הבורסות חוגגות, אבל המשקיעים הצעירים חוששים להיכנס לשוק

מי שראה דובים נזהר גם משוורים: מומחים מעריכים כי הטלטלות של שוקי ההון בשנה האחרונה חיזקו את הרושם בקרב אנשים רבים, כי עדיף להימנע מהשקעה באפיק הזה

משקיעים צעירים עשויים אמנם לקנות את הרעיון שמי שמשקיע כששוק המניות בשפל צפוי לאגור יותר כסף לימי זקנתו, אך הבעיה היא שרבים מהם מתקשים להיכנס לשוק, מחשש לסכן את כספם בעקבות התנודתיות הרבה והמשבר הכלכלי העולמי.

מנהלי נכסים ואנליסטים טוענים כי מי שמשקיע במניות הזולות בשוק דובי צפוי לרשום עליות במשך עשורים אחר-כך. אך שחקנים רבים בגילאי העשרים והשלושים לחייהם אינם מתרשמים מהתחזיות הוורודות, אחרי שהם ראו במו עיניהם את הלחצים הכלכליים ואת המיתון של השנה האחרונה. מנתונים שפורסמו לאחרונה, עולה כי בשנת 2008 צנח שווי הנכסים בתוכניות הפנסיה האמריקניות ב-22%, או בערך ב-4 טריליון דולר.

עדיף מזומן

"אני מתכוון לשמור על כל הכסף שלי במזומן", אומר אלכס קורבאצ'ו, סטודנט באוניברסיטת בוסטון. קשה לתאר את קורבאצ'ו כמישהו שלא מכיר את השוק. כבר בגיל 13 הוא השקיע את כספי יום ההולדת שלו, כ-1,000 דולר, במניות טכנולוגיה. כשהתפוצצה בועת ההיי-טק, הוא איבד את כל השקעתו.

את הלקח מהאירוע הזה נשא עימו קורבאצ'ו לעבודתו כמתמחה בבנק השקעות בבוסטון. כאשר הוא החל לראות את הרמזים למה שהפך למשבר הכלכלי של שנת 2008, הוא משך את רוב ההשקעות המנייתיות שלו (שהגיעו עד אז לכ-5,000 דולר, והעביר את הכסף לפק"מ.

מומחים מעריכים כי הטלטלות של שוקי ההון בשנה האחרונה חיזקו את הרושם בקרב אנשים רבים, כי עדיף להימנע מהשקעה באפיק הזה. אם הרושם הזה ישאיר את חותמו לטווח ארוך, רבים עשויים להימנע מהשקעה במניות בעתיד, כאשר הם יספיקו לחסוך הרבה יותר כסף.

יותר שמרנים

מנהלי נכסים, יועצים כלכליים ומשקיעים מסכימים שהצעירים ייצאו מהמשבר מושכלים וזהירים יותר בנוגע לניהול כספם. "נדמה לי שעמדתם כלפי העולם פרקטית ואף מעט שמרנית יותר", אומר מייקל דושייר, סגן נשיא קבוצת ההשקעות פידליטי וורקפלייס.

לדברי קורבאצ'ו, אל לדור שלו לצפות להתעשר במהירות בעקבות השקעה בבורסה כפי שקרה לדורות אחרים בעבר. "אנחנו קצת יותר חכמים. נהיה שמרניים מעט יותר, ולא נחזיק 65% מחסכונותינו בניירות ערך".