הרשות לחשמל תגדיל ב-40% את הפרמיה ליצרנים באנרגיות מתחדשות

על פי הצעת הרשות, התמריץ על חיסכון בזיהום יעמוד על 11.36 אג' לקוט"ש ■ בנוסף, הרשות תקבע מחיר מינימום להבטחת ודאות מול המוסדות המממנים

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

צעד נוסף לקידום השימוש באנרגיות מתחדשות במשק: הרשות לשירותים ציבוריים-חשמל החליטה להגדיל את שיעור הפרמיה בעבור חיסכון בזיהום ליצרנים באנרגיות מתחדשות (מים, רוח, ביו גז), למעט אנרגיה סולארית שלגביה יש תעריף נפרד.

מעתה, הפרמיה ליצרנים באנרגיה מתחדשת תהיה קבועה לאורך כל התקופה ללא תלות בשעות ייצור האנרגיה, כפי שהיה נהוג עד היום. הפרמיה תקבע בסך של 11.36 אג' לקווט"ש, עליה בשיעור של 40% ביחס לפרמיה הנוכחית. התעריף יהיה לתקופה של 20 שנה מיום ההפעלה המסחרית של המתקן. תוקף ההחלטה המוצעת יהיה לתקופה של 6 שנים או עד להגעה להיקף של 500 מגוואט מותקנים.

הרשות שומרת לעצמה את הזכות לתקן הסדרה זו במידה שרכיב הייצור מיום אישור ההחלטה יעלה על 50% או יירד בשיעור של 20%.

הרשות קבעה עוד בשנת 2004 כי יצרני חשמל באנרגיה מתחדשת יקבלו עבור יצור חשמל תעריף הכולל את רכיב הייצור ופרמיה להפחתת מזהמים. עתה הוחלט ברשות כי יש צורך לבצע עדכון של גובה הפרמיה, וזאת על רקע עבודה בין-משרדית ברשות המשרד להגנת הסביבה, שעדכנה את גובה עליות הזיהום, ועל רקע שינויים בהרכב הפליטות מתחנות כוח קיימות.

במקביל, לצורך יצירת ודאות מול הגופים המממנים, הוחלט לעדכן את המנגנון של רכיב הייצור ולהבטיח תשלום מינימום ליצרנים אלו לתקופה של 20 שנה מיום ההפעלה המסחרית. המנגנון המוצע החדש מאפשר למתקנים באנרגיה מתחדשת (להוציא אנרגיה סולארית) שני מסלולים: האחד, לקבל עבור יצור החשמל את רכיב הייצור כפי שיתעדכן מעת לעת, ללא הבטחת תעריף בתוספת פרמיה קבועה להפחתת מזהמים. השני יאפשר לקבל הבטחה של מחיר מינימום לרכיב הייצור ובכך להבטיח את הוודאות הפיננסית לגופים המממנים.

יו"ר רשות החשמל, אמנון שפירה, אמר כי "עדכון הפרמיה בגין הפחתת המזהמים מביאה לכך כי היצרנים הפרטיים יקבלו למעשה כסף על החיסכון בזיהום אוויר, כלומר מדובר במתן ביטוי כלכלי הולם לחסכון בפליטת מזהמים. החסמים העיקריים לאנרגיות מתחדשות הם קרקעות, תשתיות אנרגיה ומימון, אני מאמין כי מנגנון זה פותר את הבעיה המימונית ויאפשר ליזמים לממש הקמתם של מתקנים אלו".