כסף כה רב עוד מהסס בחוץ

על חשיבות הדבקות בטווח המסחר ועל S&P העולה לצלילי חליל קברניטי הכלכלות

משה שלום, סמנכ"ל פורקס-אילנד ניהול תיקי מט"ח

אחת הטעויות הנפוצות ביותר בקרב משקיעים-סוחרים היא אי הבנת מסגרת הזמן (הטווח) שבה פועלים. בהדרכות שאני מעביר, נתקלתי לא פעם בטכנאים טובים פוטנציאלית, אשר מנתחים את הנכס על פי טווח מסוים (הטווח הבינוני-ארוך), אבל משום מה סוחרים בטווח הקצר. טעות זו עלולה לעלות ביוקר וגורמת גם לערעור הביטחון העצמי. וזה האחרון - לדעתי - חיוני להצלחה לא פחות מההון עצמו.

תחילה נקדיש כמה מילים לטווחי הזמן המקובלים בעולמנו: צ'ארלס הנרי דאו (1851-1902), הנחשב למייסד התורה הטכנית, קבע בזמנו שלושה טווחי זמן שונים למדידת מגמות שאותן הגדיר כך:

  1. המגמה הארוכה - המודדת תנועת מחיר של חודשים עד שנים
  2. המגמה הבינונית - המתייחסת בדרך כלל בשבועות עד חודשים
  3. המגמה הקצרה - בין שבועות לימים

בימים טרופים אלו הטכנולוגיה כמעט ומעודדת היפר-אקטיביות, ולכן אני מעיז להוסיף טווח זמן רביעי והוא הטווח התוך-יומי, המתייחס לתנועת מחיר בשעות, דקות ועד לעסקות בודדות (TICK).

לצורך דיוננו, נתרכז בשתי מגמות: הבינונית (המכונה בפי סוחרי ארצנו גם בשם "המגמה המשנית") ובמגמה הקצרה. לצורך בחינה והתבוננות במגמה הבינונית אשתמש בגרף שבועי (להלן מצד צד ימין), שבו כל נר מייצג שבוע פעילות שלם. את הטווח הקצר נראה בגרף היומי, שבו נר מייצג יום אחד (צד שמאל בגרף שלהלן).

הבחירה בגרף מסוג מסויים עבור כל טווח מסויים, חשובה תמיד. במקרה שלפנינו, הצפיפות, שהייתה נוצרת אם היינו משתמשים בגרף מסוג אחר עבור כל אחד מהטווחים, היתה מקשה וכמעט לא מאפשרת ניתוח מדוייק, ובמיוחד במה שקשור לאינדיקאטורים.

כדוגמא נתבונן במדד ת"א 25 באמצעות שני הגרפים המתארים את אותה תקופה, תקופת הדשדוש שסיימה את שלב A במשבר (נובמבר 2008 - מרץ 2009):

משה שלום מדד ת




לסוחר בטווח הבינוני הייתה משימה אחת: לזהות את נקודת ההיפוך בעלת הסבירות הגבוהה ביותר, מהמגמה היורדת למגמה עולה, ולקנות את השוק תוך שימוש בכללי ניהול כסף להבטחת רמות סיכוי וסיכון מתאימים.

שלבי תהליך הזיהוי הם אלה:

  1. זיהוי רמות מכירות יתר קיצוניות במתנדים (מלבן כחול בחלון המתנדים).
  2. זיהוי הדשדוש הארוך המייצג סוג של בסיס לאחר הירידות הגדולות.
  3. זיהוי חציית הממוצע הנע הירוק כסימן ראשון לעוצמה.
  4. זיהוי פריצת גבולות הדשדוש (703-710).
  5. קניית השוק באזור מחיר זה והצבת פקודת קטיעת ההפסד באמצע תחום הדשדוש (670) והיעד הראשוני יהיה כגובה הדשדוש (790).

לסוחר בטווח הקצר, התהליך שונה מהקצה לקצה. מטרתו אינה מציאת נקודת היפוך המגמה המשנית, אלא ניצול כל תנועות המחיר הקצרות (קווים כחולים). מצבי קניות ומכירות היתר תכופים יותר, ולכן עליו לקלוע הרבה יותר פעמים. זו משימה קשה במיוחד, המיועדת למקצוענים בעלי חושים מפותחים במיוחד. לא אתאר כאן את הטכניקה אלא רק אצביע על העיקרון.

