iWise בונה על "חוכמת חיים": מנוע חיפוש סמנטי שמאתר ציטוטי חוכמה שונים

עידו סגל, מייסד הסטארט-אפ iWise: "אנחנו מאפשרים להפוך כל ציטוט למוצר פיזי ומביאים אותו לידי ביטוי גם בצורה קונטקסטואלית וסמנטית"

אינפורמציה רבה ומגוונת מסתובבת ברשת, ומנועי החיפוש השונים מנסים כבר שנים לעשות סדר ולהציג את המידע לגולשים בצורה נוחה ואינטואיטיבית. אולם, לצד המידע האינפורמטיבי הזה קיים גם סוג נוסף של אינפורמציה שרבים מגדירים אותו כ"חוכמת החיים", וזה סוג המידע שעליו מתבסס הסטארט-אפ הישראלי iWise, שהוקם ב-2008 על-ידי עידו סגל.

"גוגל הצליחה לפתור את בעיית הנגישות שלנו לאינפורמציה, ואילו אנחנו מתרכזים בניסיון לפתור את בעיית הנגישות למידע המוגדר כ'חוכמת חיים'", מסביר סגל, יזם סדרתי וממייסדי רלג'נס שנמכרה ב-2006 ל-AOL תמורת כ-55-70 מיליון דולר. "אדם דתי מחובר לחוכמת החיים שרלבנטית לו, אבל לאדם החילוני המודרני, הקשר לעבר כמעט לא קיים. אנחנו חיים מתוך ראייה קדימה לעבר העתיד, וזה גורם לניתוק מהאוצר הבלום של אלו שקדמו לנו", הוא אומר.

iWise הוא למעשה מעין מנוע חיפוש סמנטי, או אפליקציה טוויטרית אם תרצו, שמאפשר לגולשים לעקוב אחר ציטוטים של כ-10 אלף אנשים מפורסמים, גם אם אלו אינם בחיים או שהם לא משתמשים בכלל בשירותים כדוגמת טוויטר, זאת באמצעות סקירה של אתרים רלבנטיים, כגון Wikiqoute, והצגת התוצאות בצורה שמזכירה את טוויטר - זרם מידע בזמן אמת.

כך, לדוגמה, יכול כל משתמש לבנות את עץ החוכמה האישי שלו, לאחר שהזין את שם המשתמש שלו בטוויטר, ולבחור לעקוב אחר ציוצים של אישים מפורסמים כמו מוצרט, בוב דילן, איינשטיין ורבים אחרים, או למצוא מה הם אמרו בנושאים שונים, למשל אהבה או אומנות. בנוסף, משתמשים יכולים ליצור פניני חוכמה משל עצמם, ולבדוק האם הם מקוריים או נשענים על ציטוט של מישהו מפורסם.

"מדובר במשהו מאוד ויראלי, ותוך שבוע מאז ההשקה כבר יש באתר אלפי משתמשים", אומר סגל. "אנחנו במגעים עם הקליינטים הגדולים במטרה לשלב בקרוב את המידע הזה בטוויטר, באופן מלא". כעת יכולים משתמשים לבחור לייצא ציטוט מסויים לטוויטר ולפייסבוק, לשלוח במייל או להפוך לשקף של מצגת, לצד אפליקציית אייפון שמאפשרת לקבל בכל יום ציטוט חדש.

סגל השקיע בחברה כמה מאות אלפי דולרים, כאשר iWise היא רק חברת פורטפוליו אחת מתוך 8 חברות שמופיעות בקבוצת ההשקעות שלו - Futurity Ventures. "מדובר באינקובטור של חברות שמתבססות על תשתית משותפת, כך שלמעשה זה כמו חברה וירטואלית שמפוזרת בכמה מקומות בעולם", הוא אומר. לדבריו, iWise תגיע למצב מאוזן עד סוף 2009, ובעוד שנה מהיום תייצר כבר הכנסות של 10 מיליון דולר.

מה המודל העסקי?

סגל: "אנחנו מאפשרים להפוך כל ציטוט למוצר פיזי, כדוגמת איגרת או חולצה, תמורת תשלום". לדבריו, השירות הנוכחי הוא רק חלק מהחזון האמיתי - לפתח את תחום "חוכמת החיים" ולהביאו לידי ביטוי בעתיד גם בצורה קונטקסטואלית וסמנטית. כך, בעת שנכתוב מייל או בלוג, השירות ישלוף באופן אוטומטי את חוכמת החיים הרלבנטית לתוכן הנלווה.

"אנחנו נציע פלטפורמה לייצור תכנים בתחומי נישות, שכן השירות יכול לייצר מאות אלפי עמודים בעלי ערך, ולשלב בהם פרסומות שקשורות לתכנים הללו", הוא מסכם.