטיחו ד"ר עמוס בוחניק ואריק קליין, גיבורי פרשת המדבקה, "הפתעה כמו במסיבת יומולדת" וגם "פצצת אטום". מאז, לא קרה דבר. כעת, אפשר לקבוע סופית: לא תהיה עסקה ומעולם לא הייתה. הצ'ק הפתוח חזר.

קשה להאמין, אבל יש כעת עדיין תומך אחד בעסקה: בוחניק. "יש עסקה, היא שרירה וקיימת. אעדכן כשיהיה חדש", הוא אומר ל"גלובס", אבל הוא היחיד שאיתן בעמדה זו. אפילו קליין עבר ל"אין תגובה", יחד עם כל השותפים האחרים לפרשה. הם הבינו שעדיף להם כך, וסומכים על הזיכרון הקצר של הציבור. בעוד שנה אולי הם אפילו יצליחו לגייס משקיעים למיזם חדש.

התפזרו ברוח

בתחילת החודש פורסם כי סייף-סקיי, החברה שפיתחה כביכול את המדבקה לייפקיפר, שמאפשרת ניטור סמנים ביולוגיים והתרעה לפני התקפי לב, מכרה 37% מהזכויות על הפטנט לפי שווי של מיליארד דולר לחברת MSI הטיוואנית. "גלובס" היה הראשון להעלות סימני שאלה סביב העניין, ובמהרה אכן התברר: על אף שאנשי החברה טוענים שהכול נכון, אין אמת בדיווחיהם. אין מדבקה, אין עסקה, אין טכנולוגיה מבטיחה. ומניע? הוא עדיין לא ברור.

בינתיים, כל המעורבים בפרשה הצליחו לצאת ממנה יחסית בשלום, עם שריטות למוניטין אצל חלק מהמעורבים. הקולות שקראו לחגי הדס, השליח המיוחד של ראש הממשלה לשחרור גלעד שליט, להתפטר מתפקידו בגלל תמימותו בכניסה לעסקה ואופן התנהלותו תוך כדי הפרשה, נדמו. בוחניק וקליין ממשיכים להסתובב יחד, היחסים ביניהם לא נפגעו.

המנכ"ל גבי פיקר, שפרש מתפקידו, כנראה ניתק מגע, אם כי ככל הידוע לנו, נותר שותף של בוחניק בחברת ביטוחי שיניים. אולי MSI תגיש תביעה ועדיין נחקרים כיוונים של הלבנת הון, אבל אין אף משקיע ששם כסף ונפגע, שיכול לומר שעשו עליו תרגיל, ולכן אין גם תלונה במשטרה.

אולי זהו "שיגעון בשניים" של בוחניק וקליין? אולי הייתה להם כוונה להרים חברה פיקטיבית, לגייס לה משקיעים ורגע לפני הכול התפוצץ? אולי השניים פשוט נהנו להציג עצמם כמתעשרים החדשים?

כשבועיים לפני פרוץ הפרשה מכר בוחניק 50% מרשת המרפאות שלו ב-20 מיליון שקל לחברת מולטימטריקס. מדוע לו למכור אם הוא מצפה לסכום של יותר מ-100 מיליון דולר במיידי? הרבה אופציות נותרו פתוחות.

יותר שאלות מתשובות

הפרשה מבחינה עיתונאית הסתיימה, למרות שרבות השאלות על התשובות. נשאלנו השבוע אם ניתן לתבוע אדם על "הטעיית הציבור". נראה כי הציבור הוא דווקא זה שצריך לשלם לקליין ולבוחניק עבור מופע הבידור המשעשע של הקיץ.

אז על סמך מה אנחנו קובעים שאין עסקה, על אף שבוחניק טוען שכן?

