פרשת הביציות ברומניה: ד"ר לויט עשוי להתחמק מדין משמעתי

זאת אם עסק במעבדת ההפריות ברומניה רק בייעוץ ולא בטיפול ■ משרד הבריאות התריע כבר ב-2006 כי המרפאה ברומניה שעומדת במרכז הפרשה פועלת ללא אישור הרשויות

אחד העצורים בפרשת הביציות ברומניה, ד"ר נתן לויט, עשוי לחמוק מדין משמעתי - לפחות בישראל. זאת, על אף שמשרד הבריאות התריע כבר ב-2006 כי המרפאה שעומדת במרכז הפרשה פועלת ללא אישור הרשויות ברומניה.

ל"גלובס" נודע כי מי שזקוק לאישור משרד הבריאות הם רופאים מהמערכת הציבורית שמעוניינים לבצע פעילות רפואית בחו"ל. ואולם, רופאים שעוסקים בייעוץ לא חייבים אישור. "אם רופאים לא עוסקים בטיפול אלא מביאים פציינטים ומייעצים, הם לא צריכים אישור", מבהירה עו"ד מירה היבנר-הראל ראש הלשכה המשפטית של משרד הבריאות.

משרד הבריאות התריע בעבר

לא ברור אם במשפחתו של ד"ר לויט מודעים לסוגיה הזו, אולם היום אמרה לנו אחותו מיקי: "הוא עסק שם שנים בייעוץ, לא בטיפול". לעצורה הנוספת בפרשה, ד"ר ז'ניה זיסקינד, יהיה קשה יותר לטעון כי עסקה בייעוץ. זיסקינד היא ביולוגית מבית-החולים בני ציון בחיפה ובמרפאה הרומנית היא עבדה במעבדה.

בתוך כך, פשטו חוקרי רשות המסים על בתיהם של לויט וזיסקינד במסגרת חקירה שהיא מנהלת נגדם, בחשד להעלמות מס. על-פי החשד, הרופאים לא דיווחו על חלק מהכנסותיהם ברומניה. מדובר על הכנסות של כ-20 מיליון אירו.

ב-2006 הוציא ראש אגף רישום מוסדות ומכשירים רפואיים במשרד הבריאות, ד"ר יורם לוטן, מכתב שמתריע על כך שאותה מרפאת פוריות ברומניה פועלת ללא אישורים מצד הרשויות הרומניות. למרפאה היו אמנם אישורים בעבר, אולם ככל הנראה הם בוטלו במסגרת המאמץ של רומניה להצטרף לאיחוד האירופי.

המכתב נשלח לאחר התייעצות עם עו"ד היבנר-הראל, והוא הופנה אל בתי-חולים ומנהלי מחוזות בקופות-החולים כדי שיעבירו את המסר לרופאים שמבקשים לבצע פעילות רפואית בחו"ל. כפי הנראה, רופאים שמבקשים לעסוק בייעוץ בלבד, לפחות באופן רשמי, לא הגישו בקשות להיתר משום שהם אינם מחויבים לכך.

גורמים במשרד הבריאות טוענים כי העובדה שמנהלי המחוזות בקופות קיבלו אזהרה רשמית על המרפאה, מהווה בסיס מוצדק לבדיקה שמנהל כעת בעניין המשרד. ייתכן כי מנהלי הקופות היו צריכים להזהיר מטופלות מפני המרפאה ואולי אף להצהיר כי לא יעניקו החזר כספי על הפריות שם.

באופן אירוני, בית-החולים בני ציון בחיפה, שם מועסקים ד"ר לויט וד"ר זיסקינד, נמצא בבעלות משרד הבריאות. אותה מרפאה שנפסלה על-ידי משרד הבריאות, מעוטרת בסמלים של בית-החולים, למשל על המצעים בחדרים. בבית-החולים עדיין מכחישים כל קשר לפרשה.