במקרה שלעיל ניתן לטעות טעויות חמורות: למשל, אם לסוחר בטווח הבינוני אין סבלנות לחכות לאיתות המגיע מהגרף שלו (השבועי), הוא יתפתה לקבל את האיתות הלא נכון המגיע ממצבי מכירות היתר וחציית הממוצע בגרף של הטווח הקצר. לאחר מספר כישלונות "לתפוס את התחתית" הוא יתייאש, ודווקא כשיהיה צורך לבצע את התהליך שוב (בתקופת הזמן הנוכחית במשבר שלנו מדובר בתחילת מרץ), הוא יימנע מכך, בשל אובדן בטחון עצמי והעובדה שנפגע והפסיד בניסיונותיו הקודמים.

זו רק דוגמא המנסה להסביר את הכלל הבא: יש להתרכז תמיד במגמה שבה פועלים. חשוב לדעת מה קורה במגמות האחרות, אבל פעולות צריכות להיעשות אך ורק כאשר הסימנים הטכניים במגמה שבה סוחרים, מורים על כך שצריך לעשותן.

ועוד נקודה חשובה: יש לבחור טווח זמן המתאים לזמינות המסחר או ההשקעה. הסוחר חייב להיות מסוגל לעקוב אחר המהלך. אם זה פעם ב-10 דקות, פעם ביום או פעם בחודש. אילוצי עבודה, משפחה, בריאות וכו.. חייבים לקבוע את מסגרת ההתערבות בשוק. מסחר יומי לא ניתן לביצוע כאשר אתה מדריך טיולים בשטח (ובטח יש גם כאלה....).


ארצות הברית דולר וול סטריט / צלם: ויז'ואל לעוקבים אחר מדד S&P500 האמריקני - עדכון (בעזרת גרף שבועי)

משה שלום מדד ת


המסע מעלה נמשך.

התהליך שאותו תיארתי במאמרי אודות "מפת המשבר", שבו הקברניטים הפוליטיים והכלכליים משכנעים אותנו שהמשבר הולך ומסתיים, מצליח מעל המשוער.

  1. עברנו ממצב "סוף העולם" (מרץ), ל"ניצני התאוששות", שבו פורסמו תוצאות קצת פחות גרועות (גל A), לחשש מתוצאות רבעוניות והמשך אבטלה (גל B), ועכשיו לתוצאות "טובות מהצפוי" אבל פחות טובות ממצב רגיל (תחילת גל C).

  2. לפנינו עוד השלב, שבו באמת נראה שיפור אמיתי כתוצאה מן הפעילות האגרסיבית של קובעי המדיניות (סוף שלב C).

  3. בינתיים, המחיר מוכל בתעלה העולה החדה יחסית (2 סגול) ומגיע לאזור 38.2% תיקון (כשליש) בעוצמה יתרה. המתנדים מתקרבים במהירות לקיצוניות יתרה של "קניות יתר" (1 סגול) ,וזה מצביע על צורך דחוף לתיקון טכני. האם זה יקרה עכשיו או בעוד שבוע? לא ברור, אבל זה יהיה תיקון במסגרת מגמה עולה של גל C עולה.

  4. עוצמת ההתחלה של שלב C מאותתת על עוצמה יחסית גדולה לכל הגל, ולדעתי הסבירות הגבוהה מצביעה על יעד סופי באזור 1200 לפני שסדרת -ABC תסתיים.

  5. המחזורים אינם תומכים בינתיים בעלייה (3 סגול) אבל יש לשער שכסף רב, היושב עדיין בצד וחשש להצטרף עד כה, יעשה זאת כאשר נראה את הסימנים החיוביים הראשוניים בכלכלה האמיתית. אז גם יתחיל שלב הפיזור, בו הסחורה עוברת מן הידיים המקצועיות לאלו של הציבור המתלהב ומוכן לקנות כל דבר, בכל מחיר.

  1. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com

משה שלום הוא מנתח טכני בכיר ועשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.