מקורות חתמה על שת"פ עם CAESB ו-SABESP הברזילאיות

במסגרת שיתופי פעולה דומים בדרום אמריקה מעורבת החברה בין היתר בקידום פרויקטים דומים בהיקף של 200 מיליון דולר

[הרשמה לניוזלטר סביבה]

החברה הבת של מקורות, מקורות פיתוח וייזום, חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם חברות המים הברזילאיות CAESB ו- SABESP. ההסכמים נחתמו במהלך ביקור של יו"ר מקורות, אלי רונן, בדרום אמריקה, ביקור שנועד לקדם שיתופי פעולה ופרויקטים עם מדינות האזור.

ממקורות נמסר כי על רקע הגידול באוכלוסייה והאצת הפיתוח העירוני, מתמודדת ברזיל עם בעיות מים מחריפות, בצורת, זיהום מקורות מים על-ידי שפכים והצורך בשיפור ניהול מקורות מים. נקבע, כי הצדדים יבחנו ייזום וקידום פרויקטים משותפים, ובין היתר - מתקני טיפול במים, מתקני התפלת מים מליחים, פרויקטי השבת קולחים, הקטנת פחת מוניציפלי ושימוש בטכנולוגיות מים מתקדמות.

כדי לקבל מושג מהו הפוטנציאל הכספי של שיתופי פעולה שכאלה, נציין כי בשיתופי פעולה דומים של מקורות פיתוח וייזום בדרום אמריקה, מעורבת החברה בין היתר, בקידום פרויקטים של תכנון, הקמה ותפעול מתקן טיפול במים בהיקף של 100 מיליון דולר ובשדרוג מערכת מים עירונית בהיקף דומה.

באשר לשותפות להסכמים החדשים, הרי ש-SABESP, שהוקמה ב-1973, מספקת שירותי מים וביוב למגזר הביתי, הממשלתי והמסחרי לכ-23.2 מיליון תושבים (כ-60% מכלל אוכלוסיית המדינה) ב-366 ערים (מתוך 645) במדינת Sao Paulo, ולעוד שש עיריות על בסיס סיטונאי (3.3 מיליון תושבים) באזור המטרופוליטאן של סאו-פאולו. לדברי מקורות היא נחשבת לאחת מהגדולות בתחומה בעולם.

CAESB היא חברה ציבורית שנוסדה ב-1969, ושמספקת שירותי מים לכ-2.1 מיליון תושבים (99% מהאוכלוסייה) במחוז הפדראלי הכולל את ברזיליה, בירת ברזיל. החברה פעילה ב-29 אזורי ניהול במחוז הפדראלי ומפעילה חמש מערכות הפעלה ו-17 מערכות ביוב שמטפלות ב-100% מהביוב הנאסף.

מינוף הפעילות בחו"ל

מקורות ייזום ופיתוח הוקמה כדי לאפשר יזום פרויקטים של מקורות בארץ ובחו"ל. רונן מסביר כי החברה הוקמה מכיוון שהממשלה לא איפשרה למקורות להרחיב את פעילותה, וכפשרה הוסכם שתקום חברה בת לצורך ייזום פרויקטים תוך הפרדה מלאה של פעילותה מזו של מקורות האם ושקיפות מלאה של פעילותה. הערך המוסף של החברה מבחינת מקורות הוא שכעת היא יכולה לנהל פרויקטים בחו"ל ולמנף את הניסיון הרב והידע שצברה.

ערך מוסף נוסף שפעילות החברה הבת מקנה לחברה האם הוא היכולת להקים ולנהל מתקני טיהור שפכים, מה שקודם הממשלה לא רצתה שיהיה בידי מקורות. גם באשר למכרז על מתקן ההתפלה באשדוד, המדינה התנגדה שיטופל על-ידי מקורות בטענה שהחברה היא מונופול ויכולה ליצור סבסוד של הציוד בין הפעילויות שלה, והוא עבר לידי מקורות ייזום. מדובר במכרז בהיקף של 2 מיליארד דולר בשיטת Turn Key. מקורות ייזום תספק מים באמצעות המתקן הזה החל מ-2012 בהיקף של 100 מיליון קוב בשנה. "זה לו"ז מאוד צפוף אבל נעמוד בו", התחייב אלי רונן בראיון ל"גלובס" בנושא זה.

פרויקטים גדולים נוספים שעל הפרק בחברת הייזום של מקורות - תכנון מתקן לטיהור שפכים בנבי מוסא שמיועד לטפל בשפכי מזרח ירושלים ואשר מיועד להתחיל לפעול עד סוף 2010; הקמת מתקן התפלה בלימסול שבקפריסין בהיקף של 20 מיליון קוב בשנה, גם הוא בלו"ז צפוף (שנתיים מיום חתימת החוזה), ובעניינו מקורות ייזום נערכת לתכנון ולתחילת עבודות, וכן החברה בשלים סופיים של התארגנות התמודדות במכרז על הקמת מתקן סינון בבואנוס איירס. "אנחנו בין המועמדים הרלבנטיים להקמת המתקן הזה", אמר רונן.

חברת הייזום עוסקת גם במכירת טכנולוגיות לאבטחת מים. "מכרנו טכנולוגיות כאלה לפורטוגל ועוד הזרוע נטויה", ציין רונן.

מה שנותר בידי מקורות האם הוא הפעילות ההיסטורית של ההפקה וההולכה, ופעילויות אחרות התחלקו בין שלוש חברות בנות של מקורות, שאחת מהן היא הייזום, האחרת היא חברת הביצוע, שמבצעת חלק מהפרויקטים של מקורות וזרוע ווטק של הקבוצה, בניהול יניב ברטלה (שפורש מתפקידו בימים אלה), הפועלת כמרכז לקידום יזמות טכנולוגית, שיתופי פעולה והשקעות. החטיבה מתפקדת למעשה כזרוע ההשקעות התאגידית של מקורות. כל זרוע מצופה להציג ביצועים כספיים טובים.