רווחי דלק US עלו ל-26.3 מיליון ד'; הפסידה 2 מיליון ד' מ-ARS

החברה קיבלה 57 מיליון דולר ברוטו מתביעת ביטוח בגין השריפה בבית הזיקוק בטיילר, אך הכנסותיה גירדו את התחזיות מלמטה ■ רווחיות מגזר הזיקוק הייתה גבוהה מהממוצע בענף

דלק ארה"ב (דלק US ), המרכזת את פעילות הזיקוק ותחנות הדלק של קבוצת דלק בארה"ב, פרסמה את דו"חותיה הכספיים לרבעון השני של 2009. רווחיה ברבעון השני עלו ל-26.3 מיליון דולר, השווים ל-48 סנט למניה מדוללת. לשם השוואה, ברבעון המקביל הציגה החברה רווח מזערי של 3.3 מיליון דולר, והאנליסטים צפו לרווח של 21 סנט בממוצע.

מה עומד מאחורי הפער האדיר? החברה קיבלה 57 מיליון דולר ברוטו (54.3 מיליון דולר) מתביעת ביטוח בגין השריפה בבית הזיקוק בטיילר שחלה בנובמבר, ואשר השפיעה על תוצאותיה הכספיות. האנליסטים, לצורך העניין, צפו כי החברה תקבל רק 43 מיליון דולר. החברה צפויה לקבל תקבולים נוספים בגין השריפה ועד כה התקבלו רק חלק מ-12 מיליון דולר שאושררה לה לאחר תום הרבעון השני. לחברה ביטוח נזקי רכוש ואובדן רווחים בהיקף מיליארד דולר.

ועם זאת, הכנסותיה גירדו את התחזיות מלמטה. ההכנסות הסתכמו ב-595.7 מיליון דולר, ירידה של 57.1% בהשוואה לרבעון השני אשתקד. האנליסטים ציפו בממוצע לרווח הגבוה במעט מזה אותו הציגה דלק US, העומד על 595.97 מיליון דולר. מגזר הרווחיות תרם ברבעון זה 58.3 מיליון דולר, לעומת 20.5 מיליון דולר ברבעון המקביל, אך למרות שהתרומה הכפילה עצמה ויותר, לדעתה של דלק US היא אינה ניתנת להשוואה בשל השבתת בית הזיקוק האמור מה-20 בנובמבר אשתקד ועד תחילת מאי האחרון.

הנתונים מלמדים כי רווחי מגזר הזיקוק גדלו ל-14.52 דולר לחבית שנמכרה ברבעון השני, עלייה שנתית של 38.4%. זהו מרווח הגבוה מהותית ממרווח הייחוס לבתי הזיקוק באיזור- מרווח 5-3-2 באיזור מפרץ מקסיקו, אשר עמד על 8.08 דולר לחבית. משמעות מרווח זה היא, כי מכל 5 חביות נפט גולמי ניתן לזקק 3 חביות בנזין ו-2 חביות סולר.

מאחורי המרווח הגבוה עומדות 2 סיבות: האחת, העובדה שדלק US פועלת באמצעות 3 זרועות, כך שחטיבת בתי הזיקוק גובה עמלת שיווק של 1.97 דולר לחבית מחטיבת הטרמינלים, המשווקים את הדלק ("מגזר השיווק"). השנייה, מצב הקונטנגו - בו מחיר החוזים העתידיים על הנפט הגולמי גבוה ממחירו למסירה מיידית ("ספוט"). כמי שזקוקה לנפט כחומר גלם עיקרי לבתי הזיקוק ולמסירה פיזית ולא לצרכי מסחר ספקולנטי, דלק US נהנית מהנחה במצב שכזה על מחירי החוזים העתידיים, מה שמיטיב עם המרווחים שלה. מכל פנים, כושר הייצור הממוצע עמד על כ-51.1 אלף חביות ליום ב-44 הימים בהם שב בית הזיקוק בטיילר לפעול ברבעון השני.

מגזר חנויות הנוחות והתדלוק ממשיך לסבול מחולה מתמשכת, אך זו התמתנה ברבעון השני. תרומת המגזר הסתכמה ב-9.9 מיליון דולר, נמוך ב-36.5% מהרבעון המקביל, בשל ירידה ברווחים ממכירות הדלקים בעיקר: גלון דלק עלה בממוצע ברבעון שחלף 12.3 סנט לעומת 17.4 סנט ברבעון השני ב-2008, ובנוסף, חלה ירידה של 0.8% בהיקך המכירות בחנויות דומות, למרות שתוכניות שהוטמעו לקראת סוף הרבעון השני החלו להצביע על גידול בתנועת הקונים.

עם סוף הרבעון הפסיקה דלק US את פעילותה באיזור וירג'יניה במטרה להתמקד בשוקי הליבה בדרום-מזרח ארה"ב. החברה מכרה 27 מתוך 36 חנויות במדינה והפעילות סווגה בדו"חות כ"מופסקת". בנוסף, עם תום הרבעון הושלם מיתוגם מחדש של רבע מחנויות החברה.

בתוך כך, נציין, כי דלק US הצטרפה למשפחת החברות שנפגעו מאחזקה ב-ARS (אגרות חוב לא סחירות בריבית מכרז משתנה, א"ו). החברה דיווחה כי רשמה הפסד של 2 מיליון דולר לפני מס כתוצאה ממכירת האגרות. לחברה נותרו פיקדונות ARS של בנק אוף אמריקה בהיקף של 5.6 מיליון דולר, אותם מכרה בחזרה לבנק אוף אמריקה בהפסד של 2 מיליון דולר, וזאת תמורת מניות של הבנק בשווי דומה, לפי שער של 13.2 דולר למניה.

עוזי ימין, נשיא ומנכ"ל דלק US, העריך היום בשיחה עם "גלובס" כי מחיר הנפט ימשיך לטפס בעתיד. "בשנה הקרובה ייתכן שמחירי הסחורות יהיו יציבים, אבל בטווח של שנה מהיום והלאה תהיה כאן אינפלציה ועלייה במחירי הסחורות הכסף בעקבות הדפסות הכסף של הממשל, ומחיר הנפט יחזור לאזור ה-100 דולר לחבית".