כשאתם מקישים בגוגל "כריסטיאנו רונאלדו"

מי חמשת הספורטאים הכי "מגוגלים" בעולם מאז 2004; איך קבוצות הספורט האמריקניות מובסות בקרב מול האירופיות במונחים של חשיפה גלובאלית; ואיזה ענף ספורט אוהדים המצביעים של ברק אובמה

בשנה שעברה, התברר שיותר אנשים בעולם הקישו בגוגל את השם כריסטיאנו רונאלדו מאשר את נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש. אנחנו יודעים את זה בזכות הכלי הכי מתקדם שיש היום לבדיקת דעת קהל: ה-Insights for search של גוגל שמסייע לנו להבין מה באמת מעניין את האנשים בעולם הזה.

מדי יום, יותר ממיליארד אנשים מחפשים אינפורמציה מסוימת דרך גוגל. חלק משמעותי מהחיפושים הם בנושאי ספורט כמובן. למעשה, עדכוני ספורט שוטפים באינטרנט הפכו להיות הדרך הנפוצה ביותר היום לצרוך ספורט, אפילו יותר מלהסתכל על ספורט בטלוויזיה, לעשות ספורט או סתם לדבר על ספורט. מלבד העובדה שה-Insights for search מאפשר לנו לדעת מה אנשים מחפשים ומה מעניין אותם, הוא נותן לנו כלי מעניין נוסף: לדעת מה מעניין את האנשים על-פי מיקום גיאוגרפי, עד רמה של ערים בתוך ארצות הברית.

הנה כמה ממצאים שקשורים לעולם הספורט:

* כמות החיפושים הגדולה ביותר לספורטאי בגוגל מאז 2004 (אז החל המעקב של גוגל) היא זאת: כריסטיאנו רונאלדו, דייויד בקהאם, רונאלדיניו, טייגר וודס, לאנס ארמסטרונג. הסדר, אגב, הוא קשה לקביעה בגלל שהוא מתייחס לשם המשפחה של הספורטאי או לשמו המלא בלבד. שמות מפורסמים אחרים, כמו רוג'ר פדרר וקובי בראיינט לדוגמה, לא הצליחו להתברג לחמישייה הראשונה.

* מאז 2004, מספר האנשים שחיפשו באינטרנט ברחבי העולם את בקהאם דומה לזה שחיפשו את בוש. אבל ב-2009, אפשר אולי להבין איפה עומד המותג בקהאם - המדינה שהמשיכה לייצר את כמות החיפושים הגבוהה ביותר לכדורגלן האנגלי היא... בורמה.

* הנה עוד משהו מפתיע: אנגולה היא המדינה שבה זכה כריסטיאנו רונאלדו לכמות החיפושים הגדולה ביותר ביחס לספורטאים אחרים. אפילו בארה"ב הקישו יותר פעמים בגוגל את השם רונאלדו מאשר גיבורים מקומיים כמו אלכס רודריגז, דרק ג'טר ושאקיל אוניל. בכל מקרה, אנחנו לא צריכים להגזים עם התהילה של רונאלדו - נכון לשלב זה של השנה, הקשר הפורטגלי מובס בעולם על-ידי מייקל ג'קסון שזכה לכמות חיפושים גבוהה פי 12 ממנו. מייקל ג'קסון, אגב, השאיר הרחק מאחור גם את ברק אובמה.

* פוטבול הוא הספורט הקבוצתי שזכה להכי הרבה חיפושים בארצות הברית ב-2008, אבל כדורגל הצליח להשתחל למקום הרביעי אחרי בייסבול וכדורסל. היחס האחוזי היה כזה: 38% לפוטבול, בייסבול וכדורסל קיבלו 18% וכדורגל זכה ל-16%. מצב מצוין לכדורגל בארה"ב? לא בטוח. מאז 2004 כמות העניין לכדורגל בארה"ב, לפחות על פי גוגל, נשארה באותה רמה.

העיר האמריקנית שבה חיפשו הכי הרבה את המלה פוטבול היא קולומבוס, אוהיו. למה זה בכלל חשוב? כי דרך החיפוש אפשר להבין אפילו את ההקשרים הפוליטיים בתוך ארצות הברית בין "ערי כדורגל" ל"ערי פוטבול": 8 מ-10 המדינות בארה"ב שבהן היו הכי הרבה מילות חיפוש בגוגל לפוטבול, הצביעו בבחירות האחרונות לג'ון מקיין. אובמה, מתברר כ"איש של כדורגל" - 9 מ-10 המדינות שבהן נרשמו הכי הרבה חיפושים לכדורגל בארה"ב, הצביעו בבחירות לאובמה.

* ברחבי העולם, מועדוני ספורט אמריקנים הם מותגים חלשים באופן יחסי. ניו יורק יאנקיז, בוסטון סלטיקס וניו אינגלנד פטריוטס - מועדונים שנחשבים בשנים האחרונות למוקדי העניין הכי גדולים בספורט האמריקני - ועדיין כל אחד מהם זכה מאז 2004 בקושי לחמישית מכמות החיפושים של מנצ'סטר יונייטד. היתרון של ריאל מדריד גדול אפילו יותר: לריאל נספרים בגוגל פי שבעה יותר חיפושים מהיאנקיז. וכדאי לזכור שהיאנקיז היא קבוצת הספורט האמריקנית הכי "מחופשת" באינטרנט.

והנה כמה דברים מוזרים שאי אפשר להסביר אותם: בפיליפינים מחפשים את המלה "סלטיקס" הרבה יותר מכמות האמריקנים שמחפשים אותה. הקנייתים, לפי החיפוש בגוגל, הם הכי מוטרפי מנצ'סטר יונייטד בעולם, כאשר גם האירים ותושבי מלזיה מחפשים בגוגל את מנצ'סטר יונייטד הרבה יותר מתושבי אנגליה. ובאל סלבדור מעריצים את ריאל מדריד יותר מהכל.

לספורט יש השפעה עצומה על המותג הלאומי. חיפושים של המלים "ספרד" ו"גרמניה" בשנת 2008 עלו משמעותית במהלך יורו 2008 שהתקיים באותו זמן. שום עניינים פוליטיים או כלכליים או אירועים אחרים במדינות האלו לא התקרבו אפילו לרמת העניין במדינות האלו, כמו האירוע הזה של אליפות אירופה בכדורגל.