מה הפוזיציה של ברקליס בדולר

מדוע לא מחמיצים שם שום הזדמנות להכריז על חוזק השקל, על אפו וחמתו של פישר

ברקליס קפיטל, בנק ההשקעות השלישי בגודלו בבריטניה, נודע בהערכותיו הכלכליות האגרסיביות. בכירי האנליסטים במחלקת המחקר שלו אינם מתביישים בכך - והוא גם הגוף הפיננסי הראשון שהכריז השבוע על סוף המיתון העולמי, גם במשק הישראלי.
על הדרך, לא החמיצו בברקליס הזדמנות לחזור על ההערכה כי הדולר ייחלש ביחס לשקל, על אפו וחמתו של בנק ישראל.

תחזיות קולעות

הבה נודה: התחזיות של ברקליס בנוגע לשוק המט"ח הישראלי בשנתיים שחלפו, התממשו ברוב המקרים.

ברקליס רכש לפני פחות משנה את חטיבת ההשקעות של ליהמן ברדרס, שקרס בספטמבר. חטיבת ההשקעות של ליהמן נחשבה לאחת הטובות בעולם ולנכס הטוב ביותר של בית ההשקעות.

אותו ליהמן ברדרס, שהיה פעיל מאוד בשוק ההון הישראלי, פיזר חדשות לבקרים תחזיות שהדולר ייחלש, גם לאחר שבנק ישראל החל להתערב בשוק במארס 2008. רק פרסום התערבותו העקיפה של משרד האוצר בשוק המט"ח בעסקאות פורוורד לפני כשנה, גרמה לליהמן ברדרס לשנות את דעתו. הדולר היה קרוב אז ל-3.2 שקלים, ואנשי ליהמן שעד אז האמינו שהוא ימשיך וייחלש, שינו את עמדתם. והנה, מאז - הפלא ופלא - החל הדולר להתחזק.

לפני מספר חודשים הגיע המפנה הבא בהערכת ברקליס. כלכלניו חזו שהתחזקות הדולר הגיעה למיצוי והמליצו למכור דולרים. בתחילת יוני הם הגדילו לעשות ואמרו למשקיעים לרכשו אופציות מכר (PUT) על הדולר, תוך שהם טוענים כי יגיע ל-3.78 שקלים תוך 3 חודשים. זה קרה תוך חודשיים בלבד.

מתעקשים להתעלם

גם היום, לאחר שינוי מדיניות ההתערבות בנק ישראל בשוק המט"ח והמעבר לרכישות אקראיות, ולאחר שבוע התערבות מאסיבית של הבנק, ממשיכים בברקליס להאמין שהדולר ייחלש. ליתר דיוק, כלכלניו מעריכים שייחלש ל-3.6 שקלים עד סוף השנה.

ברקליס מונה סיבות הגיוניות להמשך התחזקות השקל: ישראל מתאוששת בקצב מהיר מהצפוי מהמשבר, יש עודף בחשבון השוטף, הריבית צפויה להתחיל לעלות בקרוב; ואשר לבנק ישראל, ובכן, אליבא דה ברקליס אין לו כוונה לחזק את הדולר, אלא רק למנוע "תנודות חריגות" בשער החליפין, כמו כל רגולטור אחר בעולם.

קשה שלא לתמוה מההתעלמות המופגנת של ברקליס מכוונתו המוצהרת של בנק ישראל לשמור על שקל חלש כדי לתמוך בייצוא. בנק ישראל הכריז על כך בעצמו בשבוע שעבר באופן רשמי, באומרו שמטרת הרכישות "לתמוך בדולר". יתרות המט"ח המתגבהות והולכות בכספות בנק ישראל, הן בבחינת עדות נוספת לכך.

קרן הגידור הסודית

האם ברקליס מדבר מפוזיציה? האם בנק ההשקעות מחזיק בפוזיציית שורט על הצמד דולר-שקל ולכן הוא כה אגרסיבי בתחזיותיו?

קשה לספק לכך תשובה חד משמעית - הן לכאורה, קיימת הפרדה בין מחלקת המחקר למחלקת המסחר, והמלצות ותחזיות הראשונה אמורות להיות מנותקות מהפוזיציה שמנהלת האחרונה. דבר נוסף שמקשה הוא שספקולנטים הפועלים בשוק המט"ח הישראלי דואגים לטשטש את עקבותיהם היטב.

מרבית הפעילות בשוק המט"ח הישראלי (והעולמי) ספקולטיבית. בישראל פועלות שתי קרנות גידור גדולות אשר מחזיקות בפוזיציית שורט על הדולר-שקל בהיקף 2-3 מיליארד דולר כל אחת, אחת מהן היא ככל הנראה Goldman Asset Management, שעצם אזכור שמה המפורש הוא בבחינת איסור חמור בשוק המט"ח המקומי. רק מעטים יודעים עליה ומעטים יותר יודו בקשר עסקי עמה.

קיימות בשוק עוד קרנות גידור קטנות מחו"ל, הנמצאות בפוזיציית שורט בהיקפים בסך רבע עד חצי מיליארד דולר. בתחתית, פעילים גופים מקומיים, כגון קרנות גידור ישראליות שפועלות בהיקפים קטנים. הספקולנטים פעילים בשוק המט"ח דרך הקרנות הזרות, כך שקשה לעקוב אחריהם.

על רקע פעילות ספקולטיבית ערה זו בשוק, מזדקר משפט שהופיע באחת מהסקירות שהפיץ ברקליס בשבוע שעבר: "הפעילות הספקולטיבית בשוק המט"ח נמוכה". באותה סקירה הם כינו את פעולת סטנלי פישר בשוק המט"ח "התערבות מילולית", אף שאותה "התערבות מילולית" תורגמה לרכישה מאסיבית ואולי אף חסרת תקדים של דולרים.

לדעתי, די בזאת בכדי להצביע על כך שברקליס אכן מדבר מפוזיציה, תוך שהוא מפעיל מכונת יחסי ציבור משומנת היטב ומנהל לוחמה פסיכולוגית מתוחכמת באמצעות התקשורת הכלכלית. נכון, הוא לא הגורם היחיד, אך הוא בהחלט אחד הגופים היותר דומיננטים.

משחק הילדים של הסוחר מלונדון

למי שזקוק להוכחה יותר מוצקה, הנה קטע מדברים שאמר לי גורם פעיל ובקיא בשוק המט"ח: "בשבוע הנוכחי ברקליס דווקא קנה דולרים, אבל לפני כן הוא מכר. קשה לדעת אם הוא עשה זאת עבור עצמו או עבור לקוחות, אבל הוא פעיל. יש להם סוחר נוסטרו בלונדון שאוהב להשתעשע לפעמים ולהתלבש על מטבע מסוים, גם על השקל. היו ימים שהוא מכר אפילו 200 מיליון דולר ביום. הסכום הזה הוא כלום בשבילם, משחק ילדים".

ירידת ערך הדולר פוגעת ביצואנים, בעובדים אצלם ובכלכלה הישראלית כולה. על הממשלה להוריד את הכפפות ולנקוט בצעדים חריפים שיגבילו את המסחר הספקולטיבי בשוק המט"ח, גם במחיר פגיעה בעקרונות השוק החופשי: הטלת מס כבד על ספקולנטים שינגוס ברווחיהם, וקביעת מגבלות על עסקאות ספקולציה בשוק.

על הממשלה לפעול מהר, כי גם ליכולות בנק ישראל יש גבול, ולי נדמה שהגענו אליו.