שטייניץ הקים פורום סיעור מוחות לטיפול בבעיית הדולר

ההצעות שנבחנו: ביטול הטבות מס למשקיעים זרים והטבות מס לגופים מוסדיים שישקיעו בחו"ל ■ גורמים באוצר ביקשו להדגיש כי ההצעות שהועלו הם בגדר רעיונות בלבד ולא התקבלה עדיין כל החלטה ביצועית

שר האוצר, יובל שטייניץ, הקים בשבוע האחרון פורום "סיעור מוחות" במשרדו לצורך טיפול בבעיית תיסוף השקל אל מול הדולר, כך נודע ל"גלובס". עוד נודע כי במסגרת הפורום, אשר מיועד להעלות ולנתח חלופות אפשריות אשר יגרמו להתחזקות הדולר ויחליפו את מדיניות ההתערבות האגרסיבית של בנק ישראל בשוק המט''ח, כבר התקיימו שני מפגשים. גורמים באוצר ביקשו להדגיש כי ההצעות שהועלו הם בגדר רעיונות בלבד ולא התקבלה עדיין כל החלטה ביצועית.

"בשוק חופשי לגמרי, מחיר שער החליפין נקבע לפי ההפרש בין תנועות הון נכנסות לבין יוצאות. אם ישנן יותר השקעות יוצאות לחו''ל מאשר נכנסות לארץ, לדוגמא, השקל ייחלש. לכן התחלנו לחשוב איך אפשר לגרום לעודף בתנועות היוצאות. הכול במסגרת סיעור מוחות", אמר ל"גלובס" בכיר באוצר.

במפגש הראשון השתתפו, יחד עם הנהלת האוצר בראשות ירום אריאב, צוותים מקצועיים מרשות המסים. החלופה שנבחנה היתה ביטול הפטור ממס על רווחי הון וביצוע עסקאות עתידיות, ממנו נהנים משקיעים זרים. במסגרת החקיקה שהתקבלה בינואר 2003, אשר ביקשה לעודד השקעות פיננסיות של גופים זרים, ניתן פטור מלא לביצוע עסקאות עתידיות (לרבות סוואפים ופורווארדים), לרבות על מט''ח, המהוות את הכלים עיקריים לביצוע עסקאות מט''ח ספקולטיביות.

"יש צורך לחשוב על איך מסייגים את אותו חוק, אולי סייג על תדירות ביצוע העסקאות או גודל העסקה", אמר בכיר ברשות המסים והוסיף כי "קודם חשוב להחליט אם רוצים להמשיך לעודד את כל הגופים הזרים ולהעניק להם פטור מלא גורף". "הבעיה עם הצעד הזה היא כי דווקא בתקופה הזו, חשוב לעודד משקיעים זרים להיכנס לבורסה ולהשקיע בישראל, שכן אנו עדיין בתוך משבר. ביטול הפטור יכול גם להבריח משקיעים זרים ביתר שאת, וזה גם מצב בלתי רצוי", אמר בכיר באוצר.

כיוון הפוך

במפגש השני נכחו בכירי אגף הפיקוח על שוק ההון, בראשות ידין ענתבי. החלופה שנבחנה היתה דומה, אך בכיוון ההפוך: באמצעות הטבות מס, לעודד משקיעים מוסדיים מקומיים, אשר "יושבים" על כחצי טריליון שקלים, להשקיע בנכנסים ובבורסות זרות. איך זה יסייע? לצורך השקעה בחו''ל, על המוסדיים לרכוש דולרים (למכור שקלים), פעולה זהה לזו שמבצע נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על בסיס יומי. "לא בטוח שעידוד מוסדיים להשקיע בחו''ל כי הדולר חלש הוא רעיון טוב", מסייג בכיר באגף. "ההשקעות מתבצעות לפי שיקולים רציונליים של רווח מול סיכון ועלות מול תועלת. אני לא בטוח שאני רוצה לעודד משקיע לשים את הכסף בבנק אמריקני. תתאר מה היה קורה עם היינו מעודדים לפני שנה, באמצעות הטבות מס, להשקיע בליהמן ברדרס, מוסד שנחשב יותר בטוח מהטרז'ורי", סיכם הבכיר. ההסתייגויות הללו מקבלות משנה תוקף לאור העובדה כי גופים פיננסים בארץ לא קרסו, לעומת מה שהתרחש במשק האמריקני במשבר האחרון.