דיסקונט הציג לחזקיהו מתווה כיצד יעמוד בדרישותיו

המתווה יביא את הלימות ההון של בנק דיסקונט, שהיא הנמוכה ביותר כיום במערכת הבנקאית, ל-12% עד סוף 2009 ■ היום הנפיק דיסקונט 100 מיליון שקל לבית ההשקעות אלטשולר שחם בריבית של 6.04%

בנק דיסקונט העביר היום (ד') לבנק ישראל מתווה מפורט כיצד יגיע הבנק להלימות הון של 12% עד סוף שנת 2009. זאת לפי דרישת המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו. בכך עומד הבנק, בניהולו של גיורא עופר, ביעד בנק ישראל להלימות הון.

הלימות ההון של דיסקונט היא הנמוכה במערכת הבנקאית ועמדה בסוף הרבעון הראשון על 10.42%. מהמתווה, שהגיע לידי "גלובס", עולה כי עד סוף הרבעון השני תעלה הלימות ההון של דיסקונט לשיעור של 11.3%. במקביל תעלה הלימות ההון הראשוני מעל 6.5%, בסוף הרבעון השלישי תגיע הלימות ההון ל-11.8% וברבעון הרביעי תגיע ל-12%, כאשר ייתכן שתעמוד אף מעבר לה. בדיסקונט מתכוונים לחזק בעתיד את הלימות ההון של הבנק מעבר לשיעור של 12% כיוון שלפי כללי באזל 2 שייכנסו לתוקף בסוף השנה, תחושב הלימות ההון של דיסקונט מחדש ותרד לכ-11%-11.3%.

ארבע רגליים

המתווה שהציג הבנק אינו כולל הנפקת זכויות או גיוס הון מבעלי המניות.

דיסקונט מבסס את המתווה לעלייה בהלימות ההון על ארבע רגליים. הראשונה - גיוס הון היברידי (ראשוני עליון ומשני עליון) בהיקף של 1.6 מיליארד שקל. 350 מיליון שקל גויסו כהנפקה פרטית למגדל בחודש מארס, 450 מיליון גויסו בשוק ההון בחודשים אפריל ומאי, 700 מיליון שקל גויסו בראשית יולי. מעבר לכך ערך היום דיסקונט הנפקה פרטית לבית ההשקעות אלטשולר שחם וגייס 100 מיליון שקל בריבית של 6.04%. "זו השקעה טובה במרווח סביר", אמר גילעד אלטשולר, מנכ"ל בית ההשקעות. כל 100 מיליון שקל שגויסו מעלים את הלימות ההון ב-0.07%.

הרגל השנייה היא מכירה מסיבית של נכסי סיכון - כך הבנק הקטין אשראי ומכר את מניותיו בקבוצת הביטוח הראל.

הרגל השלישית היא מכירת אג"ח קונצרניות כאשר התמורה הופקדה בפיקדונות בגינם נדרשת הקצאת הון נמוכה מאוד.

הרגל הרביעית היא הרווחיות השוטפת של הבנק, המגדילה את ההון הראשוני. מאחר ולדיסקונט הון משני של 519 מיליון שקל שאינו מוכר להלימות ההון כי הבנק חרג ממגבלת ההון המשני המרבי (50% מההון הראשוני), כל עלייה בהון הראשוני מגדילה מיד גם את ההון המשני.

גורם נוסף שיעלה את הלימות ההון של הבנק אך אינו מפורט במתווה הוא הייסוף בשקל. מבנה ההתחייבויות והנכסים של דיסקונט גורם לכך שהתחזקות השקל מעלה את הלימות ההון.

מעבר למתווה שהוצג, ההערכות הן כי הבעלים, קבוצת ברונפמן-שראן, יערכו הנפקת זכויות של כ-10% משווי השוק של הבנק (כ-600 מיליון שקל) לקראת נובמבר.

מו"מ עם בנק ישראל

לפני שבועיים הגיש דיסקונט לרשות ניירות ערך טיוטה לתשקיף מדף שלאחר אישורה תתאפשר הנפקת זכויות. התשקיף צפוי לקבל את אישור הרשות בשבועות הקרובים. בין בעלי השליטה לבנק ישראל מתנהל מו"מ בעניין מאז ינואר, כאשר חזקיהו לוחץ על ברונפמן להסכים להנפקת זכויות בהקדם האפשרי.