סטארט-אפ בחלל

טיסות החלל הראשונות של וירג'ין גלקטיק כבר נפתחו להרשמה מוקדמת

"וול-סטריט ג'ורנל" דיווח בשבוע שעבר על השקעה פרטית בחברת הסטארט-אפ וירג'ין גלקטיק, אותה ייסד היזם הסדרתי ריצ'רד ברנסון.

זו לא החברה הראשונה שהוא יזם. בהיותו בן 16, הוא ייסד מגזין לסטודנטים. כשהיה בן 2, הקים ברנסון את וירג'ין כחברה להפצת תקליטים בדואר. ב-1972 הוא פתח אולפן הקלטות בלונדון, ומייק אולדפילד הקליט אצלו כמה משיריו.

קבוצת וירג'ין מונה היום כ-200 חברות, שפועלות ב-30 מדינות בתחומי הבידור והמוזיקה, התיירות והתעופה, הרדיו והטלוויזיה, התקשורת והשקעות ההון סיכון. וירג'ין גלקטיק הוקמה בשנת 2004 במטרה לאפשר לאנשים רגילים לחוות בעצמם את הטיסה לחלל, במחירים שווים לכל נפש. החללית הראשונה של החברה - ספייס-שיפ 2 - נמצאת כרגע בשלבי פיתוח מתקדמים וברנסון הודיע, כי הוא מתכוון לטוס ביחד עם משפחתו בטיסתה הראשונה.

אנימציה מרתקת של טיסה שכזו אפשר כבר למצוא ביו-טיוב. 6 דקות ו-24 שניות של הוכחה נוספת, שסיפורי המדע הבדיוני של פעם יהפכו בקרוב להיות המציאות היומיומית. טיסות הניסוי הראשונות מיועדות להמריא עוד השנה.

המשקיעה החדשה בווירג'ין גלקטיק, היא חברת ההשקעות אבאר, מאמירות המפרץ אבו דאבי. בעלת המניות הגדולה ביותר של אבאר היא לא אחרת מאשר ממשלת אבו דאבי.

אבאר השקיעה 280 מליון דולר תמורת 32% אחוז בווירג'ין גלקטיק, ובכך העניקה לה ערך שוק של כ-900 מיליון דולר. בהודעה המשותפת ציין מנכ"ל אבאר שממשלתו רואה בשיתוף הפעולה הזה בסיס לעידוד מחקר ופיתוח של טכנולוגיות מתקדמות באבו דאבי וכמו-כן תוספת לתוכנית הממשלתית להפוך את האמירות למרכז תיירות בינלאומי.

שיתוף הפעולה האסטרטגי הזה יוביל להקמת מרכזי פיתוח מתקדמים באבו דאבי ולבניית שדה תעופה לחלליות באמירות. חלק מהטיסות האזרחיות לחלל ימריאו משם, במקביל לשדה הקיים כבר בקליפורניה.

מעבר לסיפור, המרתק בפני עצמו, יש פה גם לקח עבורנו, במדינתנו הקטנה. בפרויקט טכנולוגי לאומי יש את היכולת להצעיד אומה שלמה קדימה. מי שמסתובב בחנויות הספרים בארה"ב בימים אלה, רואה את הדוכנים העמוסים לעייפה באלבומי הניצחון ההיסטוריים מימי הנחיתה הראשונה על הירח, החודש לפני ארבעים שנה.

התועלת של ארה"ב מהטיסה ההיא

הטיסות ההן לירח, הוגדרו בתחילת שנות ה-60 על-ידי הנשיא הצעיר ג'ון קנדי כמשימה לאומית. השפעות ההצלחה האדירה של המסע לירח ניכרו בארה"ב במשך שנים רבות - במאות אלפי מקומות עבודה, בפיתוחים טכנולוגיים רבים שהפכו למוצרי צריכה, במערכת חינוך משופרת ובגאווה לאומית מוצדקת ביותר.

גם ממשלת ישראל יכולה להכריז על פרויקט לאומי. תחשבו על אלפי מקומות עבודה, מוצרים חדישים ותיירות. תחשבו גם על מערכת החינוך. נשמע הזוי? לא ממש, אם נזכור שההשקעה של ממשלת אבו דאבי בפרויקט החלל של ברנסון, משתווה פחות או יותר לתקציב השנתי של המדען הראשי, והיא נמוכה יותר מסעיפים שונים בחוק ההסדרים. במילים אחרות, לא משהו מעבר ליכולותינו הלאומיות.

ועד שממשלת ישראל תחליט על פרויקט לאומי כלשהו, אם בכלל, אל תמתינו יותר מדי. טיסות החלל הראשונות של וירג'ין גלקטיק כבר נפתחו להרשמה מוקדמת. תמורת 200 אלף דולר בלבד תזכו להיות בין הנוסעים הראשונים לחלל. החברה מדווחת ש-300 איש כבר נרשמו. אל תפספסו את מחירי המבצע.