אלי ישי - הפוך על הפוך

אל מוחי מזדחל הרהור: האם יו"ר סיעת ש"ס באמת רוצה ששלמה בניזרי יקבל חנינה?

"אין אחד ברחוב שלא אומר לי שזה בגלל שהוא ספרדי ודתי" - כך הסביר הבוקר (ג') אלי ישי את בקשתו מהנשיא לחון את שלמה בניזרי (גלי צה"ל). האמת - גם בקשת החנינה, וגם ההסבר הזה, נשמעים כמו סטנד-אפ.

ברוב הרחובות לא אומרים את זה, ממש כמו שאף אדם לא אומר שהכנסתם לכלא של בני אשכנז היא בגלל אשכנזיותם. מה זה אומר? שמוסר הוא עניין של גיאוגרפיה, תלוי באיזה רחובות אתה מסתובב.

ועוד יותר תלוי עם איזה אנשים אתה מדבר. את ישי מקיפים עסקנים של ש"ס. לו היה מדבר עם רבבות מצביעי ש"ס (מפלגה) - רובם היו אומרים לו שהוא מבייש אותם בהתנהגותו, כי יותר מכל, מה שהבקשה וה"ההסבר" הזה מספק הוא הוכחה נוספת לרמת המוסריות של כמה מנהיגים בש"ס. המילים הגדולות, הענקיות, שבהן משתמש ישי אינן באות אלא לכסות על ערכים גמדיים.

כשישי אומר ש"זה לא פשע לבקש חנינה", הוא לא יודע שלא בזה מדובר? בטח שמותר לבקש חנינה - אבל לא משום היותו של המורשע בן עדות המזרח. זה הפשע. וממש כמו העניין הגיאוגרפי, אני מתקשה מאוד להאמין שישי לא יודע ומבין היטב את ערכם הקומי והמופרך של הדברים שכתב ואמר.

אז למה? אל מוחי הזדחלה מחשבה: האם ישי באמת רוצה שבניזרי יקבל חנינה? משום מה השאלה הזאת לא עולה, למרות שהיא אולי יכולה להסביר הכל. אנחנו יודעים שאהבה גדולה לא שוררת בין השניים. ויש כמובן דברים שאנחנו לא יודעים. בכל מפלגה יש יריבויות, תככים, אינטרסים שלא תמיד צפים אל פני השטח.

האם אפשר שישי עושה כאן תעלול של הפוך על הפוך? כשקראתי את בקשת החנינה אמרתי לעצמי - כך כותב אדם שמאוד לא רוצה שהחנינה תינתן. הרי על פניו ברור שהבקשה מקוממת. כל אדם, בוודאי פוליטיקאי מנוסה, מבין כי בקשה המבוססת על מוצא עדתי - דינה להידחות על הסף.

אין צ'אנס שהנשיא יכול להיעתר לבקשה כזאת. כלומר, אם בקשה כזאת עושה משהו - זה להרוג באופן סופי ומוחלט כל סיכוי לחנינה. אז לא יכול להיות שאולי זה מה שישי באמת רצה? תעלול כזה הוא מעבר ליכולותיו - או מטרותיו?