המשרד להגנת הסביבה הפעיל סנקציות - מקורות תטהר אוויר בקציעות

לפני שבועיים דיווח "גלובס" כי המשרד איים להשבית את מתקן קציעות, וכי מנכ"ל מקורות זומן לשימוע בגין הפרת רישיון עסק כי לא פעל לטפל בבעיית זיהום האוויר שנגרם מהמתקן

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

לפני שבועיים דיווח "גלובס" כי המשרד להגנת הסביבה יזמן את מנכ"ל מקורות, עידו רוזוליו, לשימוע בגין הפרת רישיון עסק בשל זיהום אוויר שנגרם ממתקן ההתפלה של החברה בקציעות, והנה חברת מקורות מתחילה ליישר קו. היום (א') מודיעה מקורות על מערכת חדשנית להרחקת מימן גופרי (H2S) שהכניסה לשימוש במתקן ההתפלה בקציעות.

נזכיר כי הבעיה במתקן קציעות היא שהוא עוסק בשאיבת והתפלת מים ממאגרי מי תהום מליחים עתירי גופרית, שאם פעולת ההתפלה שלהם לא נעשית כראוי הגופרית נפלטת לאוויר. המתקן שהוקם בעבר גרם, לטענת המשרד להגנת הסביבה, למפגעי זיהום אוויר קשים לחיילי צה"ל בסביבה.

ב-2003 קבע המשרד תנאים סביבתיים ברישיון עסק, ובהם בין היתר לוחות זמנים לסיום הקמת המתקנים שנועדו למנוע את פליטת המזהמים לאוויר. התאריך שנקבע חל לפני כשנתיים. לאחר שמקורות לא עמדה שלוש פעמים בלוחות הזמנים בנושא זה, הודיע המשרד להגנת הסביבה כי הוא שוקל להשבית את פעילות המתקן וכן הוא זימן לשימוע כאמור את רוזוליו.

האיום עשה את שלו והנה כעבור שבועיים מספרת מקורות על המערכת מבית היוצר של סימנס שמנוסה כעת במתקן קציעות, בהשקעה של 6 מיליון שקל. במקורות מסבירים כי תהליך ההרחקה מורכב משני שלבים: הראשון, הרחקת 98% מהמימן הגופרי באמצעות תהליך ביולוגי, והשני מערכת פחם פעיל לליטוש ולהרחקה כוללת של 100% מהמימן הגופרי.

לדבריהם, מתקן התפלה קציעות באזור רמת הנגב מתפיל מים בתפוקה של 8,600 מ"ק ליממה ומספק את המים המותפלים לתושבי האזור ובסיסי צה"ל.

"המערכת נושאת בשורה מצוינת למשק המים הישראלי בכך שהיא מפחיתה חסם משמעותי בתהליכי ההתפלה", אמר שר התשתיות, עוזי לנדאו, בהתייחסו להרצת הפיילוט של המערכת במתקן קציעות.