המטרה של ענתבי: להקטין את מספר קופות הגמל

טיוטה חדשה של האוצר קובעת כי גוף מוסדי יהיה רשאי לנהל מספר מסלולי השקעה מתמחים בכל מוצר, רק אם הם נבדלים זה מזה באופן מובהק

הממונה על שוק ההון במשרד האוצר, ידין ענתבי, עושה צעד נוסף להסדרת שוק מוצרי החיסכון לטווח ארוך, והפעם הוא מטפל באינפלציית המוצרים הקיימת כיום בשוק.

ענתבי פרסם היום טיוטת חוזר לגופים המוסדיים, הקובעת כמה מסלולים יוכלו לנהל. זאת, על רקע ריבוי מוצרי החיסכון לטווח ארוך שמנהלים הגופים המוסדיים, לעיתים ללא הבדלים מהותיים ביניהם, ובניסיון להילחם בתופעה של אופנות חולפות וטרנדים בהשקעות.

לפי הטיוטה, גוף מוסדי יהיה רשאי לנהל בכל מוצר חיסכון פנסיוני מספר מסלולי השקעה מתמחים, רק אם הם נבדלים זה מזה באופן מובהק. מסלול מתמחה ייחשב לכזה רק אם לפחות 75% מנכסיו יושקעו באותו אפיק השקעה. על פי הערכות בשוק, הוראה זו צפויה להקטין את כמות קופות הגמל בשוק בחצי לפחות. כך למשל, פסגות המנהלת 90 קופ"ג בהיקף של כ-45 מיליארד שקל, מתוכן כ-24 הן קופות גמל ופיצויים כלליות, תצטרך להסתפק בקופ"ג כללית אחת.

בנוסף, ענתבי החליט ליישר קו עם הרפורמה שערכה רשות ני"ע לפני כשנה בשמותיהן של קרנות הנאמנות, שחייבה את הקרן לציין בשמה את מידת החשיפה שלה למניות ולמט"ח, באותיות ובמספרים. כך, בטיוטה מהיום חידד ענתבי את הכללים לקביעת שמות מוצרי החיסכון לטווח ארוך, ונאסרו שמות שעשויים להטעות את המשקיעים ולרמז על הבטחה כלשהי לתשואה. כך למשל, גוף מוסדי לא יורשה לקרוא לקופ"ג בשם הכולל ביטוי כמו "בטוחה", "רווחית", "סולידית" וכדומה.

כן נקבע, כי גוף מוסדי לא יציין בשם המוצר את המילים "טווח קצר", אלא אם מדיניות ההשקעות שלו קובעת שנכסיו יושקעו רק במח"מ של עד שנה. כך גם לגבי מוצר שיוגדר במסלול "כספי", רק אם מדיניות ההשקעה תואמת את הרכב הנכסים המותר בקרן כספית.

כללים אלו מתייחסים הן לקביעת מסלולי השקעה מתמחים כגון אג"ח, מניות ומט"ח, והן למסלולים תלויי גיל, אותם מחויבים הגופים המוסדיים להקים עד סוף 2010. שמם של האחרונים יכלול את טווח הגילאים אליו מיועד המסלול, למעט במסלול של "מקבלי קצבה".