מנכ"ל מקורות יזומן לשימוע בגין הפרת תנאי רישיון עסק

המזמן - המשרד להגנת הסביבה ■ לטענת המשרד, מקורות מפעילה בקציעות מתקן התפלה באופן בלתי תקין לכאורה

מנכ"ל מקורות, עידו רוזוליו, יזומן לשימוע במשרד להגנת הסביבה בגין הפרה לכאורה של תנאי רישיון עסק. כך נודע ל"גלובס". העונש המרבי לעבירה על חוק רישוי עסקים הוא 18 חודשי מאסר או קנס של 67.3 אלף שקל. השימוע נקבע ל-9 באוגוסט. ממקורות נמסר בתגובה: "חברת מקורות קיבלה את הזימון לשימוע ותגיב בזמן השימוע".

את ההליך יזם מנהל מחוז דרום של המשרד להגנת הסביבה, אריק בר שדה, כשהסיבה היא זיהום אוויר ממתקן ההתפלה של מקורות בקציעות. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי "בבדיקה שערכו נציגיו נמצא שמתקן ההתפלה מנוהל תוך הפרה לכאורה של תנאי רישיון העסק. בבדיקות תקופתיות שערכה מקורות באמצעות חברה חיצונית, נמצאו חריגות גבוהות מהריכוזים הסביבתיים שנקבעו. כמו כן, טרם הותקן מתקן לטיפול בפליטות H2S (תחמוצות גופרית) ממתקני הייצור, למרות שהעסק התחייב בעבר לטענת בר שדה להתקינו".

בכתב הזימון לשימוע ציין בר שדה, כי המשרד רואה בחומרה את הפרת התנאים, ושוקל נקיטת צעדים משפטיים לרבות הוצאת צו הפסקה מנהלי. משמעות הצו היא שמתקן ההתפלה יושבת, בכפוף לחוק רישוי עסקים.

מדובר בשאיבת והתפלת מים ממאגרי מי תהום מליחים עתירי גופרית, שאם פעולת ההתפלה שלהם לא נעשית כראוי הגופרית נפלטת לאוויר. המתקן שהוקם בעבר גרם, לטענת המשרד להגנת הסביבה, למפגעי זיהום אוויר קשים לחיילי צה"ל בסביבה.

ב-2003 קבע המשרד תנאים סביבתיים ברישיון עסק, ובהם בין היתר לוחות זמנים לסיום הקמת המתקנים שנועדו למנוע את פליטת המזהמים לאוויר. התאריך שנקבע חל לפני כשנתיים.

במשרד להגנת הסביבה מציינים כי זו הפעם השלישית שחברת מקורות אינה עומדת בלוחות הזמנים. לפיכך המשרד נוקט הליך משמעתי כדי להביא לכך שמקורות תפסיק לזהם את האוויר באזור קציעות ולפגוע בחיילים השוהים במקום.