"IBI חיתום ורונן צלניר מסירים אחריות מחובם למחזיקי האג"ח"

עו"ד אופיר נאור, המייצג את מחזיקי האג"ח של החברה הבת GMF, מתכוון להמליץ לבעלי האג"ח בישיבתם הקרובה להגיש בקשה לפירוק החברה ולדרוש פירעון מיידי של חוב האג"ח ■ "מוסדיים רבים השתתפו בהנפקה בהנחה שצלניר יעמוד מאחוריה"

"מעבר לפעולות המשפטיות שבכוונתנו לנקוט, יש מקום להפעיל ביקורת ציבורית על אי.בי.אי חיתום. החברה מסתתרת מאחורי מסך התאגדות ולוקחת אחריות חלקית בלבד לחובות GMF, בזמן שלפי הסכם בעלי המניות בחברה היא בעלת השליטה", כך אמר היום ל"גלובס" עו"ד אופיר נאור, המייצג את מחזיקי האג"ח של GMF במו"מ להסדר מול בעלי המניות של החברה. GMF היא חברת מימון שבבעלות קרן RP, המחזיקה ב-63% ממניותיה, ואי.בי.אי חיתום מייסודו של רונן צלניר, המחזיקה ב-36% מהחברה. חובה של GMF כלפי מחזיקי האג"ח עומד על 55 מיליון שקל.

פועלים אי.בי.אי: זה ניסיון סחיטה

מקורות בפועלים אי.בי.אי (חברת האם של אי.בי.אי חיתום) מסרו היום בתגובה כי "אלו האשמות חסרות שחר, המהוות ניסיון סחיטה נואל במסגרת מהלך שלם של סחיטות ואיומים שמתרחש כבר כמה חודשים כנגד פועלים אי.בי.אי, על מנת לגרום לחברה לשלם למחזיקי האג"ח את מה שאינה חייבת לשלם".

המו"מ בין הצדדים התפוצץ לאחרונה, לאחר שבעלי המניות הסכימו להעמיד ערבות פוחתת בגובה של 23 מיליון שקל, לעומת דרישתם של בעלי האג"ח לערבות של 30 מיליון שקל לפחות, שלא תפחת. לגישתו של נאור, הצעתם של בעלי המניות כמוה כוויתור על 40% מהחוב.

יצוין, כי לפי מקורבים למו"מ, אי.בי.אי חיתום היתה מוכנה ללכת לקראת מחזיקי האג"ח ולהגדיל את הערבות, אולם קרן RP התבצרה בהצעתה המקורית. "פועלים אי.בי.אי התנדבה לשלש את סכום ההשקעה בחברה לטובת בעלי האג"ח (לצד השקעה נוספת של RP קפיטל), אך נציגם הודיע כי בכוונתו לדחות הצעה הוגנת זו. אפשר רק לתהות מהם מניעיו, והאם אכן את טובת בעלי האג"ח הוא מחפש".

נאור אמר את הדברים לקראת ישיבת מחזיקי האג"ח ביום שני הקרוב, בה הוא ימליץ לבעלי האג"ח לנקוט הליכים משפטיים שיכללו הגשת בקשה לפירוק החברה ופירעון מיידי של חובותיה כלפי מחזיקי האג"ח.

נאור מטיל על צלניר אחריות אישית, בין היתר בשל העובדה שהוא ישב בוועדת ההשקעות ואישר את הוצאת הכספים שגויסו מבעלי האג"ח. "אי.בי.אי חיתום היא גורם שגם היום מבצע פעולות חיתומיות בשוק. שמענו מיותר מגורם מוסדי אחד כי הסיבה העיקרית שהם השתתפו בהנפקה היא שמי ששיווק אותה היה צלניר, על סמך אמירות מפורשות שהוא יעמוד מאחוריה. והנה, מסתבר שאין מאחורי האמירות האלה כיסוי", אמר נאור.

מעבר לפן המשפטי, נאור מציין כי בכוונתו לבצע בדיקה יסודית בנוגע לאחריות החיתומית שהיתה בעת גיוס הכספים, אחריות המנהלים ובעלי המניות של החברה, העסקאות שהיא נכנסה אליהן וכיוצא באלה.

"ששוק ההון יפיק לקחים"

מעבר לכך, מציין נאור בראייה קדימה כי "שוק ההון צריך להפיק לקחים מהמקרה הזה. מסתבר שלא די בהבטחות של חתם או בעלי מניות שיעמוד מאחורי החברה". הוא גם התייחס לעובדה כי GMF הינה חברה הרשומה באיי ג'רזי, וכי הבטוחות שהועמדו לאג"ח הן מניות חברה בת שרשומה באיי ג'רזי, בלי התניות ובלי מנגנון שמבטיח את החזר הכסף. לדברי נאור, "זה דבר שמחייב את שוק ההון להחליט, האם הוא רוצה להיות שחקן בשוק של מתן אשראי למגזר העסקי בצורה זו".

עוד לדבריו, "עד היום סברתי שהשוק ילמד לתקן את דרכיו בעצמו, אך מסתבר שנדרשת הסדרה רגולטורית, כי השוק אינו ילד גדול מספיק לעשות זאת בעצמו. לכן, מחובתם של הממונה על שוק ההון ורשות ני"ע לייצר תקינה שתחייב גופים מוסדיים להבטיח בצורה יותר טובה את החזר הכספים".