בג"ץ דחה עתירת יבואני הרכב נגד רפורמת המיסוי הירוק

שופט העליון אשר גרוניס דחה את עתירתן של 3 יבואניות הרכב, "הן מטעמים מקדמיים והן לגופם של דברים" ■ רפורמת המיסוי הירוק תיכנס לתוקף ביום ראשון

רפורמת המיסוי הירוק בענף הרכב תצא כמתוכנן החל מיום ראשון (ה-2 באוגוסט), לאחר שבג"ץ דחה את העתירה שהגישו יבואני הרכב בדרישה להוציא צו ביניים נגד הרפורמה.

כזכור, 3 יבואני רכב עתרו לבג"ץ באמצע החודש בבקשה להוציא צו מניעה כנגד הרפורמה, ובכך למעשה לדחות אותה. העותרים טענו כי הרפורמה מהווה פגיעה בחופש העיסוק ובתחרות החופשית, בשל העובדה שזיכוי המס הירוק ייצור אפליית מחיר מלאכותית, ויגרום ליצירת פער של אלפי שקלים במחיר של דגמים שמתומחרים כיום באופן דומה.

טיעון נוסף כופר בסמכותו של האוצר להחליט בסוגיה וקובע כי יש לעגן את המהלך הנוגע למס הקנייה, אם בכלל, באמצעות חקיקה ולא באמצעות צווים.

כמו כן טענו העותרים לפגם בסיסי בנוסחה שאימץ האוצר כדי לסווג את רמת הזיהום של כלי הרכב. נוסחה זו, נטען בבקשה לבג"ץ, מנוגדת למדיניות הירוקה של האיחוד האירופאי, שמתמקדת בפליטת CO2, ולפיכך יוצרת קיפוח ואפליה לרעה במחיר ובתדמית של דגמים הנחשבים באירופה לירוקים.

בג"ץ כאמור דחה את העתירה, "הן מטעמים מקדמיים והן לגופם של דברים", כלשון שופט העליון אשר גרוניס.

בג"ץ מסביר כי העותרים השתהו בהגשת העתירה, שכן כבר ב-8 ביוני פירסמו שר האוצר והשר להגנת הסביבה את רפורמת המיסוי הירוק.

"ניתן להניח כי הגורמים הקשורים בשוק הרכב, יבואנים וצרכנים, התארגנו ועשו הכנות לקראת כניסתה לתוקף של הרפורמה", כותבים השופטים. "העותרות המתינו במשך למעלה מחודש ימים, שעה שידעו כי הרפורמה אמורה להיכנס לתוקף בתחילת חודש אוגוסט 2009".

גרוניס ציין סיבה נוספת לדחיית העתירה, והיא העובדה שהעותרים לא ניסו כלל לפנות לשר האוצר ולשטוח את תלונותיהם לגבי העתירה, אלא מיהרו להגיש עתירה לבג"ץ בנושא.

"פנייה לרשות המינהלית שתוקפת את החלטתה בפני בית המשפט הינה חובה שיש לקיימה, אלא במקרים חריגים", אומר גרוניס. "גם לגופם של דברים לא שוכנעתי כי סיכוייה של העתירה הינם ברמה כזו שקיים הצדק ליתן צו ביניים".

המיסוי הירוק יוצא לדרך

משמעות דחיית העתירה היא ש"המיסוי הירוק" ייכנס לתוקף ביום א' כמתוכנן. מס הקנייה על רכב חדש יעלה ב-75% ל-90%, ותופעל מערכת מדורגת של זיכויי מס עד 15 אלף שקל, בהתאם לדרגת הפליטה של כלי הרכב השונים.

כל יבואני הרכב צפויים לפרסם ביום א' מחירונים חדשים שישקפו את השינויים.

רכבי יוקרה ורכבי כביש-שטח צפויים להתייקר בעשרות אלפי שקלים; כלי רכב מקבוצות 4 ו-5 ובהם דגמי ליסינג פופולריים צפויים להתייקר באלפי שקלים; ובקבוצה 2, קבוצת המשפחתיות, צפויה מגמה מעורבת. רוב הדגמים צפויים להפגין יציבות מחירים, אולם חלק מהדגמים עשויים להיות מוזלים בשיעור של אחוזים בודדים.

בכלי רכב קטנים עם רמת זיהום נמוכה צפויה הוזלה של כמה אלפי שקלים. בענף אומרים כי לפחות בחודשים האחרונים "המיסוי הירוק סוגר את השער לאחר שכל הסוסים כבר ברחו".

בענף מתייחסים למאסת השחרורים של כ-30 אלף כלי רכב ביולי, שמספקת ליבואנים מלאי של חודשיים-שלושה לפחות "במחיר הישן" של הדגמים שצפויים להתייקר.