"מועד הסיום של התערבות בנק ישראל בשוק המט"ח מתקרב"

כך מעריך מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של הראל פיננסים ■ בנק ישראל הותיר הריבית ללא שינוי ■ מה אומרים הכלכלנים והתעשיינים על עתידו הקרוב של שער הדולר?

הדולר חזר לשערו לפני 9 חודשים. לאן מועדות פניו? כלכלנים ותעשיינים, בשיחות עם "גלובס", מנסים להשיב:

שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים

"בסך הכל הדולר נחלש בעולם ובבחינת המגמה של היחסים דולר-אירו מתברר שהדולר נע בין 1.39-1.41. הוא קפץ כרגע ל-1.42 אבל הוא כבר היה ברמות האלה לא מזמן. לכן, המסקנה הברורה היא שהדולר פשוט נחלש בעולם, ואנחנו לא יכולים לטפל בדולר מול כל העולם. בעניין הזה אני סומך על נגיד בנק ישראל שדאג לנושא הזה כל השנה, ושמכיר את חשיבות הנושא ליצוא ולכלכלה. לכן, אני סמוך ובטוח שבמדיניות הריבית שלו הוא ייקח גם את זה בחשבון.

"פנינו לאוצר ובקרוב יתכנס השולחן העגול כדי לדון בפתרונות גם בצד ההוצאות, והיות שהיצוא הוא ענף קריטי לכלכלה וליציאה מהמשבר. נצטרך להתיישב ולראות איך דואגים להקלה בסביבה העסקית שבה נמצאים היצואנים".

מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של הראל פיננסים

"בעקבות נתוני הייצוא מצד אחד והאינפלציה מצד שני שהתפרסמו בשבועות האחרונים הפחתנו מעט את התחזית לשער הדולר. זאת משום שהייצוא נראה קצת יותר טוב והאינפלציה יותר גבוהה, והחשש של בנק ישראל מפני התחזקות של השקל נראה כרגע מתון יותר ולכן סביר להניח שזה מקרב את המועד שבו בנק ישראל יפסיק את ההתערבות בשוק המט"ח. יכול להיות שהשוק גם חושב כך ומתמחר זאת.

"בנק ישראל יתייחס להעלאות ריבית בחודשים הקרובים וגם, בנוסף להודעה על הפסקת ההתערבות בשוק האג"ח, יודיע גם על הפחתת יתרות המט"ח. אני מניח שזה יהיה יותר הדרגתי".

גיל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי

"חלק מהתהליך שאנחנו רואים היום לא נגרם רק כתוצאה מהשקל אלא מהיחלשות הדולר בעולם. זה לא מפתיע, כי הכוחות הבסיסיים תומכים בהתחזקות השקל - עודף במאזן התשלומים, תנועות הון אסטרטגיות שממשיכות להיכנס למשק הישראלי בניגוד גמור למקומות אחרים בעולם וגם הציפיות לגבי הריבית.

"ההחלטה של אתמול פחות רלוונטית, אבל הקונצנזוס אומר שהריבית בישראל תתחיל לעלות מוקדם יותר מאשר במקומות אחרים ואז פערי הריבית גם הולכים בכיוון של שקל מתחזק ולכן הכיוון לא מפתיע. הייתי מוסיף לכך מספר סקירות שפורסמו בשבוע האחרון בעולם שדיברו בפירוש על המשך התחזקות השקל".

יוסי פרנק, יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

"אנחנו רואים את המשך המגמה שמאפיינת את שלושת החודשים האחרונים - התחזקות משמעותית של השקל מול כל סל המטבעות וזאת כתוצאה מהמשך גל המכירות הספקולטיבי בעיקרו והיעדר יוזמות חדשות מצד בנק ישראל, שממשיך במסורת הקנייה הסטנדרטית שלו. בנק ישראל חייב לשנות את הטקטיקה או את כל האסטרטגיה. בשוק נוצר מצב שבדולר בעולם אין תנועה בחודשים האחרונים ולעומת זאת פה ממשיכים למכור דולרים, כספקולציה נגד בנק ישראל תחת ההנחה שהפסקת רכישות המט"ח על ידו קרובה.

"בנק ישראל מצפה שהדולר בעולם יעשה בשבילו את העבודה ולכן השקל מתחזק מול כל המטבעות. זה לא כתוצאה מכסף ריאלי שמגיע לארץ או לבורסה אלא ספקולציה נטו כנגד השקל".

דוד ארצי, יו"ר מכון הייצוא

על רקע מגמת ירידת שער הדולר בימים האחרונים שקל קורא דוד ארצי, יו"ר מכון הייצוא, לנגיד ולשר האוצר לנקוט צעדים לבלימת מגמה מסוכנת של התחזקות השקל בתקופה רגישה זו לייצוא ולמשק.

ארצי קורא לשר האוצר ולנגיד לנקוט במהלכים הנדרשים לשמירת שער החליפין ברמה של לפחות 4 שקל, ולהפעיל כלים למניעת הפעילות הספקולטיבית בשוקי המט"ח, בדומה לגל הספקולטיבי שהתרחש במחצית הראשונה של 2008 בה הגיע הדולר לרמת 3.2 שקל. כן קורא ארצי לבנק ישראל לא להפסיק את רכישות המט"ח, בוודאי לא בשלב זה ולהפעיל על פי הצורך כלים נוספים למניעת התפתחות ספקולציות בשוק המט"ח.

"ירידת שער הדולר היא מכה קשה ומסוכנת לייצוא הישראלי".

[לאתר המט"ח]