המוצר: המוצר של לייפקיפר לכאורה הביא כמה פריצות דרך שהרפואה שואפת אליהן כבר שנים ללא הצלחה: מדידה לא פולשנית של סוכר, מדידת EKG מנקודה אחת, ושידור נתונים רפואיים ברמת האמינות הדרושה מתוך מוצר שגודלו ככפתור (ראו כתבה נפרדת).

גם אם נניח שתשעה קבין של יכולת המצאה נחתו בקבוצת הפיתוח של סייף-סקיי - היכן היא הקבוצה? תחילה דובר על 120 מפתחים ברמת החי"ל, אחר-כך על מפתחים בודדים אך ללא צוות רפואי, אחר-כך על קליין כמפתח מוביל בודד ובהמשך, הוא שב לטעון כי היה לו צוות של רופאים בדרום אפריקה שהוביל.

קליין היה בכלא ב-6 מתוך 10 השנים האחרונות, ואף אם היה משקיע את כל זמנו בפיתוח, לא היו לו החומרים והציוד הדרושים כדי לפתח מוצר כזה. פטנט אין, בניגוד לטענת החברה, וגם אישור FDA לא קיים. מתכנת המוצר, המתגורר בקפריסין, טען כי ההדגמה שהוצגה לציבור היא רק הדגמה להמחשה וכי המדבקה לא באמת משדרת למחשב.

קליין, מצידו רכש מדבקות דומות מאוד לאלה שראינו, בחנות בפתח-תקווה רק לפני כמה חודשים. אז מוצר - אין.

הרוכשת: MSI UK, החברה שבוחניק ופיקר הציגו כרוכשת, מכחישה שאי-פעם היה לה קשר לעניין והיא אף מאיימת לתבוע את "כל מי שיעשה שימוש בשמה במרמה וללא בסיס". ממילא לא היה לחברה ההון לרכוש את המוצר בסכום שנאמר והוא רחוק מתחום העיסוק שלה.

האיש שחתם על המיילים לא קיים בחברה, במספר הטלפון שלו לא עונים מספר שבועות, והדומיין שממנו נשלחו המיילים הינו בבעלות קליין עצמו. אז רוכשת - אין.

ההתנהלות: לייפקיפר הוצגה תחילה כמוצר שפותח על-ידי חברה בינלאומית עם סניף ישראלי. בהמשך התגלה כי החברה הישראלית הוקמה פחות מחודש לפני התפוצצות הפרשה, והיא רשומה על שמו של בוחניק. פיקר, מי שהוצג כמנכ"לה הוותיק של החברה, הודה בסופו של דבר כי הגיע לחברה רק לפני שבועות מספר ומעולם לא חתם על חוזה רשמי.

הדס, הדירקטור על-פי הצגתו הראשונה, טען בהמשך כי אין לו שום קשר רשמי אליה - ואכן הוא אינו רשום כדירקטור במסמכי החברה. וקליין הוא בעל עבר ארוך של הונאות המזכירות את הפרשה הזו. מקורבים מספרים כי עד לפני שלושה חודשים הוא בכלל הסתובב בתל אביב, ביקש הלוואות קטנות ונראה חסר כל.

בוחניק טען כי המוצר ייכלל "בכל מכשיר של נוקיה", מבלי שאי פעם נשמע קולה של נוקיה בעניין. בוחניק וקליין הציגו עוד מגוון המצאות בתחומים נוספים, אשר - כך מצופה מאיתנו להאמין - פותחו בהנחייתו של קליין בו בזמן שהוא שקד, מתוך הכלא על פריצות הדרך ההיסטוריות בתחום הקרדיולוגיה והננו-טכנולוגיה הכרוכות במדבקה. ההתנהלות - חשודה.

ויש לנו הצעה ידידותית לסיום: אם מגיע אליכם צוות פיתוח של מוצר מהפכני להגנה מפני גשם בעזרת מגנט, ללא משטח מפריד - כדאי לכם לבדוק. אלה הם רעיונות שקליין שוקד עליהם ברגעים אלה ממש.