המודל של אדלר-חומסקי לסטארט-אפים: ייעוץ, שיווק והפצה תמורת אחזקות

בזמן שסטארט-אפים מחפשים מקורות מימון, צצים מודלים חדשים שמציעים להן מגוון שירותים ■ גריי אינטראקטיב מקבוצת אדלר-חומסקי הקים את חברת G-Factor, שמציעה מודל הכולל ייעוץ בשיווק, הפצה ולעתים גם מימון

המודלים של גיוס מקרנות הון סיכון, ממשקיעים פרטיים ומקבוצות של אנג'לים כבר מוכרים היטב לקהילת הסטארט-אפיסטים בישראל. אבל בתקופת הבצורת הנוכחית, הם מחפשים אחר דרכים יצירתיות להשיג מימון לחברה שלהם - ואגב כך גם לקבל סיוע בשיווק ובפיתוח האסטרטגיה של המוצר. כך, לצד המוסדות המוכרים הללו, מתחילים לצוץ בעולם גופים נוספים שתומכים ברעיונות ובסטארט-אפים על בסיס מודלים חדשים.

אחת החברות המוכרות בתחום זה היא Anomaly, שמשלבת בין טכנולוגיה, שיווק ופרסום, ועובדת עם שני סוגי לקוחות: מותגי ענק מצד אחד וחברות סטארט-אפ ומיזמים חדשים מהצד השני, בהם היא נכנסת כשותפה ומסייעת להם תמורת מניות בחברה.

גם בישראל פועלת חברה דומה: G-Factor, חברה-בת של משרד האינטראקטיב Grey מקבוצת אדלר-חומסקי, שהוקמה לפני כ-7 חודשים במטרה להציע לחברות סטארט-אפ תמיכה, ליווי, ייעוץ שיווקי ואף סיוע כספי במקרים מסוימים.

"המטרה שלנו היא לסייע לסטארט-אפים בתמורה לאקוויטי בחברה", מסביר ערן ארדן, מנכ"ל גריי, שכעת מפנה את עיקר מרצו לפרויקט הזה. בעלי המניות בחברה הם גריי (65%), השותף של ארדן - עמית בוהנסקי (30%) וארדן עצמו (5%).

* כיצד גיבשתם את המודל?

ארדן: "לא החלטנו ביום בהיר אחד לעשות את זה. בשנתיים האחרונות היתה לנו אינטראקציה עם חברות, וזיהינו שיש ביקוש אמיתי לייעוץ. אבל גילינו גם שלא תמיד החברות הללו יכולות לשלם לנו בעבור זה, אז מצאנו את מודל התגמול תמורת אופציות, וזה כמובן מבוסס תוצאות".

גיבוי של 2 מיליון שקל

לדבריו, חברה ממוצעת שמסיימת את התהליך עם ג'י-פקטור, שיכול לארוך גם שנתיים, מעניקה לה כ-10% מהמניות. זאת מבלי שג'י-פקטור השקיעה בה בהכרח כסף.

ארדן מוסיף כי "יש לנו יד בתהליך בניית המותג, וכיצד יש לשווק את המוצר של החברה. אנחנו לא מתפקדים על תקן של יועצים, אלא הופכים להיות מעין יחידת הפיתוח העסקי, השיווק והמכירות של אותה חברת סטארט-אפ, בשלבים שהיא לא יכולה לתחזק יחידות עצמאיות.

"זה שלב חשוב מאוד גם עבור חברות צעירות, ובפרט בתהליך הגיוס". לדבריו, "אנחנו גם משקיעים לפעמים בחברות שמתקדמות איתנו בתהליך. אלה סכומים נעים באזור ה-50-100 אלף דולר".

בין החברות בפורטפוליו של ג'י-פקטור נמצאות בין היתר Clear Applications, שהקים אריק צ'רניאק, ממייסדי מטהקפה; ו-Tweegee, שמפתחת עולם וירטואלי לילדים.

כעת נמצאת החברה בתהליכי השקעה באחת מ-8 החברות שנמצאות בפורטפוליו. "אנחנו מגובים בקרן בגובה של כ-2 מיליון שקל", אומר ארדן. "אנחנו מנסים לבנות גם קרן צמודה של אנג'לים, שמעוניינים לראות חברות שעברו את הסינון הראשוני שלנו".

* מה הקשר בין משרד פרסום לסצנת הסטארט-אפים?

ארדן: "חדשנות היא מרכיב חשוב מאוד בתהליך השיווק, וחלק מחדשנות זה גם להכיר את הסצנה הזו. חוץ מזה, מדובר בחיבור אישי. גם אדלר וחומסקי וגם אני מתעניינים בעולם העסקי".

ללא קשר לפרויקט הנוכחי, משרד הפרסום אדלר-חומסקי השקיע עד כה בחברת Kenshoo כ-100 אלף דולר, השקעת Seed ממנה כבר הספיק לצאת; וב-FlixWagon הוא השקיע 180 אלף דולר תמורת 5% ממנה. גריי אינטראקטיב מושקעת בסטארט-אפ 5min.

אייל חומסקי מוסיף: "אני רואה בג'י-פקטור מרכיב משמעותי בפעילות הקבוצה בשנים הקרובות. מעבר להזדמנויות שאנו מייצרים לסטארט-אפים עצמם, אנחנו מחברים את לקוחות הקבוצה עם הטכנולוגיות החדשות ביותר ופותחים בפניהם הזדמנויות עסקיות. אדלר ואני מעורבים מאוד בפעילות החברה ומכהנים באופן פעיל בדירקטוריונים של חלק מהסטארט-אפים".

לדברי ארדן, "אנחנו יכולים ליצור לחברה פיילוטים עם הלקוחות שלנו ועסקאות עם המדיה, ואנחנו פותחים בפני היזמים אפשרויות, שכן אנחנו שייכים לקבוצה של תאגיד הפרסום העולמי WPP. "אנו גם משלבים בכירים מחו"ל בדירקטוריון החברה, ומזהים טרנדים עתידיים בשיווק".

תהליך סינון החברות נעשה על-ידי ארדן ובוהנסקי, שמגיע מהתחום הטכנולוגי, ואם הם לא מגיעים להסכמה - אדלר וחומסקי מקבלים את ההחלטה הסופית. "אנחנו שמים דגש על הביקוש למוצר והמודל העסקי שלו".