לא שמים זית

על הקשר האפשרי בין זהותו הערבית של המועמד לעמוד בראשה, לבין הכוונה לחסלה

מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס חוקר פרשיות שונות במועצת הזיתים, גוף סטטוטורי הפועל במשרד החקלאות מטעם מגדלי הזיתים לייצור שמן. חקירת המבקר עוסקת בסכום המוערך במיליון שקלים, והממצאים יועברו כנראה ליועץ המשפטי לממשלה, שיחליט אם לפתוח בחקירה פלילית. אלא שהחקירות עלולות להיתקל בקשיים מסיבה אחרת: ייתכן שהמועצה לא תתכנס בקרוב.

מאז סוף 2007 מתקבלות במשרד החקלאות ואצל מבקר המדינה תלונות על התנהלותה של מועצת הזיתים, לרבות אי-סדרים כספיים. הפרשה העיקרית היא הוצאה שלא כדין של כספים מחשבון בנק השייך לקרן המגדלים. המועצה "קיצרה דרך" באמצעות בכיר לשעבר במועצה, שהיה בעל זכות חתימה בקרן המגדלים. כל כספי הקרן, כ-850 אלף שקלים, נמשכו באותה פעולה. בתמורה לשירותיו של בעל זכות החתימה, הוא קיבל כ-400 אלף שקלים, לכאורה כדי להסיר תביעת פיצויים שהגיש נגד מועצת הזיתים.

המבקר בודק מידע ממוסמך על בכיר אחר במועצה, שהעביר לכאורה לחשבונו הפרטי במשך תקופה ארוכה 5,000 שקלים בחודש, בהתאם להחלטת מועצה שהוא עצמו חתום עליה. כמו כן נמצאו מסמכים המחשידים בכיר במועצה בהוצאת כספים שלא כדין, למשל מימון נסיעות לחו"ל שלא היו קשורות לענייני עבודה. למשל, אותו בכיר חייב את מועצת הזיתים בחשבונית על רכישת לבני נשים בדיוטי פרי (מבצע של שני תחתונים פלוס אחד חינם) ומוצרי קוסמטיקה.

בתוך כך, לפני שבועיים הורה שר החקלאות שלום שמחון למנכ"ל משרדו יוסי ישי וליועץ המשפטי של המשרד ערן אטינגר, להפסיק בהקדם האפשרי את פעילותה העצמאית של מועצת הזיתים ולמזג אותה לתוך מועצת הצמחים. שמחון ביקש גם למנות ליו"ר מועצת הצמחים את איצ'ה לידור, המכהן בפועל כיו"ר מועצת הזיתים, שהיה מנכ"ל משרד החקלאות מטעם הקיבוצים ומנהל אגף החלב בתנובה.

מועצת הזיתים מאגדת את יצרני שמן הזית, רובם ערבים, המגדלים זיתים על 210 אלף דונמים. השוק המקומי מספק כ-6,000 טונות שמן זית בשנה, מתוך צריכה שנתית של כ-16 אלף טונות. ההיקף הכספי השנתי של השוק הוא כ-350 מיליון שקלים.

לפי המקובל, תפקיד מנכ"ל מועצת הזיתים שמור לנציג המגזר הערבי. לפני כשנה, בעקבות מותו של המנכ"ל אמין חסן, הוקמה ועדת איתור שהמליצה על ד"ר פתחי עבד אל-האדי מאיכסל, אחד המומחים הבכירים בישראל לשמן זית. למינוי התנגד סמנכ"ל מועצת הזיתים, גדי הורוביץ, ממקורביו של שמחון. פירוק מהיר של מועצת הזיתים מייתר את ההחלטה על מינוי מנכ"ל, ועלול להקשות את המשך הבדיקה של אי-הסדרים.

עבד אל-האדי אמר בתגובה: "יש לי מקום עבודה מכובד בנטפים, אבל שוכנעתי לבוא לתפקיד כדי לתרום, ונבחרתי מבין שלושים מועמדים. למה שר החקלאות חיכה עד שנבחרתי ופתאום החליט על סגירת מועצת הזית? זה בגלל שאני ערבי? צריך לשאול את השר".

מלשכת השר נמסר: "המשרד הוא שיזם פנייה למבקר המדינה לפני יותר משנה וחצי, לבדוק את התנהלות מועצת הזיתים. התהליך אינו מעכב את בדיקת המבקר. השר לא היה מעורב במינוי המנכ"ל. הליך המינוי נמשך ומועבר בימים אלה לאישור הוועדה לבדיקת מינויים. המנכ"ל הנבחר מוערך מאוד. כל ניסיון לקשור בין המהלך למוצאו אין לו בסיס, שכן במכרז צוין במפורש כי תינתן עדיפות לבן מיעוטים, וכי על המנכ"ל לשלוט בשפה הערבית. המנכ"ל הנבחר ימשיך לעמוד בראש הענף בכל מסגרת שהיא".

עוד נמסר מהמשרד, בנוגע להנחיה לפרק את המועצה, כי "ההחלטה נובעת מהשינויים בענף ומאי-כדאיות פעילות המועצה במתכונת הקיימת, מקשיי הניהול ומהמצוקה הכספית במועצה, ובגלל הצורך לקיים בה בחירות".