האם האסטרטגיה החדשה של אורכית תרים את החברה?

המעבר מחוזים גדולים לחוזים קטנים אמור להגדיל את מספר הלקוחות הפטנציאליים של החברה ■ בינתיים, החברה ממשיכה לשרוף מזומנים

ביום רביעי הקרוב תפרסם יצרנית ציוד התקשורת אורכית את הדו"חות הכספיים שלה לרבעון השני של השנה. לפי ההערכות בשוק, החברה צפויה לרשום הפסד של 37 סנט למניה (יותר מ-6 מיליון דולר) לעומת הפסד של 48 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד. בשורת ההכנסות צפויה החברה להציג צמיחה של 29% ל-4 מיליון דולר. באמצע יולי הודיעה החברה על לקוח חדש במקסיקו, בהמשך ללקוח ההודי עליו נודע בשלהי חודש יוני מהדו"ח הכספי המלא שלה לשנת 2008, ועושה רושם שהחברה משדרת ניצנים של התעוררות לאחר שנות הישרדות לא קלות. אך מסתבר שהדברים אינם פשוטים כל כך.

עוד מדו"חות הרבעון הקודם ניכר כי החברה ניצבת בפני מספר אתגרים בשנה בקרובה. אורכית ממשיכה לשרוף מזומנים תוך התמודדות עם הקפאת ההוצאות על תשתיות תקשורת בעולם, האטה בביקוש מצד הלקוחות הקיימים והטמעה של שינוי אסטרטגי פנימי: מעבר מהתמקדות בחוזים גדולים לחוזים קטנים.

החוזים הגדולים שזכורים למשקיעי אורכית היו קשורים ל-CM-100, אולם החברה משקיעה בהם פחות מאמצי מו"פ והיא מתמקדת יותר במוצר ה-CM-4140, מוצר קטן יותר במיקום שונה על גבי הרשת אבל העסקאות הפוטנציאליות קטנות בהיקפם. היתרונות בשינוי האסטרטגי הזה ברורים לעין: יותר לקוחות פוטנציאליים ומחזורי מכירה קצרים. השינוי האסטרטגי כבר ניכר בלקוח החדש ממקסיקו, מטרונט, שכן היקף החוזה מוערך בשוק ב-5-10 מיליון דולר לכל היותר.

אורכית חווה תקופה לא קלה בשנים האחרונות. בעבר היא הסתמכה על לקוח אחד - KDDI היפנית - אשר הניב לה הכנסות של כ-200 מיליון דולר. אך ב-2006 סיימה KDDI את פרישת הרשת ומצב הכספי של אורכית הידרדר. כאמור, בחודשים האחרונים היא צירפה מספר לקוחות, אך לא פירטה את היקפם הכספי.

לאחרונה פורסם שהחברה עומדת בפני חתימה על חוזה בהודו אשר אמור להסתכם, לפי ההערכות, בכ-20 מיליון דולר. גורמים בשוק עימם שוחחנו מבהירים כי חוזה כזה יספק לחברה אוויר חשוב לנשימה עד שהטמעת השינוי תבוא לידי ביטוי בשורת התוצאות, אך הוא לא יביא לשינוי מהותי בטווח הקצר.

בינתים, החברה ממשיכה לשרוף מזומנים. נכון לסוף הרבעון הראשון, בקופתה של אורכית שוכבים 41.23 מיליון דולר ו-15.3 מיליון דולר בהשקעות לטווח ארוך, כך שבסה"כ יש לה כ-56.5 מיליון דולר. מנגד, החברה שורפת מזומנים בקצב של כ-6-8 מיליון דולר ברבעון ויש לה חוב של כ-18.25 מיליון דולר. לפני כחודש נודע כי החברה מעוניינת לגייס הון בהנפקת זכויות. על פי התשקיף, החברה מציעה לבעלי המניות הקיימים להנפיק עבורם 6 מיליון מניות חדשות וכתבי אופציה הניתנים למימוש ל-3 מיליון מניות. במחיר המניה הנוכחי מדובר בגיוס של 22.5 מיליון דולר, ואם תצא ההנפקה לפועל, בעלי המניות ידוללו בשיעור של כ-32%.