יבואני הרכב: שטייניץ העלה את המיסוי בעטיפת צלופן ירוק

כך טוענות החברות לובינסקי, קרסו וקמור, שעתרו לבג"ץ נגד המיסוי הירוק ■ "שטייניץ דואג רק להכנסת 400 מיליון שקל לתקציב המדינה; אם בריאות הציבור מעניינת אותו - שיפעל להוריד כלי רכב ישנים מהכביש"

יבואני הרכב יוצאים נגד המיסוי הירוק. חברת קמור רכב, יבואנית ב.מ.וו; חברת קרסו, יבואנית רנו, ניסן ואינפיניטי; וחברת לובינסקי, יבואנית פז'ו וסיטרואן; הגישו לפני כשבוע עתירה לבג"ץ בדרישה להשעות ולאחר מכן לבטל את יישום רפורמת ה"מיסוי הירוק" שעליה החליט משרד האוצר. את החברות מייצג עו"ד אביגדור דורות ממשרד שדות ושות'.

היבואנים פירסמו היום (ה') תגובה לטענותיו של משרד האוצר, המעוניין ביישום הרפורמה כבר מה-1 באוגוסט. לדבריהן, אי-דחייה של הרפורמה תאלץ אותן לקחת הלוואות בסכומים עצומים בכדי לשחרר מהמכס מספר גדול של כלי רכב, על מנת לחסוך במס הקנייה שיעלה ב-15% ל-90% לעומת 75% היום.

היבואניות טוענות בעתירתן כי הדבר שנמצא בראש מעייניו של שר האוצר, יובל שטייניץ, הוא 400 מיליון השקלים שיתווספו לתקציב המדינה - ולא בריאות אזרחי ישראל. לטענתן, שטייניץ עשה צעד תקציבי נטו ועטף את הרפורמה ב"נייר צלופן ירוק", כשבפועל ייקר את רוב דגמי המכוניות בישראל.

לגבי הפגיעה בבריאות התושבים טוענות יבואניות הרכב כי החוק החדש מטפל אך ורק בכ-150 אלף כלי רכב העולים השנה על הכביש - ולא נוגע כלל בצי הרכב הכולל של מדינת ישראל, העומד על כ-2.4 מיליון כלי רכב. לטענתם, החוק מתעלם מ-360 אלף משאיות ו-40 אלף אוטובוסים, שרמת הפליטה שלהם גבוהה בהרבה ממכוניות פרטיות.

בנוסף, טוענות היבואניות כי אין בישראל טיפול הולם בבעיית צי הרכב המיושן, ואין שום פעולה כמו במדינות אירופה על מנת לתגמל נהגים המורידים רכב מזהם מהכביש או לקנוס כלי רכב מזהמים קיימים.

לטענתן, הטיפול של משרד האוצר הוא בכלי הרכב החדשים, שממילא מזהמים פחות מכלי רכב ישנים הנמצאים כיום על הכביש.

היבואניות טוענות כי המיסוי הדיפרנציאלי שיוחל במסגרת הרפורמה פוגע בחופש העיסוק ויפגע בתחרות בין היבואנים. לטענתן, אפשר פשוט להעלות את המס על כלי רכב ל-80% או כל סכום מדויק אחר, על מנת להכניס למדינה את אותם 400 מיליון שקל.