למרות המצב הכלכלי חברות פרטיות מיישמות פרקטיקות ירוקות

7,200 מנהלים בחברות פרטיות מ- 36 מדינות שהשתתפו בסקר Grant Thornton התבקשו לדרג את מידת "הידידותיות לסביבה" של הסביבה העסקית בה הם פועלים

[להרשמה לניוזלטר עסקים מתעוררים] למרות המצב הכלכלי חלק גדול מבין החברות הפרטיות עדיין מוכנות להכניס פרקטיקות ירוקות לעסק. כמו כן מציינות החברות כי הן יבצעו שימוש בפרקטיקות אלו גם במידה והן תפגענה בשורת הרווח. כך על פי דו"ח העסקים (IBR) האחרון של רשת Grant Thornton International שפרסם משרד רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel.

7,200 מנהלים בחברות פרטיות מ- 36 מדינות שהשתתפו בסקר התבקשו לדרג את מידת "הידידותיות לסביבה" של הסביבה העסקית בה הם פועלים ואת הרצון שלהם ליישם פרקטיקות ירוקות, לעומת אי נכונות להשתמש בפרקטיקות אלו כדי לא לסכן את שורת הרווח שלהם.

ברביע השמאלי העליון (בתרשים הנ"ל), הכולל את יוון, תורכיה, ארגנטינה וסין, ניתן לראות כי מדינות אלו נחשבות כפחות ידידותיות לסביבה (לעומת הממוצע העולמי), אולם למרות זאת, החברות הפרטיות מעוניינות ליישם שיטות ירוקות בעסק שלהן.

לעומת זאת, במדינות אחרות (רביע שמאלי תחתון בתרשים) כמו רוסיה, ארמניה, פולין, בלגיה, צרפת ואנגליה, אשר הינן בעלות תפיסה דומה בכל הנוגע ל"ידידותיות לסביבה", ציינו החברות הפרטיות כי קיימת סבירות נמוכה שישתמשו בפרקטיקות ירוקות העלולות לסכן את הרווח שלהן.

חברות ירוקות

רו"ח אביבית בן ציון, שותפה ומרכזת את תחום החברות הפרטיות של פאהן קנה ושות' Grant Thornton Israel מסבירה: "מרתק לראות אילו מדינות בעולם מקנות חשיבות לפרקטיקות ירוקות. אנו רואים כי למרות המיתון, שורת הרווח היא איננה הגורם היחידי המניע את החברות הפרטיות, נתון זה מעודד כי הוא מעיד על השאיפה הגדולה של החברות לבנות עסקים יציבים. לעניות דעתי, אלו המתמידים עם האג'נדה הירוקה בעסק בזמן המיתון, יהפכו להיות בראש הרשימה וייהנו מיתרון תחרותי כאשר המצב ישתפר."

מבדיקה עם המועצה לישראל יפה עולה כי לפי דעתם בישראל, שלא כמו במדינות אחרות, המתודולוגיה של הטמעת ערכים סביבתיים כחלק אינטגראלי במערך הניהולי של חברות מסחריות אינה מקובלת, לפחות לא בהיקף רחב. למעט כמה עשרות חברות גדולות ומספר יוזמות נקודתיות, הטמעת ערכים סביבתיים נתפסת עדיין כנטל העלול לפגוע בשורת הרווח ועל כן נרתעות החברות מיישומו. העובדה שבסופו של דבר יישומן של פרקטיקות ירוקות אינה פוגעת ברווחיות החברה , בטווח הקצר, שלא לדבר על הטווח הבינוני והארוך, אלא דווקא מעצימה אותו ומקנה יתרון לחברה תחרותי, אינה מופנמת עדין בדרגי ההנהלה הבכירים של חברות מסחריות ויש רק לקוות שמצב דברים זה ישתנה בקרוב.

מהסקר עולים נתונים מעניינים נוספים: בתשובה לשאלות בדבר מידת הידידותיות, הממוצע המשוקלל של הנתונים הגיע לכדי ציון חיובי של 30%, כאשר מדינות סקנדינביה נמצאות בראש הרשימה עם ממוצע של 61%+, בעוד שיוון ותורכיה נמצאות בקצה השני של הרשימה עם 41%- ו 42%- בהתאמה.

מתוך 51% מהעסקים בעולם אשר ציינו כי הם יעשו שימוש בפרקטיקות ירוקות בעסק שלהם, גם אם הדבר יפגע בשורת הרווח שלהם, העסקים במדינות אסיה פאסיפיק ואמריקה הלטינית הביעו את הנכונות הגבוהה ביותר ליישם פרקטיקות אלו (57%+, 56%+ בהתאמה).

דו"ח העסקים של Grant Thornton International הוא סקר שנתי הבודק את השקפותיהם של המנהלים הבכירים בעסקים פרטיים ברחבי העולם. הדו"ח שהחל ב-1992 מסקר בתשע מדינות אירופאיות מקיף כיום מעל ל-7,200עסקים ב-36 מדינות ומספק נתונים טריטוריאליים, אזוריים וגלובאליים בנושאים כלכליים ומסחריים המשפיעים על תחום המוגדר לעתים קרובות כ-'מנוע' של הכלכלה העולמית. נתונים משמונה תעשיות מפתח יפורסמו לראשונה בשנת 2009.

המחקר מתבצע על ידי Experian Business Strategies Ltd.. Grant Thornton International תורמת 5 דולר ל- UNICEF עבור כל שאלון מלא, תרומה של מעבר ל- 39,000 דולר ב-2008.